7 دلیل شایع اما غیر معمول برای گرسنگی بعد از غذا خوردن

گرسنگی احساسی است که همه ما آن را از بدو تولد درک کرده ایم. به همین دلیل هم وقتی این حس به سراغمان می آید به دنبال خوراکی می گردیم تا آن را فروکش کنیم. اما گاهی گرسنگی تبدیل به میل بیش از حد به غذا می شود. آنچه که همه ما انتظار داریم این است که بعد از غذا خوردن احساس سیری کنیم. سیری به آن معنا است که گرسنگی فروکش کند. هر دو احساس سیری و گرسنگی، در دو سر این طیف قرار دارند و توسط مراکز خاصی در مغز کنترل می شوند. با این حال، مواردی به وجود می آید که در آن بدن یک فرد ممکن است همچنان به احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن ادامه دهد. این فرمان در مغز طبیعی نیست.

پس اگر این اتفاق طبیعی نیست، چرا برخی از افراد احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن دارند؟ اغلب افراد این عارضه را جدی نمی گیرند به همین دلیل با مصرف حجم یا تعداد دفعات بیشتر، سعی دارند این حس را برطرف کنند. اما بهتر از بدانید گرسنگی بعد از غذا خوردن می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. پس اگر این احساس را همیشه دارید و یا گاهی این احساس در شما عود می کند، بهتر است بررسی بیشتری انجام دهید و علت را بیابید.

اکثرافرادی که احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن را تجربه می کنند و این حس را با مصرف بیشتر غذا جبران می کنند با افزایش وزن مواجه می شوند اما افرادی نیز هستند که با وجود انجام این روند، کاهش وزن دارند.

علت گرسنگی بعد از غذا خوردن

گرسنگی از عوامل مختلفی از جمله مقدار مواد مغذی کنترل شده موجود در جریان خون، سیگنال هایی که از معده و چربی سلول ها به مغز می رسد و هورمون های خاصی که مراکز مختلف در مغز را تحریک می کنند، ناشی می شود. در این فرآیند حتی ممکن است حس چشایی و بویایی نیز درگیر باشد. زمانی که شما غذایی را می بینید و یا بوی آن را استنشاق می کنید، معده متورم شده  و سطح قند خون افزایش می یابد. در این میان هورمون های مختلفی نیز منتشر می شوند. این هورمون ها موجب می شوند مراکزی که در مغز فرمان سیری می دهند، خاموش شده و مراکز گرسنگی فعال شوند. در نهایت این فرآیند موجب ایجاد احساس گرسنگی می شود.

درد گرسنگی که در معده احساس می شود ناشی از سیگنال هایی است که به معده فرستاده شده و موجب انقباض آن می شود. یک فرآیند مشابه ممکن است در معده با افزایش ترشح اسید به وجود آیند. بنابراین ناراحتی های معده، سطح گلوکز خون، سیگنال های عصبی غیر طبیعی، اختلالات و تغییر در فعالیت طبیعی مراکز سیری و گرسنگی در مغز و مشکلات هورمونی همگی به گرسنگی بعد از غذا خوردن کمک می کنند. عمده ترین دلایل این حس عبارتند از:

غذای ناکافی

تحریک مراکز سیری در مغز بستگی به مقدار مواد غذایی دارد که شما می خورید. به طور طبیعی اگر شما کم غذا بخورید،  بعد از صرف غذا احساس سیری نمی کنید و بدن شما از این فعالیت ناراضی است. بنابراین به زودی گرسنه خواهید شد. شاید بگویید که من همیشه همین اندازه غذا می خورم ولی جدیدا احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن دارم. به این دست از افراد می گوییم که بدن شما همیشه به یک میزان مشخص کالری نیاز ندارد بلکه روزهایی که سخت تر کار می کنید باید غذای بیشتری بخورید. حتی استرس روانی نیز می تواند اشتهای شما را افزایش دهد. غذا خوردن کمتر از آنچه که بدنتان به آن نیاز دارد می تواند احساس گرسنگی پس از غذا خوردن ایجاد کند. در حالی که همین میزان کالری در روزهای عادی برای بدن شما کافی است.

پروتئین و چربی

همانطور که گفته شد قند خون یک عامل مهم در تعیین گرسنگی است. از طرفی پروتئین نیز به میزان کربوهیدارت بر روی قند خون اثر گذار بوده و چربی کمتر ما را سیر نگه می دارد. رژیم های غذایی که امروزه مصرف می کنیم، غنی از کربوهیدارت هستند. اما پروتئین موجود در آن ها کم است. این در حالی است که برخی از افراد اصولا به غذاهای چرب علاقه داشته و غذاهای مصرفیشان چرب تر از حد معمول است. تمام این بی نظمی ها می تواند سیستم گوارشی ما را به هم بریزند. بنابراین یک رژیم غذایی متعادل، برای سیر نگه داشتن بدن به مدت طولانی تر مهم است. طبق تحقیقات ثابت شده است که پروتئین نسبت به چربی یا کربوهیدرات، می تواند مراکز سیری را در مغز به مدت طولانی تری سیر نگه دارد. این در حالی است که چربی در انتشار هورمون های گوارشی که در احساس گرسنگی موثر هستند، نقش دارد.

