پاکسازی روده بزرگ یا همان عمل کولون ( آب درمانی روده بزرگ)

کولون یک درمان برای تمیز کردن مواد زائد باقی مانده در روده با استفاده از آب (یا دیگر مایعات) و حذف کردن ضایعات از روده است. کولون به آب درمانی یا پاکسازی روده نیز معروف است. طرفداران این روش می گویند که پاکسازی روده کمک می کند تا بدن شما سم زدایی شده و علاوه بر کاهش وزن سلامتی را نیز تجربه کنید. کولون توسط بسیاری از متخصصان بهداشت و سلامت تایید و توصیه می شود. پزشکان درمان طبیعی می گویند که با استفاده از کولون سطح سلامت در بدن بهبود یافته و با از بین رفتن مواد زائد و سموم در روده از تجمع آن ها خلاص می شوید. با این حال، بسیاری از پزشکان می گویند که پاکسازی روده هیچ فایده ای ندارد. ما در ادامه علاوه به معرفی این روش به فواید و مضرات پاکسازی روده اشاره خواهیم کرد.

پاکسازی روده با آب چیست و چطور کار می کند؟

یک تئوری وجود دارد که ادعا می کند تجمع مواد زائد در روده باعث می شود سموم وارد جریان خون شده و مشکلاتی برای سلامتی بدن ایجاد شود. بنابراین این متخصصان توصیه می کنند از روش های پاکسازی روده برای داشتن احساس بهتر استفاده شود.

یکی از محبوب ترین راه های پاکسازی روده روش کولون (آب درمانی روده بزرگ) است. اما باید بدانید راه های دیگری نیز برای پاکسازی روده وجود دارد به عنوان مثال شما می توانید غذاهای خاص استفاده کرده و یا از تزریق برخی از گیاهان برای پاک کردن روده خود استفاده کنید.

در طی فرایند کولون، یک لوله به داخل رکتوم وارد شده و آب فیلتر شده توسط این لوله به روده وارد می شود. گاهی اوقات درمانگران کولون ماساژ شکم را برای کمک به جدا شدن سموم از روده و حرکت سریع تر آب در آن توصیه می کنند. در برخی از مراکز نیر در این روش از گیاهان و دیگر مواد افزودنی طبیعی برای کمک به عبور ضایعات به طور موثر تر استفاده می کنند. روند آب درمانی روده بزرگ بدون بو است.

پاکسازی روده بزرگ و کاهش وزن

محققان معتقدند انجام این عمل به طور منظم می تواند به روند کاهش وزن افراد کمک کند به همین دلیل از پاکسازی روده برای از دست دادن وزن استفاده می کنند.

یک مطالعه در مجله Diseases of the Colon & Rectum منتشر شده که نشان می دهد پاکسازی روده قبل از کولونوسکوپی به طور متوسط یک کیلو و ۲۰۰ گرم ضایعات از بدن خارج می کند. با این حال، شما باید به یاد داشته باشید که این وزن فقط شامل آب و مدفوع است و به محض این که شما دوباره غذا بخورید، روده بزرگ خود را پر خواهید کرد. مشاور بهداشت جانیس دوچین معتقد است که روش کولون باید با یک مشاوره رژیم غذایی منطبق باشد. او توصیه می کند که از این روش به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم استفاده شود.

از دست دادن وزن به شیوه ای کاملا سالم مستلزم خوردن صحیح و ورزش منظم است. دکتر تیم کنی در مورد رژیم های غذایی که مد می شود می گوید این رژیم ها به ندرت مفید هستند، زیرا یک فرد معمولا بعد از این رزیم ها  به عادات غذایی قدیمی خود برمی گردد. او توصیه می کند تغییرات را در شیوه زندگی با کمتر خوردن و ورزش بیشتر ایجاد کنید. حتی تنها خوردن یک لیوان آب قبل از هر وعده غذا، یا زمانی که احساس گرسنگی می کنید، می تواند به شما در از دست دادن وزن کمک کند.

پاکسازی روده و سلامت دستگاه گوارش

تصور می شود که پاکسازی روده کمک می کند تا شما با از بین بردن سموم از بدن خود احساس بهتری داشته باشید. دستگاه گوارش ما نقش کلیدی در سالم نگه داشتن ما بازی می کند. دستگاه گوارش شامل اندام های مختلف هستند که تجزیه غذا را به طوری که ما از انرژی، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی آن ها استفاده کنیم به عهده دارد. بحث های زیادی در مورد فواید پاکسازی روده از سموم وجود دارد.

یک مطالعه که در مجله مواد غذایی فارماکولوژی و درمان منتشر شده گزارش داد که بیش از ۱۷ درصد از مردم در ایالات متحده از یبوست مزمن رنج می برند. محققان می گویند می توان از این روش به عنوان یک درمان فوری برای یبوست در کوتاه مدت استفاده کرد. این روش همچنین منجر به ایجاد جنبش روده ای منظم تر نیز می شود.

پاکسازی روده بزرگ یا همان عمل کولون ( آب درمانی روده بزرگ)
پاکسازی روده بزرگ یا همان عمل کولون ( آب درمانی روده بزرگ)

جوانب مثبت و منفی پاکسازی روده

بیایید با هم نگاهی به مزایا و معایب کولون بیاندازیم.

اول از همه آن که پاکسازی روده، چه توسط آب، چه توسط دیگر مایعات و چه توسط مصرف مکمل ها یا مواد غذاهای خاص انجام شود به طور کلی برای افراد امن و سالم است. در واقع، اغلب پزشکان قبل از کولونوسکوپی این عمل را انجام می دهند. در این راستا تجهیزاتی نیز توسط FDA برای استفاده در روش های کولون تایید شده است. با این حال، حتی پزشکان نیز اعتراف می کنند که تحقیقات بسیار کمی در مورد پاکسازی روده انجام شده است.

مزایای استفاده از پاکسازی روده چه هستند؟

دکتر ادوارد می گوید که پاکسازی روده به بهبود هضم و جلوگیری از یبوست کمک کرده و همانطور که ذکر شد حرکات روده ای را منظم می کند. اگر فردی از رژیم غذایی کم فیبر استفاده کند عبور مواد غذایی در دستگاه گوارش او بسیار کندتر است. بنابراین، اغلب از پاکسازی روده بزرگ به عنوان یک راه و یک برنامه کاهش وزن برای این افراد استفاده می شود. البته، ثابت نگه داشتن وزن بعد از این عمل به میزان زیادی به غذا خوردن سالم وابسته است. مجله تغذیه توصیه می کند برای بهبود در روند کاهش وزن از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر استفاده شود.

البته، از بین بردن تمام مواد زائد از روده بزرگ باعث می شود باکتریهای سالم که برای دستگاه گوارش و ایمنی بدن ضروری است نیز حذف شود به همین دلیل درمانگران توصیه می کنند پس از انجام کولون بیماران در یک دوره از پروبیوتیک ها استفاده کنند تا باکتری های مفید روده به بدن باز گردانده شوند.

آیا معایبی نیز برای کولون وجود دارد؟

در مطالعه ای که در مجله Family Medicine منتشر شد دکتر رانی میشوری، نویسنده این مطالعه نشان داد که برخی از عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و سرگیجه پس از کولون شایع است. او همچنین اشاره کرد که این عمل می تواند منجر به عدم تعادل در الکترولیت (مواد معدنی در خون که بر بعضی از عملکردهای بدن اثر می گذارد) شود.

دکتر اف میشل می گوید که افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و قلبی نباید از این روش استفاده کنند.