گرگرفتگی در دوران بارداری

آیا گرگرفتگی در دوران بارداری طبیعی است؟ بله، تجربه گرگرفتگی در دوران بارداری کاملا طبیعی است. وقوع این حالت در شب بسیار شایع است و حدود یک سوم زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت گرگرفتگی در دوران بارداری

زمانی که شما باردار هستید سطح هورمون های بدنتان در حال تغییر هستند. تغییر در سطوح این هورمون ها می تواند جریان خون را به سطح پوست شما افزایش دهد، و احساس گرمی و برافروختگی را به شما منتقل کند. افزایش خون زیر پوست دمای سطح آن را افزایش می دهد و آن را قرمز و لکه دار می کند. گرگرفتگی معمولا در سر، گردن و قفسه سینه تاثیر می گذارد. شما ممکن است احساس برافروخته را فقط برای چند ثانیه داشته باشید یا ممکن است چند دقیقه طول بکشد. این گرگرفتگی در دوران بارداری ممکن است موجب عرق کردن بیشتر شود. به طور معمول وقتی دمای بدن افزایش پیدا می کند، بدن با عرق کردن تلاش می کند خود را خنک کند. بنابراین معمولا گرگرفتگی همراه عرق کردن است.

گرگرفتگی در دوران بارداری
گرگرفتگی در دوران بارداری

راه های مقابله را گرگرفتگی در دوران بارداری

به طور کلی، گرگرفتگی در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری شایع تر است. حملات گرگرفتگی حتی ممکن است پس از تولد کودک نیز ادامه یابد، به خصوص اگر شما نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کنید. سعی کنید این نکات را برای خنک کردن خود رعایت کنید:

  • لباس لایه دار و گشاد بپوشید. اگر هر زمان احساس گرما کردید می توانید یک لایه از لباستان را کم کنید.
  • لباس های تهیه شده از الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان، اجازه می دهد هوای بیشتری در اطراف پوست شما در گردش باشد.
  • اتاق خواب خود را خنک نگه دارید. این کار کمک می کند یک روز گرم را با یک خواب راحت در هوای خنک به اتمام برسانید.
  • یک بطری اسپری آب بخرید و آن را با آب پر کنید. هر زمان که احساس گرما کردید اسپری را به صورت خود بپاشید. حتی می توانید یک فن کوچک دستی را برای این کار مورد استفاده قرار دهید.
  • دوش گرفتن در طول روز می تواند به خنک نگه داشتن بدنتان کمک کند. شما می توانید حتی از دستمال مرطوب برای خنک کردن صورتتان استفاده کنید. پس دستمال مرطوب همیشه به همراه داشته باشید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز نیز می تواند درجه حرارت بدنتان را پایین بیاورد.
  • هر زمان که احساس گرگرفتگی داشتید، مچ دست خود را زیر شیر آب سرد نگه دارید. این کار کمک می کند سرما از طریق نبضتان به سایر بدن منتقل شود. اگر خانه هستید و در حال استراحتید می توانید پارچه ای پشمی را با آب خنک خیس کرده و بر روی پیشانی خود قرار دهید.