فیبر غذایی

فیبر غیر قابل هضم است و نمی تواند توسط بدن جذب شود. این مواد در روده باقی می مانند و می توانند حجم روده را اشغال کنند. زمانی که فیبر در روده آب را به خود جذب کند، باعث می شود روده و معده باد کنند. با این روش فیبر می تواند در کاهش گرسنگی نقش داشته باشد. فیبر همچنین می تواند سرعت جذب مواد غذایی را کاهش داده و جریان ورود گلوکز به خون را کند کند. این موضوع نیز در کاهش احساس گرسنگی دخیل است. با توجه به این خواص، می توانید با افزایش فیبر در مواد غذایی مصرفی خود، از احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن جلوگیری کنید.

7 دلیل شایع اما غیر معمول برای گرسنگی بعد از غذا خوردن
7 دلیل شایع اما غیر معمول برای گرسنگی بعد از غذا خوردن

سریع غذا خوردن

راه اندازی مراکز سیری در مغز و کاهش گرسنگی، فورا اتفاق نمی افتد. اگر شما بیش از حد سریع غذا بخورید ممکن است به این نتیجه برسید که بدنتان هنوز احساس گرسنگی می کند. برای برطرف شدن گرسنگی و فعال شدن مراکز سیری به حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید. علاوه بر این غذا خوردن یک بخش روانی دارد. با خوردن بیش از حد سریع، مغز شما ممکن است تصور کند شما غذای کافی خورده اید. این عامل باعث می شود بعد از خوردن بیشتر احساس گرسنگی کنید. این دلیل روانی پاسخی است به این سوال که چرا برخی از افراد در مقابل تلویزیون بیشتر غذا می خورند. در واقع وقتی شما جلوی تلویزیون غذا می خورید ذهنتان پرت شده و نمی تواند محاسبه کند که چقدر غذا مصرف کرده اید.

بارداری

زمان بارداری نیز احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن به سراغ شما می آید. این کاملا طبیعی است که در این دوران به غذای بیشتری نیاز دارید.  علاوه بر این، تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد، بر روی اشتها از طرق مختلف تاثیر گذار است. در این حالت ممکن است شما گاهی اوقات یک وعده غذایی کامل بخورید اما هنوز هم غذاهای خاص و یا تنقلات طلب کنید. بدن برای رشد جنین نیاز مواد مغذی بیشتری دارد. در این حالت اگر نیاز بدن خود را تامین نکنید احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن خواهید داشت. علاوه بر تغییراتی هورمونی که موجب ایجاد این حس می شود، گرسنگی ممکن است نشانه ای از دیابت بارداری باشد.

داروها و مواد

تعدادی از داروهای تجویزی و مواد دیگر می توانند اشتها را تغییر دهند و پس از غذا خوردن منجر به گرسنگی شوند. کورتیکواستروییدهای خوراکی و داروهای خاص که برای تحریک اشتها به خصوص در افراد مبتلا به HIV / AIDS استفاده می شود، می توانند باعث احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن شوند. داروهایی که باعث تحریک دیواره معده می شوند می تواند ناراحتی هایی ایجاد کنند که به عنوان گرسنگی درک شوند، به خصوص اگر فرد استفاده کننده سابقه مشکلات گوارشی مانند ورم معده یا زخم های گوارشی را داشته باشد. مواد دیگر مانند الکل و ماری جوانا (حشیش) نیز اشتها را تغییر می دهند و می توانند به احساس گرسنگی بعد از غذا خوردن منجر شوند.

بیماری ها

گرسنگی دائمی ممکن است نشانه ای از بیماری های مختلف باشد که در ماهیت با هم متفاوت هستند.

دیابت

دیابت مشکلی است که بدن با کنترل قند خون ناشی از کمبود یا اختلال عملکرد هورمونی به نام انسولین، دارد. اگرچه انسولین اشتها را کاهش می دهد، اما زمانی که گیرنده های بدن به انسولین پاسخ ندهند ( دیابت نوع ۲)، ممکن است اشتها زیاد شود.

مشکلات تیروئید

میزان سوخت و ساز در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید افزایش می یابد. این به این معنی است که بدن نیاز به کالری بیشتری دارد و کالری بیشتری می سوزاند. بنابراین این افراد نیاز به کالری بیشتری دارند. اشتهای بیشتر و گرسنگی مکرر ممکن است با پرکاری تیروئید همراه باشد.

انگل

آلودگی دستگاه گوارش با کرم ها و انگل ها موجب افزایش اشتها می شود. این انگل ها در گوشت خوک، گاو و گاهی نیز ماهی یافت می شود. این انگل ها در سیستم گوارشی ما زندگی کرده و از غذایی که می خوریم تغذیه می کنند. در واقع آن ها غذای درون بدن ما را به سرقت می برند. بنابراین برای جبران این سرقت بدن طلب غذای بیشتری می کند.

مشکلات معده

احساسات خاصی وجود دارند که ممکن است به اشتباه از آن ها به عنوان گرسنگی تعبیر شود. در بیماری هایی مانند ورم معده و زخم معده، سوزش و فرسایش دیواره معده ممکن است با گرسنگی در ارتباط باشد. افزایش ترشح اسید معده بعد از خوردن غذا، موجب تحریک معده شده در نتیجه باعث ناراحتی یا دردی می شود که ممکن است به عنوان گرسنگی درک شود.