روغن های گیاهی، عصاره های بسیار متمرکز شده از گیاهان هستند. آن ها معمولا برای ایجاد آرامش در بدن و آروماتراپی استفاده می شوند. اما در سال های اخیر به عنوان درمانی جامع برای همه مشکلات موثر بر روی بدن، از افسردگی گرفته تا عفونت های باکتریایی محبوب شده اند. بعضی از افراد معتقد هستند که از این عصاره های گیاهی می توان برای تسکین بیماری تیروئید نیز استفاده کرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید صحبت می کنیم.

تیروئید یک غده پروانه ای کوچک است که برخی از هورمون های مهم را تولید و آزاد می کند. تیروئید به تنظیم سوخت و ساز بدن، احساسات، عملکرد مغز و تقریبا تمام فرایندهای دیگر بدن شما کمک می کند. متخصصان American Thyroid Association تخمین زده اند که بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی نوعی از بیماری های تیروئیدی را تجربه می کنند.

تحقیقات علمی زیادی برای نشان دادن رابطه مستقیم بین استفاده از اسانس های گیاهی و سلامت غده تیروئید، وجود ندارد. اما شواهد و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد، اسانس های گیاهی می توانند علائم بیماری های خاص تیروئید را درمان کنند.

عصاره ها و گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید

روغن های گیاهی مفید برای پرکاری تیروئید

هیپرتیروئیدیسم بیماری است که در آن بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. علائم معمول پرکاری تیروئی عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • اضطراب
  • بی نظمی در ضربان قلب
  • ضعف عضلانی

ضمن این که خود غده تیروئید نیز ممکن است دردناک یا حساس شود. عصاره های گیاهی نمی توانند تولید بیش از حد هورمون تیروئید را در بدن متوقف کنند. اما برخی از این عصاره ها می توانند به بهبود علائم هیپرتیروئیدیسم کمک کنند.

علف لیمو

عصاره لیمون گرس یا همان علف لیمو خواص ضد التهابی قوی دارد. اگر در یک ناحیه از غده تیروئید خود دچار تورم یا التهاب شده اید، استفاده از عصاره این گیاه به صورت موضعی ممکن است این تورم را کاهش دهد.

کندر

عصراه روغنی کندر دارای خواص ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد درد است. همچنین کمک می کند تا مانع روی پوست قوی شده و خشکی پوست درمان شود. مالیدن چندین قطره روغن کندر روی پوست خشکی که توسط پرکاری تیروئید ایجاد شده است، می تواند خارش و پوسته پوسته شدن را کاهش دهد و به بهبود ظاهر پوست کمک کند. روغن کندر قوی است، بنابراین قبل از استفاده موضعی، آن را با کمی روغن حامل مانند روغن بادام یا روغن جوجوبا رقیق کنید.

اسطوخودوس

در صورت ابتلا به اضطراب ناشی از پرکاری تیروئید، استفاده از روغن اسطوخودوس می تواند برای شما مفید باشد. روغن اسطوخودوس قرن هاست که برای ایجاد احساس آرامش در بدن استفاده می شود. هنگامی که عطر این گیاه در هوا پخش می شود، احساس آرامش و رفاه را افزایش می دهد.

وینترگرین

ماده فعال موجود در گیاه وینترگرین، متیل سالیسیلات، یک نوع مسکن درد است و مانند آسپیرین در بدن کار می کند. روغن وینترگرین می تواند به عنوان درمان موضعی برای درد مفاصل و خستگی عضلات ناشی از بیماری تیروئید استفاده شود.

چوب صندل

عصاره چوب صندل به دلیل خواص ضد اضطرابی که دارد، در آزمایش های مختلفی استفاده شده است. استفاده از چند قطره عصاره این گیاه به عنوان درمان موضعی بر روی نقاط خاصی از بدن، یا انتشار بوی پوست چوب صندل از طریق روش آروماتراپی، می تواند به طور موثری اضطراب ناشی از پرکاری تیروئید را درمان کند.

گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید
گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید

کاج

اسانس کاج ممکن است باعث کاهش التهاب و درمان درد مفاصل شود، اما شواهد موجود در این زمینه اغلب غیر قابل اطمینان هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که نباید از اسانس کاج استفاده شود زیرا این ماده برای بدن سمی است.

روغن های گیاهی مفید برای ندول های تیروئید

ندول تیروئید توده ای است که در غده تیروئید شکل می گیرد. این توده ها می توانند جامد یا پر از مایع باشند. در موارد نادری نیز ندول تیروئید سرطانی می شود. گاهی این توده ها روی مری فشار وارد می کنند و نفس کشیدن را دشوار می سازند. با وجود این توده ها در بدن، تولید تریروکسین در تیروئید افزایش پیدا می کند. ندول های تیروئید گاهی هیچ علامتی ندارند و یا می توانند بسیاری از نشانه های بیماری هیپوتیروئیدی را به همراه داشته باشند. اسانس های مورد استفاده برای درمان علائم هیپرتیروئیدیسم می توانند برای درمان علائم ندول تیروئید نیز مورد آزمایش قرار گیرند.

روغن های گیاهی مفید برای کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی بیماری است که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • درد مفصلی
  • مشکلات باروری
  • افزایش وزن

در بسیاری از موارد، پیشگیری از علائم تیروئید آسان است. ضمن این که بعضی از افراد مبتلا علائم قابل توجهی ندارند. گیاهان ذکر شده در زیر را نمی توان جایگزین هورمون تیروئید کرد، اما این اسانس ها می توانند به درمان برخی از علائم کم کاری تیروئید کمک کنند.

