کنترل احساس ناامنی

کنترل احساس ناامنی در بسیاری از افراد موضوع مهمی است. احساس ناامنی می تواند در هر جنبه و در هر مرحله از زندگی خود را نشان دهد. این که آیا یک رویداد در دوران کودکی شما، باعث این احساس شده یا شرایط زندگی فعلی به شما آسیب رسانده است، آنچنان مهم نیست. اما عدم کنترل احساس ناامنی می تواند موجب شود توانایی شما به طور کامل بیان نشود و به جای آن شما را تشویق به مخفی کردن این توانایی ها کند.

اما نترسید؛ این موانع را می توان با شناخت و اعمال قدرت بر افکار خود کنترل کنید؛ و با ترس های خود مواجه شوید. شما باید تبدیل به یک “استاد سرنوشت و کاپیتان روح خود” شوید. با ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

۱٫ افکار خود را عالمانه و عاقلانه انتخاب کنید

سید هلمزتتر، پژوهشگر و روانشناس رفتاری، در کتاب «چه می گویید وقتی با خودتان صحبت می کنید؟» این ایده را مطرح می کند که هر یک از ما از زمان تولد برنامه ریزی شده است.

محققان پیشرو متوجه شده اند که تا حدود ۷۵٪ و یا بیشتر از برنامه های ما ممکن است منفی و یا علیه ما عمل کند. با وجود این، شما توانایی جهت دادن به ذهنیت خود را برای انجام کار درست در اختیار دارید. اگر این کار را نکنید، به برنامه ریزی منفی که شما آن را داده اید، پاسخ داده می شود (احتمالا حتی بدون اطلاع از آن).

جیمز مسیه، نویسنده کتاب «ابزار رشد شخصی»، پیشنهاد می کند با هر مشکلی که با آن مواجه هستید؛ با رویکرد عقلانی روبرو شوید. به این ترتیب که شما دیگر از طریق ترس از ترس یا اعتقادات مانع برای تصمیم گیری و عمل ایجاد نمی کنید. برای انجام این کار، سعی کنید خود را بیش از حد جدی نگیرید؛ و یک باور سالم و طنزآمیز را در خودتان پرورش دهید تا بتوانید به نیاز خود برای پذیرش و تصمیم گیری رسیدگی کنید.

۲٫ به خاطر داشته باشید که خود شما، واقعیت خود را ایجاد می کنید

فراموش نکنید که هلن کلر (نویسنده مشهور دنیا) که مدت کوتاهی پس از تولد، ناشنوا و کور شد؛ علیرغم بدشانسی بزرگش، مشکلات خود را برطرف کرد و راه خود را در صفحات تاریخ ثبت کرد.

ناپلئون هیل، نویسنده کتب موفقیت، توضیح می دهد که کل زندگی اش به عنوان مدرکی مبنی بر این است که تا زمانی که شکست به عنوان واقعیت پذیرفته نشود، شکست نخورده است.

شکست های گذشته شما را تعریف نمی کنند؛ در واقع آنها می توانند شما را به موفقیت نزدیک تر کنند. و تو به آنها این را اجازه دادی

مسسینا توصیه می کند که شما باید برای از بین بردن شک و تردید خود، که می تواند به ایجاد و عدم کنترل احساس ناامنی کمک کند، خود را در موقعیت احساس ناامنی قرار دهید. این کار می تواند ترسناک باشد؛ اما از آنجا که رشد می تواند از طریق آن اتفاق بیفتد، امری مهم است.

از بین رفتن “پوسته” شما نیاز به رهایی از آسیب های گذشته (واقعی یا تصور، خودسرانه و یا توسط دیگران ایجاد شده) و حرکت به سمت زندگی بدون آسیب و کنترل شده دارد.

برای کسی که هستید خود را پاداش دهید و روی نقاط قوت، ویژگی ها، مهارت ها و شایستگی های خود سرمایه گذاری می کنید. به گفته گلوریا استینیم، “بدون اعتماد به نفس، تغییر تنها مبادله استادان است؛ و با اعتماد به نفس نیازی به استاد وجود ندارد. “

۳٫ عادت به تعالی را در خود پرورش دهید

راه دیگر برای کنترل احساس ناامنی از طریق بررسی عادت ها و الگوهایی است که روزمرگی ها را شکل می دهند. چارلز دویینگ، نویسنده کتاب “قدرت عادت: چرا کاری را در زندگی و کسب و کار انجام می دهیم” فرآیندهای مغز انسان را به عنوان یک حلقه سه مرحله ای: نشانه، یک روال و پاداش تعریف می کند. این ویژگی باعث می شود که هنگامی که یک عادت ظاهر می شود، مغز دیگر به طور کامل در تصمیم گیری های شما شرکت نمی کند.

به خاطر داشته باشید که، عادت ها سرنوشت شما نیستند. اگر شما عمدا با عادت ها مبارزه نکنید (مگر اینکه شما روشی جدید پیدا کنید) الگوها به طور خودکار ایجاد می شود. درک این که چگونه عادت هایتان کار می کنند، می تواند به شما کمک کند تا آنها را تغییر دهید. چه عادت هایی را دوست دارید در زندگی خود تغییر دهید؟

۴٫ تمرین داشتن رفتار متضاد و داشتن شجاعت

همانند هر چیز دیگر، در کنترل احساس ناامنی نیز تمرین موثر است. شجاعت در برداشتن گام های کوچک در یادگیری و یا برای تجربه موفقیت و غلبه بر عدم اعتقاد به خودتان، نمونه ای از این تمرین هاست. هنگامی که شما موفقیت را تجربه میکنید، می توانید بر آن تکیه کنید تا شجاعت عمل خود را از اعتقاد قوی به خودتان و بالا بودن ارزش خودتان بدانید.

نگاهی به دوران حیرت انگیز و موفیت آمیز موجود در زندگی خود داشته باشید و روی تبدیل آنها به چرخه ذاتی زندگی خود تمرکز کنید. اگر خودتان را به امکان موفقیت برسانید، اگر تجسم یا پیشگویی از برنده شدن در زندگی داشته باشید، انرژی شما در جهت غلبه بر احساس ناامنی متمرکز می شود.

۵٫ با خودتان در مورد اعتماد به نفس و ارزش خود صحبت کنید

به خاطر داشته باشید که، نیروی انباشته ای از فعالیت های روزانه شما است که شخصیت شما را شکل می دهد. به گفته هیل، تمام راه حل های خارجی موقت هستند. بدون توجه و تلاش مستمر، حتی پیشرفت های هیجان انگیز موفقیت، مسیر خود را دنبال می کنند و در نهایت در لیست ما ایده های خوب و نیت های خوب قرار می گیرند.

پس به طور مداوم از رضایت و ارزش خودتان صحبت کنید؛ تا بتوانید افکار و الگوهای مغز خود را برای کنترل احساس ناامنی کنترل کنید.