۱۰ درمان خانگی درد سینوزیت

عفونت سینوس که آن را سینوزیت می نامند، درد زیادی در نواحی صورت و بینی ایجاد می کند. سینوس های حفره های توخالی در استخوان های اطراف بینی هستند. آنها مخاط درست کرده و مخاط های اضافی را از طریق بینی تخلیه می کنند. بنابراین زمانی که بینی به علت التهاب متورم می شود، سینوس ها مسدود شده و درد، احتقان، ترشحات پشت بینی، سرفه، سردرد و درد صورت و دندان ایجاد می شود. سینوریت حاد سینوزیتی است که بیش از ۴ هفته ادامه نداشته باشد. اما سینوزیت مزمن می تواند ماه ها و یا حتی سال ها بدون نشانه ادامه داشته باشد.  آلرژی، مشکلات بینی و شرایط خاصی، مانند فیبروز کیستیک، نیز می توانند باعث سینوزیت حاد و مزمن شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم ۱۰ درمان خانگی درد سینوزیت را به شما معرفی کنیم.

روش های درمان خانگی درد سینوزیت

در گام اول باید بتوانید راه بینی خود را باز کنید. برای این کار پیشنهاد می شود به صورت مکرر بینی را با آب نمک رقیق بشویید. مقداری آب نمک را داخل مشتتان ریخته و با بینی آن را بالا بکشید. اگر نمی توانید این را را انجام دهید با یک سرنگ بدون سوزن، مقداری از آب نمک را داخل سوراخ های بینی بریزید. مطالعات مختلف نشان می دهد که محلول سالین (محلول آب نمک یا اسپری شور بینی) خط اول درمان سینوزیت است.

مکمل بروملین مصرف کنید. بروملین پروتئینی است که در آناناس وجود دارد. این مکمل یک ماده بسیار مفید برای مبارزه با تورم است. البته قبل از مصرف این مکمل از پزشک خود سوال کنید. زیرا ممکن است مکمل بروملین با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

یکی دیگر از روش های درمان خانگی درد سینوزیت استفاده از بخور حاوی اوکالیپتوس است. بخار می تواند سینوس ها را مرطوب کرده و باعث باز شدن انسداد شود. قرار گرفتن در محیطی حمامی که بخار زیادی در آن پیچیده است نیز می تواند موجب باز شدن بینی شود.

آب کافی بنوشید. مصرف آب موجب می شود مخاط بدن مرطوب شود. فقط سعی کنید از مصرف نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید. زیرا این نوشیدنی ها بدتر آب بدن شما را کم می کنند. اگر چه میزان آب مصرفی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما باید سعی کنید روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

غذاهای ادویه دار مصرف کنید. غذاهای تند مانند خردل، فلفل، کاری، ترب کوهی، و امثال این ها می توانند سینوس ها را باز کنند.

عوامل آلرژی زا را از خود دور کنید. آلرژی می تواند درد سینوس را بدتر کند. برای اجرای این دستورالعمل توصیه می شود محیط خانه را از گرد و غبار پاک کرده، سیستم تهویه در خانه نصب کنید، ملافه ها را زود به زود بشویید و اجازه ورود حیوانات خانگی را به اتاق خوابتان ندهید.

دستگاه بخور در خانه نصب کنید. مرطوب نگه داشتن محیط، به خصوص در فصول خشک مانند زمستان، باعث بالا رفتن رطوبت بدن می شود. اما اگر آلرژی به قارچ دارید استفاده از بخور را پیشنهاد نمی کنیم. رطوبت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد، رطوبت ایده آلی است. اما اگر پنجره ها اتاق شروع به تیره شدن کردند یعنی رطوبت اتاق زیاد است.

کمپرس گرم یکی دیگر از روش های درمان خانگی درد سینوزیت است. بهتر است کمپرستان مرطوب باشد. برای این کار می توانید حوله ای را در آب داغ خیس کرده و بر روی صورت بگذارید. ضمن این که می توانید از کمپرس گرم و سرد به صورت متناوب استفاده کنید. این کار هم به تسکین درد سینوس کمک می کند.

بی هدف آنتی بیوتیک نخورید. استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک می تواند به مقاومت آنتی بیوتیکی منجر شده و رشد ویروس های قوی را توسعه دهد. این در حالی است که تنها ۲ درصد از عفونت ها سینوسی از نوع عفونت های باکتریایی هستند و نیاز به آنتی بیوتیک دارند. عفونت های ویروسی نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند. برای تشخیص بین این دو عفونت نیز از روش انتظار استفاده می شود. در این روش پزشک از شما می خواهد ۷ روز بدون آنتی بیوتیک بمانید. اگر با روش های خانگی ذکر شده بهبود پیدا نکردید، سپس آنتی بیوتیک تجویز می شود. با توجه به مطالعه منتشر شده در مجله JAMA در سال ۲۰۱۲، برای موارد حاد سینوزیت، آنتی بیوتیک علائم را در سه روز درمان می کند.

اگر به کمک روش های بالا درمان نشدید پزشک ممکن است برایتان اسکنی از صورت و بینی را تجویز کرده تا بتواند انسداد آناتومیک را تشخیص دهد. در این شرایط درمان بسته به شرایط متفاوت است.  اگر درد سینوس یک هفته یا بیشتر طول کشید و تب نیز وجود داشت، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. زیرا ممکن است درمان تهاجمی تر از درمان های طبیعی نیاز داشته باشید.