۶ کارکرد اصلی پروتئین ها در بدن

پروتئین ها یک ماده مهم برای سلول های بدن ما محسوب می شوند. در واقع بعد از آب، این پروتئین ها هستند که حضور پر رنگی در بدن ما دارند. پس قطعا با این تراکم نقش مهمی هم در عملکردهای بدن دارند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۶ کارکرد اصلی پروتئین ها در بدن آشنا کنیم.

پروتئین ها از مواد غذایی که می خوریم به بدنمان می رسند. این ماده در عملکردهای مهمی در بدن نقش اصلی را دارند. بنابراین مهم است که در صورت کاهش میزان آن ها، جایگزین مناسبی برایشان داشته باشیم. برای این کار کافی است به طور منظم از مواد غذایی که حاوی پروتئین با کیفیت هستند، بخوریم.

کارکرد اصلی پروتئین ها در بدن

نگهداری و بازسازی بدن

پروتئین اصطلاحی است که از آن برای نامیدن ماده سازنده بدن استفاده می شود. به دلیل این که این ماده در بازسازی و نگهداری از بافت های بدن، بسیار حیاتی است، این لقب را نیز برای آن انتخاب کرده اند. پوست، مو، چشم، عضلات و اندام همگی از پروتئین ساخته شده اند. به همین خاطر است که متخصصان تغذیه معتقدند که کودکان برای داشتن رشد مناسب باید بیش از بزرگسالان پروتئین استفاده کنند. کودکان در حال رشد هستند و برای ایجاد بافت های جدید و بیشتر به ماده سازنده بدن یا همان پروتئین نیاز دارند.

تولید انرژی

پروتئین منبع اصلی انرژی در بدن است. اگر شما پروتئین بیشتری نسبت به میزانی که برای بازسازی و نگهداری از بافت ها نیاز است استفاده کنید، بدن شما از آن برای تولید انرژی استفاده می کند. اما دقت کنید که نیاز نیست از آن بیش از سایر منابع تامین انرژی مانند کربوهیدرات ها استفاده کنید. در این صورت پروتئین برای ایجاد چربی و بخشی از سلول های چربی مصرف می شود.

تولید هورمون ها

پروتئین در ایجاد برخی از هورمون های نقش دارد. این هورمون ها به کنترل عملکردهای بدن منجر شده و حاصل تعامل چند اندام مختلف هستند. انسولین یک پروتئین کوچک و مثالی از یک هورمون تنظیم کننده قند خون است. برای تولید این هورمون نیاز است تا ارتباطی بین ارگان هایی مانند لوزالمعده و کبد ایجاد شود. سکرتین، نمونه دیگری از هورمون پروتئینی است. این ماده در فرایند گوارش با تحریک لوزالمعده و روده، به ایجاد آنزیم های گوارشی ضروری کمک می کنند.

۶ کارکرد اصلی پروتئین ها در بدن
۶ کارکرد اصلی پروتئین ها در بدن

آنزیم ها

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که میزان واکنش های شیمیایی بدن را افزایش می دهند. در واقع، بسیاری از واکنش های شیمیایی لازم در بدن، بدون آنزیم موثر، انجام نخواهد شد. به عنوان مثال، نوعی از آنزیم ها وجود دارند که در هضم مولکول های درشت پروتئین، کربوهیدرات و چربی به مولکول های کوچکتر موثرند. در حالی که برخی از آنزیم ها هم به ایجاد DNA کمک می کنند.

حمل و ذخیره سازی مولکولی

پروتئین یک عنصر اصلی در فرآیند حمل مولکول های خاصی هستند. به عنوان مثال، هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را در بدن حمل می کند. پروتئین ها همچنین گاهی اوقات برای ذخیره سازی مولکول های خاص استفاده می شوند. فریتین یک مثال از یک پروتئین است که برای ذخیره سازی ترکیبی از آهن در کبد کاربرد دارد.

تولید آنتی بادی

آنتی بادی ها اشکالی از پروتئین هستندکه به جلوگیری از عفونت و بیماری ها کمک می کنند. این پروتئین ها با شناسایی عوامل مضر مانند باکتری ها و ویروس ها،  به از بین بردن این آنتی ژن ها کمک می کنند. پروتئین اغلب با سایر سلول های سیستم ایمنی بدن در ارتباط است و با آن ها کار می کند. به عنوان مثال، این آنتی بادی ها پس از شناسایی آنتی ژن آن را احاطه کرده و تا زمانی که سلول های سفید خون برای نابودی آن فرا می رسند از گسترش آن جلوگیری می کنند.