تومور گلیوبلاستوم مولتی فرم مغز

انجمن بین المللی رادیوسرجری می گوید که سرطان مغز در ایالات متحده ۲ درصد از سرطان ها را تشکیل می دهد. یک نوع سرطان مغز، گلیوبلاستوم مولتی فرم یا آستروسیتوما گرید ۴ است. به گفته دانشگاه کانکتیکات، گلیوبلاستوم مولتی فرم ۵۰ درصد گلیوما را تشکیل می دهد. به عنوان یک تومور مغزی گرید ۴، گلیوبلاستوم مولتی فرم بدخیم ترین نوع آﺳﺘﺮوﺳﻴﺘﻮم است. این نوع تومور مغزی از آستروسیت ها، یک نوع سلول گلیال، که سلول های حمایتی مغز هستند شروع می شود. در حالی که گلیوم می تواند بدون علت شناخته شده ای به وجود آیند، بیماری های خاصی در شروع گلیوبلاستوم مولتی فرم نقش دارند. در ادامه این مطلب پیام سلامت با علل این بیماری آشنا می شویم.

در معرض قرار گرفتن

بعضی از بیماران گلیوبلاستوم مولتی فرم بعد از قرار گرفتن در معرض مواد خاصی دچار تومور مغزی می شوند. به عنوان مثال بیمارستان کودکان بوستون می گوید برخی از بیماران پس از قرار گرفتن در معرض وینیل کلرید دچار تومور مغزی می شوند. تولیدکنندگان از وینیل کلرید برای تولید پلی وینیل کلرید یا پی وی سی استفاده می کنند. آژانس ثبت مواد و بیماری های سمی، وینیل کلرید را به عنوان یک بوی شیرین توصیف می کند. افرادی که در معرض دوزهای بالایی از تابش یونیزه شده در مغز هستند، نوعی تابش مورد استفاده در پرتودرمانی، ممکن است دچار گلیوبلاستوم مولتی فرم شوند.

تفاوت های کروموزومی

این بیماری می تواند ناشی از تغییرات در کروموزوم ها باشد. انسان دارای ۲۳ جفت کروموزوم است که حاوی DNA هستند. تغییرات در تعداد کروموزوم ها یا تغییر نوع کروموزوم ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی شود. به عنوان مثال، دانشگاه کانکتیکات می گوید که بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم مولتی فرم می توانند کروموزوم ۱۷ تغییر یافته یا از دست رفته داشته باشند. در نتیجه، بیماران دارای P53 غیر فعال که یک ژن سرکوبگر تومور است که بر روی کروموزوم ۱۷ قرار دارد، می باشند. انجمن بین المللی رادیوسرجری می افزاید: ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم مولتی فرم نسخه های اضافی از نسخه های کروموزوم هفت دارند. سایر کروموزوم ها نیز ممکن است با بیماری گلیوبلاستوم مولتی فرم مرتبط باشند. نقشه های ژنتیکی و سیتوژنتیکی در انکولوژی و هماتولوژی تغییرات در کروموزوم های چهار، نه، ۱۰، ۱۳، ۱۹ و ۲۲ را به عنوان دیگر تفاوت های کروموزومی که ممکن است تومور مغزی گلیوبلاستوم مولتی فرم ایجاد کنند را لیست بندی کرده اند.

بیماری های ارثی

بیمارستان کودکان بوستون می گوید افرادی دارای بیماری های خاص در خانواده، احتمال بیشتری برای ابتلا به تومورهای مغزی گلیوبلاستوم مولتی فرم دارند، و این موضوع نشان دهنده یک پیوند ارثی است. به عنوان مثال، این نوع تومورهای مغزی اغلب در خانواده هایی که سابقه سرطان کولون غیر پولیپی ارثی دارند، بیشتر دیده می شود. تومورهای مغزی گلیوبلاستوم مولتی فرم هم چنین در میان خانواده های مبتلا به اسکلروز توبول، سندرم تورکوت، نوروفیبروماتوز و سندرم لی-فرامنی رایج هستند. مجله ژن ریویوز، می گوید که سندرم لی-فرامنی بیماران را مستعد ابتلا به تومورهای مغزی و سرطان های دیگر، از جمله سارکوم بافت نرم و سرطان غدد فوق کلیوی می کند.