نعناع دشتی

نعناع دشتی (spearmint) یک ماده ضد درد طبیعی برای درمان درد مفاصل است. با استفاده از این عصاره روی مفاصل، درد ناشی از کم کاری تیروئید، به کمک بهبود گردش خون، کاهش می یابد.

نعناع معمولی

اکثر ما از عرق نعناع برای کمک به بهبود روند هضم، استفاده می کنیم. استنشاق روغن این گیاه می تواند تهوع را نیز کاهش دهد. اگر متابولیسم بدنتان به دلیل ابتلا به مشکلات تریروئید به هم خورده است، سعی کنید هر روز یک فنجان عرق نعناع یا چای تهیه شده از برگ ها نعناع را استفاده کنید. می توانید عصاره روغنی این گیاه را نیز با مقدار برابر روغن زیتون مخلوط کرده و روی شکم بمالید.

گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید

مر

قرن هاست که بشر از گیاه مز به عنوان یک عامل ضد التهابی استفاده می کند. مخلوط کردن چند قطره اسانس مر با یک اسانس ضد التهابی دیگر مانند کندر، و یک قاشق غذا خوری روغن حامل مانند روغن بادام شیرین، یک درمان موضعی قوی ایجاد می کند.

شمعدانی

خاصیت ضد التهابی اسانس رز شمعدانی در آزمایشات بالینی مختلفی تایید شده است. بنابراین شما می توانید التهاب مربوط به کم کاری تیروئید را با استفاده از چند قطره روغن شمعدانی به صورت موضعی، درمان کنید. برای کاهش اضطراب مربوط به به این بیماری نیز می توانید روی خاصیت این گیاه حساب باز کنید.

چوب سدر

چوب سدر گیاه خوشبو و قوی است که می توانید از آن برای درمان خشکی پوست ایجاد شده توسط کم کاری تیروئید استفاده کنید. کافی است که چند قطره روغن چوب سدر را با روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و برای ماساژ پوست خشک شده از آن استفاده کنید.

سایر درمان های جایگزین

روش های سنتی زیادی برای درمان بیماری های تیروئید وجود دارد. در بسیاری از موارد، می توان گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید را همراه با درمان های تجویزی استفاده کرد. اما مهم است که در این مورد با دکتر مشورت کنید.

هیپرتیروئیدیسم یا همان پرکاری تیروئید اغلب با مسدود کننده های بتا، داروهای ضد تیروئید یا درمان با ید رادیواکتیو درمان می شود. در برخی موارد جراحی برای برداشتن غده تیروئید ضروری است.

هیپوتیروئیدیسم یا همان کم کاری اغلب با هورمون های مصنوعی تیروئید درمان می شود. این داروها جایگزین هورمون هایی هستند که بدن شما آن ها را تولید نمی کند. داروی لووتیروکسین (Levothroid، Synthroid) نمونه ای از این نوع داروها است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

۴ درمان طبیعی برای مشکلات تیروئید

مواد غذایی سرشار از ید و مزایای این مواد برای بدن و غده تیروئید

[/quote]

نکات مهم در مورد استفاده از گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید

اسانس های گیاهی ذکر شده در بالا برای درمان اختلالات شدید تیروئیدی مفید نیستند. اگرچه شواهدی مبنی بر حمایت از استفاده از این روغن ها برای حل مشکلات تیروئید وجود دارد اما استفاده از این گیاهان می تواند به عوارض جانبی مانند افزایش وزن منجر شود. اگر به بیماری تیروئید مشکوک هستید، قبل از این که از گیاهان مفید برای درمان مشکلات تیروئید استفاده کنید، با پزشک متخصص غدد صحبت کنید.

روغن های گیاهی معمولا وقتی که در هوا پخش می شوند و یا به صورت رقیق شده روی پوست مالیده می شوند، برای بدن انسان غیر سمی هستند. اما مصرف خوراکی آن ها به شدت منع شده است. زیرا این عصاره ها تحت نظارت دقیق اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تولید نمی شوند. این به این معنی است که مواد فعال موجود در آن ها می توانند به شدت متفاوت باشند.

نکته آخر

عصاره های گیاهی برای درمان بعضی از علائم بیماری های تیروئیدی استفاده می شوند. اما تحقیقات کافی برای اثبات رابطه مستقیم بین این مواد و درمان بیماری تیروئید وجود ندارد. اگر مشکوک به بیماری تیروئید هستید، قبل از اینکه هر نوع درمان خانگی را شروع کنید، باید با پزشک مشورت کنید.

منابع:

  1. Biological activities of frankincense essential oil in human dermal fibroblasts
  2. A Randomized Controlled Trial Provides Evidence to Support Aromatherapy to Minimize Anxiety in Women Undergoing Breast Biopsy
  3. Efficacy and safety profile of a topical methyl salicylate and menthol patch in adult patients with mild to moderate muscle strain: a randomized, double-blind, parallel-group, placebo-controlled, multicenter study
  4. Lemon grass (Cymbopogon citratus) essential oil as a potent anti-inflammatory and antifungal drugs
  5. Inhaled peppermint oil for postop nausea in patients undergoing cardiac surgery
  6. Herbal Treatment for Dermatologic Disorders
  7. Mentha spicata as natural analgesia for treatment of pain in osteoarthritis patients
  8. Rose geranium essential oil as a source of new and safe anti-inflammatory drugs
  9. Frankincense and myrrh suppress inflammation via regulation of the metabolic profiling and the MAPK signaling pathway
  10. Aromatherapy With Essential Oils
  11. The physiological effects and safety of peppermint oil and its efficacy in irritable bowel syndrome and other functional disorders