راهنمایی های مفید برای والدین دارای کودک مبتلا به بیش فعالی

بیش فعالی با کمبود توجه یا همان (ADHD) یک اختلال است که در رفتار تاثیر می گذارد. در یک مطالعه که توسط مرکز کنترل و بهبود بیماری ها CDC منتشر شده، گزارش شده است که ۱۱ درصد از کودکانی که در سن مدرسه هستند با اختلال ADHD درگیر هستند. کودکان مبتلا به بیش فعالی توجه بیشتری را نیاز دارند بهتر است اگر کودکی با علائم بیش فعالی دارید این مطلب که حاوی راهنمایی های مفید رفتاری با این کودکان است را مطالعه کنید.

راهنمایی های مفید برای والدین دارای کودک مبتلا به بیش فعالی
بیش فعالی

با کودک مبتلا به بیش فعالی این گونه رفتار کنید

  • در اکنون زندگی کنید و وضعیت فعلی فرزند خود را بپذیرید. بازگشت به گذشته و یاد آوری آنها و استفاده از کلمات امری و دستوری هیچ کمکی به شما نمی کند.
  • دلسوزی، سرزنش و یا مورد انتقاد قرار دادن رفتارهای را کنار بگذارید. معمولا کودکان مبتلا به بیش فعالی دچار بهم ریختگی و فراموشی هستند رفتارهای هدفمند برای نوجوانان مبتلا به ADHD بسیار مهم است. بهتر است با همکاری با کودک خود و معلمان به کاهش چنین تجربه هایی در او کمک کنید.
  • آرام باشید. مسابقه فریاد زدن در شرایطی که کودکتان دچار بیش فعالی است او را از مسیر بهبود دور و گاهی بیماری او را بدتر می کند.
  • پیش گو باشید. والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی باید یک قدم جلوتر از فرزند خود باشند و مشکلات آینده را پیش بینی کنند.
  • تنظیم مرزها. با تعیین مرز از کودکی برای فرزندتان می توانید رفتارهای او را تا حدودی کنترل کنید. این مرزها نباید خیلی محدود باشند. تنها کافی است مرزی وجود داشته باشد. اگر این کار را از کودکی انجام ندهید کنترل از دستتان خارج می شود.
  • تمرکز بر روی نقاط مثبت. یکی کودک مبتلا به بیش فعالی سراسر رفتارهای منفی نیست کمی هم به رفتارهای مثبت او نگاه کنید.
  • تنظیم یک قرار دارد. شما می توانید با فرزند خود وارد مذاکره شوید و با دادن امتیازاتی که از چهارچوب تربیتی شما خارج نیست از وی تقاضای رفتارهای درست را داشته باشید. به عنوان مثال می توانید قول خرید دوچرخه، در ازای مراقبت یک روزه از خواهر یا برادر کوچک تر از خود را به او بدهید.
  • به نوجوان خود کمک کنید تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهد. کودکانی که ADHD دارند ممکن است مشکل برقراری ارتباط با دیگران را نیز داشته باشند. با گوش دادن، قطع نکردن صحبت او و حفظ یک مکالمه می توانید این مهارت را در او ایجاد کنید. این مهارت ها ممکن است به خصوص برای افرادی که با بیماری های رفتاری مثال، اوتیسم درگیرند بسیار مهم باشد.
  • به حرف های کودک خود گوش دهید. گاهی این افراد بیش از حد زیاده گویی می کنند هرگز زمانی که فرزندتان در حال به زبان آوردن کلمات نامفهوم و مکالمات بیهوده است، حرف او را قطع نکنید. در این شرایط تنها یک قانون وجود دارد و آن هم این است که از ناسزا و توهین در حرف ها اجتناب شود.
  • رفتار پر خطر وی را با جریمه همراه کنید. بیش فعالی پیشرفته گاهی منجر به رفتارهای پر خطر مانند کشیدن سیگار، پرسه در خیابان و حتی رانندگی غیر مجاز می شود. بهتر است طبق یک قرار داد با فرزند خود، برای این رفتارهای مجازات سنگینی در نظر بگیرید.
  • رژیم غذایی. غذاهایی که مصرف می کنید را کنترل کنید. غذاهای سرخ شده، سس ها، شکلات و تنقلاتی از این دست در اختیار کودک مبتلا به بیش فعالی قرار ندهید.
  • برگزاری جلسات هفتگی. می توانید به صورت هفتگی همراه خانواده جلسه ای ترتیب داده و رفتارهای هفته گذشته فرزندتان را بررسی کنید. دقت کنید فقط بابت رفتارهای مشخص شده در قرارداد ها می توانید از کودکتان سوال کنید. همچنین سعی کنید در طی این جلسه رفتار مثبت وی را نیز تشویق کنید.
  • اجازه انتخاب را صادر کنید. در انتخاب لباس یا لوازم شخصی فرزندتان دخالت نکنید این کار باعث ترویج اعتماد به نفس و استقلال در وی می شود.