ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

در طول تاریخ، بشر زیاد از ادویه ها و گیاهان دارای خواص درمانی استفاده کرده است. بسیاری از آنها، قبل از ورود به هنر آشپزی، به خاطر خواص داروییشان، استفاده می شدند. امروزه علم مدرن نشان داده است که بسیاری از این گیاهان و ادویه جات واقعا مزایای قابل توجهی دارند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۱۰ مورد از سالم ترین ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی در جهان را که خواصشان توسط تحقیقات پشتیبانی می شود، معرفی کرده ایم.

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

دارچین سطح قند خون را کاهش می دهد و دارای اثر ضد دیابتی قوی است

دارچین یک ادویه معمولی است که در انواع دستورهای غذایی یافت می شود. این ادویه شامل ترکیباتی به نام سینامالدئید می باشد که مسئول خواص دارویی دارچین است. دارچین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است، به مبارزه با التهاب کمک می کند و اثبات کرده است که می تواند کلسترول و تری گلیسیرید را در خون کاهش دهد.

دارچین واقعا پرخاصیت است و بر روی میزان قند خون اثرات زیادی دارد. دارچین می تواند با چندین مکانیسم متفاوت قند خون را کاهش دهد. این مکانیسم ها عبارتند از:

  • کاهش کالیبراسیون در دستگاه گوارش
  • بهبود حساسیت به انسولین

مطالعات نشان داده اند که دارچین می تواند قند خون ناشتا را در بیماران دیابتی به میزان ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد. این مقدار کاهش، مقدار قابل توجهی است.

دوز موثر معمولا ۰٫۵ الی ۲ قاشق چای خوری دارچین در روز یا ۱ الی ۶ گرم است.

ساج می تواند عملکرد مغز و حافظه را بهبود بخشد

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی
ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

ساج نام خود را از کلمه لاتین Salvere می گیرد، که به معنای “نجات” است. این گیاه شهرت قوی به دلیل خواص درمانی خود در طول قرون وسطی داشت و در آن زمان حتی برای کمک به پیشگیری از طاعان نیز استفاده می شد.

تحقیقات کنونی نشان می دهد که ساج ممکن است قادر به بهبود عملکرد مغز و حافظه، به ویژه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر باشد. بیماری آلزایمر با کاهش میزان استیل کولین، که یک پیام رسان شیمیایی در مغز است همراه می باشد. ساج یا مریم گلی از تجزیه استیل کولین جلوگیری می کند.

در یک مطالعه ۴ ماهه بر روی ۴۲ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط، عصاره مریم گلی به طور قابل توجهی موجب بهبود عملکرد مغز شد. مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که این گیاه می تواند عملکرد حافظه را در افراد سالم، جوان و سالخوردگی بهبود بخشد.

نعناع موجب کاهش درد IBS می شود و می تواند تهوع را کاهش دهد

نعناع دارای تاریخچه طولانی در بین داروهای قومی و آروماتراپی است. مانند سایر گیاهان دارای خواص درمانی نعناع شامل یک مولکول روغنی است که عامل ایجاد خواص آن ها می باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن نعناع می تواند باعث بهبود درد در سندرم روده تحریک پذیر یا IBS شود.

به نظر می رسد این گیاه با آرام کردن ماهیچه های روده بزرگ، که درد در طی حرکات روده را کاهش می دهد، کار خود را انجام می دهد. این ماده همچنین به کاهش التهاب شکم، که یک علامت گوارشی شایع است، کمک می کند.

همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که نعناع در علم آروماتراپی می تواند به تهوع کمک کند.

در مطالعه ای که بر روی بیش از ۱۱۰۰ خانم انجام شد مشخص گردید که آروماتراپی با نعناع باعث کاهش چشمگیر حالت تهوع می شود. همچنین اثبات شده است که این ماده موجب کاهش تهوع پس از جراحی و سزارین می شود.

زردچوبه حاوی کورکومین است که یک ماده با اثرات ضد التهابی قوی می باشد

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی
ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

زردچوبه ادویه ای است که رنگ زرد خوش رنگی دارد. این ادویه شامل ترکیبات متعددی با خواص دارویی قوی است که مهمترین آنها کورکومین است.

کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با آسیب های اکسیداتیو و تقویت آنزیم های آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند. این ویژگی، ویژگی مهمی است. زیرا اعتقاد بر این است که آسیب های اکسیداتیو یکی از مکانیسم های اصلی پیری و ایجاد بسیاری از بیماری ها است.

کورکومین به شدت ضد التهابی است، تا جایی که در اثربخشی برخی از داروهای ضد التهابی تداخل ایجاد می کند.

با توجه به این که التهاب بلند مدت نقش مهمی در تقریبا هر بیماری مزمنی ایفا می کند، نمی توان تاثیر کورکومین را در سلامت بدن نادیده گرفت.

مطالعات نشان داده اند که این ماده می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد، با آلزایمر مبارزه کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی قلبی، سرطان و آرتریت را کاهش دهد.

ریحان مقدس با عفونت ها مبارزه کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند

ریحان مقدس را نباید با ریحان معمولی یا رسیده تایلندی اشتباه گرفت. مطالعات نشان داده اند که ریحان مقدس می تواند رشد طیف وسیعی از باکتری ها، مخمر ها و قارچ ها را مهار کند.

