۵ راهنمایی برای به دست گرفتن کنترل و پیشگیری از دیابت

وقتی صحبت از دیابت نوع ۲ که رایج ترین نوع دیابت است می شود، بحث پیشگیری یک ایده عالی است. پیشگیری از دیابت به خصوص وقتی فردی عوامل خطر آن مانند چاقی، و یا سابقه خانوادگی را دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم شما را با روش های پیشگیری از دیابت آشنا کنیم.

پیشگیری از دیابت بر روی سه اصل مهم تغذیه سالم تر، فعالیت بدنی بیشتر و از دست دادن وزن اضافی می چرخد. برای پیشگیری از دیابت هرگز دیر نیست. شما هر زمان دست به این اقدام بزنید، می توانید از عوارض شدید بیماری جلوگیری کنید. ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ممکن است به شما در کاهش عوارض جدی دیابت مانند آسیب عصبی، آسیب کلیوی و آسیب قلبی کمک کند. بر اساس توصیه متخصصان انجمن دیابت آمریکا می توانید از ۵ روش زیر برای پیشگیری از دیابت استفاده کنید.

روش های پیشگیری از دیابت

فعالیت بدنی بیشتر

مزایای زیادی برای فعالیت بدنی منظم وجود دارد. ورزش می تواند به شما کمک کند که:

  • وزن خود را کاهش دهید.
  • قند خون خود را کنترل کنید.
  • افزایش حساسیت بدن به انسولین را کم کرده و بتوانید قند خون را در محدوده طبیعی نگه دارید.

تحقیقات نشان می دهد که ورزش های هوازی و ورزش های مقاومتی می تواند به کنترل دیابت کمک کند. بیشترین بهره یک برنامه ورزشی برای پیشگیری از دیابت زمانی حاصل می شود که این دو نوع تمرین با یکدیگر ترکیب شوند.

افزایش میزان فیبر مصرفی

این ماده خشن و زیر به شما کمک می کند تا به اهداف زیر برسید:

  • خطر ابتلا به دیابت را با بهبود کنترل قند خون کاهش دهید.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم کنید.
  • با القای احساس سیری بتوانید وزنتان را کاهش دهید.

غذاهای سرشار از فیبر شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و آجیل می باشد.

۵ راهنمایی برای به دست گرفتن کنترل و پیشگیری از دیابت
۵ راهنمایی برای به دست گرفتن کنترل و پیشگیری از دیابت

افزایش مصرف غلات سبوس دار

علت این موضوع کاملا مشخص نیست، اما متخصصان معتقدند که غلات کامل ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به حفظ سطح قند خون کمک کند. سعی کنید حداقل نیمی از دانه هایی که در طول روز می خورید از غلات کامل باشد. بسیاری از مواد غذایی آماده از غلات کامل تهیه شده اند. کافی است روی بسته بندی آن ها را با دقت بخوانید. به عنوان مثال نان های مختلف، ماکارونی و غلات سبوس دار و حبوبات از جمله این مواد می باشند.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، پیشگیری از دیابت ممکن است به کاهش وزن شما بستگی داشته باشد. از دست دادن هر پوند وزن می تواند سلامت شما را بهبود بخشد، و شما را شگفت زده کند. شرکت کنندگان در یک مطالعه بزرگ که مقدار متوسطی وزن کم کرده بودند (حدود ۷ درصد از وزن اولیه بدن) و به طور منظم ورزش می کردند، خطر ابتلا به دیابت در حال رشد در آن ها تقریبا ۶۰ درصد کاهش یافت.

عدم استفاده از رژیم های غذایی خاص

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، رژیم غذایی با شاخص قند خون پایین یا دیگر رژیم های غذایی که مد می شود ممکن است در ابتدا به کاهش وزن منجر شوند. اما اثری در پیشگیری از دیابت ندارد و یا اثر آن طولانی مدت نیست. حذف و یا به شدت محدود کردن یک گروه غذایی خاص در رژیم غذایی، ممکن است مواد مغذی ضروری بدن را کم کند. در عوض، تنوع و کنترل بخشی از غذاهایی که می خورید می تواند در این راه کمک کننده باشد.

در حال حاضر، محققان معتقدند که دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست. این دانشمندان هنوز در حال مطالعه بر روی عوامل محیطی هستند که تصور می شود روندی را برای تخریب سلول های تولید کننده انسولین در  بدن اجرا می کنند. اما از طرفی بسیار از شواهد نشان می دهد که تغییرات ساده در شیوه زندگی (دستیابی به وزن سالم و فعالیت بدنی متوسط) می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

چاقی، به ویژه چاقی شکمی، به ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است. کاهش وزن مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و باعث کاهش فشار خون بالا می شود. بنابراین افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند باید تشویق شوند تا به وزن سالم برسند.

فعالیت بدنی یکی از ارکان اصلی در پیشگیری از دیابت است. افزایش فعالیت بدنی با کاهش وزن و کاهش فشار خون مرتبط است. این نوع فعالیت ها ضربان قلب را تنظیم می کند، حسایت به انسولین را کم می کند و در بهبود سلامت جسمی و روانی نقش مهمی دارد.

رعایت رژیم غذایی متعادل و مغذی برای سلامتی ضروری است. یک رژیم غذایی سالم عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

دیگر عواملی که به پیشگیری از دیابت کمک می کنند  عبارتند از:

سیگار کشیدن: یکی از عامل خطر که تاثیر آن بر روی بیماری های مزمن از جمله دیابت و عوارض آن ثابت شده است، مصرف سیگار می باشد. از دیگر مضرات سیگار کشیدن می توان به افزایش چربی شکمی و مقاومت به انسولین اشاره کرد. همه افراد سیگاری باید تشویق شوند تا سیگار را ترک کنند.

استرس و افسردگی: شواهدی وجود دارد که حاکی از ارتباط میان افسردگی و دیابت و بیماری های قلبی عروقی می باشد.

الگوهای خواب: هم خواب زیاد و هم خواب کم هر دو می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند. محرومیت از خواب ممکن است تعادل هورمون ها، تنظیم مصرف غذا و تعادل انرژی را مختل کند. مدت زمان خواب طولانی نیز ممکن است نشانه ای از افسردگی بوده و باید به صورت مناسب درمان شود. از طرفی محققان بر این باورند که یک ارتباط نزدیک بین چاقی و سندرم آپنه انسدادی خواب (OSA)، رایج ترین شکل از اختلالات تنفسی خواب، وجود دارد.