10 روش طبیعی برای سفید کردن دندان

لبخند زدن یکی از جذابیت های چهره هر کس است. اما آیا می دانید چرا لبخند زدن باعث می شود چهره ما زیباتر شود؟ بله نقطه عطف این زیبایی دندان هایمان است. اما این دندان ها به شرطی می توانند برای چهره ما مزیت حساب شوند که علاوه بر صاف بودن سفید هم باشند. وگرنه هیچ کس علاقه ندارد دندان های زرد و بژ را با لبخند زدن بیشتر نمایان کند. قعطا بسیاری از شما خوانندگان مجله پیام سلامت برای رسیدن به این هدف حداقل روزانه یک بار دندان هایتان را مسواک می زنید اما بازهم سفیدی دندان هایتان به حدی نیست که راضیتان کند. خوب اگر این طور است با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا ۱۰ روش طبیعی و خانگی برای سفید کردن دندان ها را بیاموزید.

جالب است بدانید که دندان های سفید بر روی روابط اجتماعی مان نیز تاثیر گذار است. محققان در پی مطالعه انجام شده در ایالات متحده دریافتند که افرادی که دندان های سفیدی دارند، ۳۰ درصد نسبت به سایر افراد موفق تر هستند. علاوه بر موفقیت، موقعیت اجتماعی بهتر، اعتماد به نفس بالاتر و سالم تر بودن نسبت به سایر افراد از ویژگی های این افراد است.

اما در طول زندگی، دندان ها ممکن است زرد شده و با تغییر رنگ درخشش و سفیدی خود را از دست بدهند. این امر دلایل مختلفی، از جمله سیگار کشیدن، سن، ژنتیک، آسیب، دریافت خدمات بد دندان پزشکی، کانال های ریشه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد غذایی مانند شراب، قهوه، چای، و برخی از ادویه جات که رنگ دندان را تغییر می دهند، مصرف نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه و یا آب مرکبات که موجب فرسایش مینای دندان می شود و مصرف برخی از آنتی بیوتیک و فلوراید در دوران کودکی دارد.

روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد. یکی از شیوه های سفید کردن دندان استفاده از ژل های سفید کننده است. اما این مهم است که به یاد داشته باشید که ژل های سفید کننده ای که حاوی غلظت بالا پراکسید هیدروژن هستند و از همه روش های سفید کردن دندان ها موثر ترند، ممکن است در طول فرایند سفید کردن دندان موجب اکسیداسیون عاج (لایه داخلی دندان) شوند. پس تنها سفید شدن دندان ها مهم نیست بلکه حفظ سلامت آن ها طی دوره درمان نیز اهمیت دارد.

علاوه بر از بین رفتن عاج دندان، مواد اسیدی ممکن است به التهاب عصب، درد و حساسیت منجر شود. از سوی دیگر، محصولاتی که مواد تشکیل دهنده فعال آن ها غلظت کمی دارد، با بزاق شسته شده بنابراین کمتر موثر هستند و نتایج ناامید کننده ای را به همراه دارند.

پس راه چاره چیست؟ راه چاره استفاده از روش های طبیعی سفید کردن دندان است که هم بی خطر هستند و هم ارزان. این روش ها به شرح زیر می باشند:

سفید کردن دندان ها در خانه

جوش شیرین

خمیری با استفاده از نصف قاشق چای خوری جوش شیرین نصف قاشق چای خوری آب تهیه کنید. سپس هر دو روز یک بار این خمیر را با مسواک به مدت دو دقیقه روی دندان ها بمالید. این روش را تا دو هفته با همین فواصل انجام دهید. سپس به مدت ۲ هفته دیگر هر هفته یک بار از این خمیر برای مسواک زدن استفاده کنید.

پوست پرتقال و یا موز

پوست داخلی پرتقال و موز را بر روی دندان ها ماساژ دهید و پس از ۱۰ دقیقه دندان ها را مسواک بزنید. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پوست این میوه ها، از جمله پتاسیم و برم،  دندان های را سفید خواهد کرد.