یک مطالعه کوچک نیز دریافت که این گیاه می تواند عملکرد سیستم ایمنی را با افزایش سلول های خاص ایمنی در خون افزایش دهد. ریحان مقدس با کاهش سطح قند خون قبل و بعد از خوردن غذا، درمان افسردگی مرتبط با اضطراب و اضطراب ارتباط دارد. با این وجود تحقیقاتی که این ادعاها را دارند در مقیاس کوچک انجام شده اند.

فلفل کایین حاوی کپسایسین است که باعث کاهش اشتها می شود و می تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی
ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

فلفل کایین یک نوع فلفل چیلی است که برای تهیه غذاهای تند استفاده می شود. ماده فعال تشکیل دهنده آن کپسایسین نامیده می شود که در بسیاری مطالعات ارتباط آن با کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی اثبات شده است. به همین دلیل، این ماده یک عنصر رایج در بسیاری از مکمل های کاهش وزن موجود در بازار است.

یک مطالعه نشان داد که اضافه کردن ۱ گرم فلفل قرمز به وعده های غذایی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی در افرادی که به طور منظم فلفل نمی خورند می شود. با این حال، تحققیات نشان داد این ماده بر روی افرادی که به خوردن غذای تند عادت دارند، تأثیری ندارد.

در برخی مطالعات حیوانی مشخص شد که کپسایسین برای مبارزه با انواع خاصی از سرطان، از جمله ریه، کبد و سرطان پروستات نیز مفید است. البته، این اثرات ضد سرطانی مشاهده شده در انسان ها اثبات نشده است.

زنجبیل می تواند تهوع را کاهش دهد و خواص ضد التهابی دارد

زنجبیل ادویه محبوبی است که در فرم های مختلف به عنوان جایگزین درمان های پزشکی استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند که مصرف ۱ گرم زنجبیل می تواند با موفقیت تهوع را درمان کند. این تهوع شامل تهوع ناشی از بیماری صبحگاهی، شیمی درمانی و دریا زدگی است.

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان درد کمک کند. یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان می دهد که مصرف ۲ گرم عصاره زنجبیل در روز، همانند آسپیرین، نشانگرهای التهاب در کولون را کاهش می دهد.

تحقیقات دیگر نشان داد که مخلوطی از روغن زنجبیل، دارچین، بنه و روغن کنجد باعث کاهش درد و سفتی در افراد مبتلا به استئوآرتریت می شود. این ماده در این افراد همانند درمان با آسپیرین یا ایبوپروفن رفتار می کند.

شنبلیله کنترل قند خون را بهبود می بخشد

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی
ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

شنبلیله به طور معمول در طب آئورودا، به ویژه برای افزایش میل جنسی و قدرت مردانگی استفاده می شود. در حالی که اثرات آن بر سطح تستوسترون غیرقابل انکار است، به نظر می رسد که بر قند خون نیز اثر مثبت داشته باشد.

این گیاه حاوی پروتئین گیاهی به نام ۴-hydroxyisoleucine است که می تواند عملکرد هورمون انسولین را بهبود بخشد. بسیاری از مطالعات انسانی نشان داده اند که مصرف حداقل ۱ گرم عصاره شنبلیله در روز می تواند سطح قند خون را به ویژه در افراد دیابتی کاهش دهد.

رزماری می تواند از آلرژی و گرفتگی بینی جلوگیری کند

عنصر فعال در رزماری اسید رزمارینیک نامیده می شود. اثبات شده است که این ماده پاسخ های آلرژیک و احتقان بینی را سرکوب می کند. در یک مطالعه که بر روی ۲۹ فرد انجام شد مشخص گردید که مصرف دوزهای ۵۰ و ۲۰۰ میلی گرمی اسید رزمارینیک موجب سرکوب علائم آلرژی می شود. تعداد سلول های ایمنی بدن در مخاط بینی نیز با کاهش تراکم کاهش یافت.

سیر می تواند با بیماری مبارزه کرده و سلامت قلب را بهبود بخشد

ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی
ادویه جات و گیاهان دارای خواص درمانی

در طول تاریخ،  کاربرد اصلی سیر بهره مندی از خواص دارویی آن بود. بیشتر اثرات این ماده به ترکیبی به نام آلیسین باز می گردد که مسئول ایجاد بوی خاص در سیر نیز می باشد. مصرف مکمل سیر برای مبارزه با بیماری هایی، از جمله سرماخوردگی مفید است.

اگر زیاد سرما می خورید، افزودن سیر بیشتر به رژیم غذایی تان می تواند بسیار مفید باشد. همچنین شواهد قانع کننده ای برای تایید اثرات مفید این ماده بر روی سلامت قلب وجود دارد.

مصرف سیر توسط کسانی که کلسترول بالا دارند، کلسترول کل و یا کلسترول LDL را حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

مطالعات انسانی همچنین اثبات کرده اند که مکمل سیر برای کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند، مفید می باشد. به عنوان مثال در یک مطالعه، مشخص شد که این ماده به همان اندازه داروهای فشار خون در کاهش فشار خون موثر است.