۳ روش درمان طبیعی قارچ ناخن

قارچ ناخن یک بیماری بسیار شایع برای ناخن پا است. عفونت ناخن ممکن است ناخن پا و یا ناخن دست را درگیر کند، اما این بیماری، بیشتر برای انگشتان پا اتفاق می افتد. ما در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند روش درمان طبیعی قارچ ناخن آشنا کنیم.

عللی مانند عرق کردن زیاد پا، قرار داشتن ناخن در یک محیط مرطوب، پسوریازیس و پوشیدن جوراب و کفش نامناسب که از تهویه صحیح جلوگیری کرده  و عرق را جذب نمی کند، از جمله مهمترین علل قارچ ناخن است.

از دیگر علل شایع ایجاد قارچ ناخن پا، راه رفتن پابرهنه در مکان های عمومی مرطوب مانند استخرهای شنا، سالن های ورزشی و اتاق دوش، آسیب جزئی ناخن و یا عفونت های دیگر و داشتن بیماری های نظیر دیابت، مشکلات جریان خون و ضعف سیستم ایمنی می باشد.

زمانی که ناخن انگشت پا آلوده می شود، شایع ترین علامت این است که ناخن ضخیم می شود و تغییر رنگ می دهد. جالب است بدانید که اگر عفونت قارچ ناخن درمان نشود می تواند خطرناک باشد. در این قارج، پوست زیر و اطراف ناخن ملتهب و دردناک می شود.

درمان طبیعی قارچ ناخن پا

گاهی اوقات درمان قارچ ناخن پا دشوار است و گاهی نیز با وجود درمان کامل، مجدد عود می کند. اما ما در این مطلب می خواهیم درمان های دارویی را کنار گذاشته و شما را با ۳ درمان طبیعی قارچ ناخن پا آشنا کنیم. این درمان ها هم ساده و هم طبیعی هستند.

سرکه و پراکسید هیدروژن

درمان قارچ ناخن انگشت پا با سرکه بسیار محبوب است. برای این کار کافی است روزی ۳۰ دقیقه و در دو نوبت، پاها را در ظرف حاوی سرکه بخیسانید. این کار به کشتن باکتری های ایجاد کننده عفونت کمک می کند.

لازم به توضیح است که اسیدیته سرکه تعادل pH ناخن ها را باز می گرداند و اثر تسکین دهندگی برای درد و ناراحتی ناشی از قارچ ناخن انگشت پا، دارد. هر چند بسیاری از انواع سرکه می توانند در درمان طبیعی قارچ ناخن انگشت پا استفاده شوند، اما توصیه می شود از سرکه سیب که از سایر سرکه موثر تر است، استفاده شود.

یکی دیگر از روش های استفاده از سرکه ریختن آن رو پنبه و مالیدن پنبه به انگشت پا است. اما در این روش باید دقت کنید که ناخن پا برای مدت ۳۰ دقیقه کامل به سرکه آغشته شده باشد. سرکه برای اکثر عفونت های قارچی مفید است.

سرکه سیب یک قابض قوی است و دارای خواص ضد قارچی می باشد. این ماده به منظور کاهش التهاب و درد مرتبط با برخی از عفونت های قارچی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب سرکه با پراکسید هیدروژن نیز یکی از درمان های موثر برای حذف باکتری ها و ویروس ها است. برای این منظور به نسبت مساوی از سرکه و پراکسید هیدروژن ۳٪ را در ظرفی ریخته و پاهای خود را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در آن بخیسانید.

روغن درخت چای

آزمایشاتی که بر روی روغن درخت چای انجام شده است، نتایج امیدوار کننده ای برای افراد مبتلا به عفونت ناخن انگشت پا به همراه دارد. در این آزمایش ها مشخص شد که این روغن می تواند هم تراز با درمان موضعی و شیمایی قارچ ناخن عمل کند. برای استفاده از این روش درمان طبیعی قارچ ناخن پا کافی است دو بار در روز و حداقل به مدت ۲ ماه، یک قطره روغن را روی ناخن آسیب دیده بریزید.

جوش شیرین

جوش شیرین بسیار قلیایی است. بنابراین، هنگامی که به پای مالیده شود می تواند سطح pH پا را متعادل کرده و محیط را برای رشد قارچ ها و باکتری نامساعد کند. برای استفاده از این درمان طبق دستور العمل زیر رفتار کنید:

  • به نسبت دو به یک از جوش شیرین و آب را داخل ظرفی ریخته و آن را به شکل خمیر در آورید.
  • با یک تکه پنبه خمیر را روی انگشت مالیده و ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • سپس پاها را با آب شسته و کاملا خشک کنید.
  • این درمان را دو بار در روز و به مدت ۲ هفته انجام دهید.

زمانی که ناخن قارچ بگیرد ممکن است بیفتد اما نگران نباشید زیرا ناخنی که می روید دیگر قارچ ندارد.