سرکه سیب طبیعی و لیمو

آب یک چهارم از یک لیمو را به یک قاشق غذا خوری سرکه سیب اضافه کنید. سپس با مسواک این محلول را روی دندان ها بمالید و بعد از چند دقیقه خوب دندان ها را بشویید. این محلول قدرتمند تمام لکه های ایجاد شده توسط شراب، قهوه و یا لکه ها نیکوتین را از بین می برد. فقط دقت کنید که این محلول اسیدی است و استفاده بیش از حد از آن برای دندان ها خوب نیست. بنابراین بیش از دو بار در هفته از این روش استفاده نکنید.

پودر ذغال سنگ

مقداری پودر ذغال سنگ فعال را روی مسواک بریزید و با آن دندان ها را مسواک بزنید و سپس دندان ها را خوب با آب ولرم بشویید. زغال سنگ ماده ای است که مواد شیمیایی و سموم را جذب خود می کند. این خاصیت باعث می شود که ذغال سنگ قادر به جذب اسید لکه ها، باکتری ها و پلاک بوده و به سفید کردن دندان ها و از بین بردن لکه ها کمک می کند.

نمک

روزی یک بار مقداری نمک را روی مسواک ریخته و چند دقیقه با این ماده دندان ها را بشویید. نمک ضد عفونی کننده بسیار عالی است و می تواند لکه های روشن حاصل از شراب و کافئین را جذب خود کند.

غرغره کردن روغن زیتون یا روغن نارگیل

این روغن ها ضد باکتری و سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند در تمیز کردن دندان ها مانند مواد ضد عفونی کننده عمل کرده و لکه های روی دندان را از بین ببرند. چند قطره از این روغن ها را درون نصف فنجان آب گرم بریزید و آن را در دهان غرغره کنید. برای افزایش خواص ضد عفونی کننده محلول، چند قطره عرق نعنا نیز به آن اضافه کنید.

مسواک زدن دندان های با پوست تخم مرغ

آیا تا به حال به مسواک زدن دندان ها با پوست تخم مرغ فکر کرده اید؟ … احتمالا نه. پوست تخم مرغ دارای مقادیر زیادی از کلسیم و ۲۷ ماده معدنی دیگر است که به روند رمینرالیزاسیون دندان کمک می کند. برای این کار پوست سفید تخم مرغ را به خوبی بشویید و بگذارید چند روز کاملا خشک شود. سپس آن را با آسیاب به شکل پودر در آورده و با مخلوط کردنش با آب خمیر دندان طبیعی برای سفید کردن دندان ها تهیه کنید.

اجتناب از مصرف بیش از حد آب مرکبات

مصرف آب میوه طبیعی مانند لیموناد و یا آب پرتقال در حد متوسط برای بدن مفید است. اما استفاده زیاد از این نوع نوشیدنی ها به خاطر مقدار  pH شان می توانند بر روی مینای دندان ساییدگی ایجاد کرده و موجب تغییر رنگ لایه بیرونی دندان شوند. بیش از ۲ الی ۳ فنجان از این نوشیدنی های را در روز استفاده نکنید.

از ادویه جات رنگی زیاد استفاده نکنید

زردچوبه، کاری، فلفل قرمز و سایر ادویه جات برای بدن خواص زیادی دارند اما در صورتی که بیش از حد استفاده شوند، می توانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند.

دندان را با آب سرد و یا ولرم بشویید

بعد از مصرف غذا حتما باید مسواک بزنید. علی الخصوص بعد از مصرف غذاهایی مانند پیتزا و سوخاری ها. زیرا معمولا آن ها را با سس مصرف می کنیم. اما اگر مسواک در دسترس نداشتید برای جلوگیری از تاثیر گذار این مواد بر روی دندان ها دهان خود را بعد از غذا با آب سرد یا ولرم بشویید.