گریپ فروت مهارکننده آنزیم های کبد

گریپ فروت مهار کننده آنزیم ها در کبد شما و مسئول متابولیسم داروهای خاص است؛ و این نکته می تواند بر نوع اثرگذاری داروهای مصرفی شما تاثیر گذار باشد؛ و نتایج خطرناکی داشته باشد. پس اگر دارویی برای شما تجویز شده است؛ قبل از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت با پزشک خود صحبت کنید.

خبر خوب این است که گریپ فروت و آب آن، بخشی از رژیم غذایی سالم هستند؛ که منابع غنی از ویتامین C، پتاسیم و فیبر را فراهم می کنند. خبر بد این است که مصرف هم زمان آنها می توانند با بسیاری از داروها خطرناک باشد.

آنزیم های کبدی سیتوکروم P450

اگر تا کنون دارو برای سردرد مصرف کرده اید، متوجه شدید که اثرات آن پس از ساعاتی کاهش یافته و قطع می شود. این مسئله به علت عملکرد سیستم سم زدایی بدن شما است. این سیستم مواد خارجی مانند داروهای موجود در بدن شما را پیدا می کند و از بین می برد.

آنزیم های کبدی سیتوکروم P450 نیز بخشی از این سیستم هستند و نقش مهمی در متابولیسم بسیاری از داروها ایفا می کنند. سیتوکروم P450 شامل بیش از ۵۰ آنزیم است و شش تای آنها ۹۰ درصد داروها را متابولیزه می کنند.

مکانیسم عمل آنزیم های کبدی سیتوکروم P450

آنزیم های کبدی سیتوکروم P450 یکی از مهمترین آنزیم های متابولیزه کننده دارو است. پیش از این، دانشمندان مطمئن نبودند که کدام مواد شیمیایی در گریپ فروت باعث سرکوب آنزیم های سیتوکروم P450 است.

کارشناسان ادعا می کنند که فورنوکومارین طبیعی موجود در آب گریپ فروت، آنزیم کبدی سیتوکروم P450 را در روده متصل و آن را غیر فعال می کند.

بر اساس تحقیق منتشر شده در شماره آوریل ۲۰۰۵ “مجله فارماکولوژی و درمان تجربی”، محققان دریافتند برهموتین همچنین دو آنزیم دیگر، CYP2B6 و CYP3A5 را سرکوب می کند.

عوارض جانبی خطرناک

هنگامی که شما گریپ فروت یا آب تازه گریپ فروت را می خورید و آنزیم های متابولیزه کننده دارو را سرکوب می کنید؛ این عمل باعث می شود که غلظت بالاتری از این دارو وارد جریان خون شما شود.

البته این اثر به داروهایی که مصرف می کنید نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر داروهای کلسترول را با آب گریپ فروت مصرف کنید؛ این دارو ممکن است در سیستم شما باقی بماند، و باعث افزایش خطر آسیب کبدی که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود و از کارافتادگی ماهیچه ها، گردد.

در موارد دیگری نیز تاثیر متقابل ممکن است رخ دهد، که در آن دارو به اندازه کافی به بدن شما وارد نمی شود.

حالا چکار کنیم؟

گریپ فروت بر روی انواع داروها از جمله مسدود کننده های کلسیم، داروهای کلسترول، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی، اثر می گذارد. بنابراین اگر داروهای خاصی مصرف می کنید؛ ممکن است لازم باشد از گریپ فروت و آب گریپ فروت تازه استفاده نکنید.

طبق گزارش اداره غذا و داروی ایالات متحده، مصرف گریپ فروت حتی چند ساعت قبل یا بعد از مصرف داروها نیز ممکن است همچنان خطرناک باشد. بنابراین بهتر است از داروساز یا پزشک خود بخواهید که در این زمینه شما را راهنمایی کند.