8 عادت مخرب مغز که باید از آن ها اجتناب کرد

مغز یکی از اندام های مهم در بدن شما است. همان طور که همه ما می دانیم، عادات زندگی بر روی سلامت عمومی تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، زمانی که یک فرد به اندازه کافی تحرک ندارد و بیش از اندازه غذا می خورد، اضافه وزن پیدا خواهد کرد. اگر شما یک روز پر تنش در محل کار گذرانده باشید، شما ممکن است هنگامی که به خانه می رسید دچار سردرد شوید. عادات مخرب زیادی وجود دارد که می تواند بر روی مغز تاثیر بگذارد. متاسفانه، ما به ندرت بلافاصله اثرات این عادت بد که می تواند به مغز آسیب برساند را احساس می کنیم. همان طور که سن بالا می رود، از دست دادن بخشی از عملکرد مغز طبیعی است. با این حال، برخی از عادات مخرب در واقع می تواند فرایند انحطاط مغز را سرعت ببخشد. به عنوان مثال، یک شبکه انگلیسی زبان گزارشی از یک مطالعه صورت گرفته بر روی عادات ناسالم و ارتباط آن ها با عملکرد مغز ارایه کرده است. دکتر هانک ژوستن ، نویسنده این مطالعه، اظهار داشت که عادات که برای قلب بد است برای مغز هم بد است. در این مقاله نگاهی به ۸ عادت مخرب مغز داریم و با توصیه های عملی در نحوه اجتناب از آن ها به منظور افزایش قدرت مغز آشنا می شویم.

۸ عادت مخرب مغز

  1. نخوردن صبحانه

عادت نخوردن صبحانه می تواند تاثیر منفی بر سلامت مغز شما داشته باشد. همه ما این جمله را شنیده ایم که می گوید “صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است”. تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که بحث سلامت مغز است، حذف صبحانه عادت مناسبی نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه در ژاپن که بر روی بیش از ۸۰۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که حذف صبحانه خطر ابتلا به سکته مغزی و فشار خون بالا را افزایش می دهد. مطالعه انجام شده در طی یک دوره ۱۵ ساله، بر روی افرادی که سابقه بیماری های قلبی و یا سرطان نداشتند نشان داد که خوردن هر روزه صبحانه می تواند به جلوگیری از سکته مغزی کمک کند . محققان هم چنین اشاره کردند که فشار خون پس از صرف صبحانه افت می یابد و در نتیجه، صرف صبحانه هم چنین می تواند خطر ابتلا به خون ریزی مغزی را کاهش دهد. خوردن صبحانه به طور منظم هم چنین دارای اثر مثبت بر روی تمرکز و توانایی های ذهنی می باشد. این موضوع توسط یک مطالعه در رابطه با اثرات صبحانه بر عملکرد تحصیلی کودکان مورد تایید قرار گرفت. مجله علوم اعصاب شواهدی را منتشر کرد که نشان می دهد کودکانی که عادت به خوردن صبحانه داشتند در کلاس درس، به خصوص در ریاضی و حساب بهتر عمل می کردند. مطمئن شوید که همیشه یک صبحانه خوب و مغذی می خورید.

  1. پرتوهای تلفن همراه

بحث های طولانی صورت گرفته است که آیا پرتوهای تلفن های همراه می تواند باعث سرطان شود. یک آزمایش بالینی در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته است که ارتباط بین اشعه تلفن همراه و سرطان در موش را کشف کرده است. در این آزمایش موش ها به مدت ۲ سال هر روز روزی ۹ ساعت در معرض پرتوهایی که در تلفن همراه یافت می شود قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به تومور مغزی و قلبی افزایش می یابد. گزارش های مصرف کننده می گوید که این نتیجه برای ایجاد ارتباط بین استفاده از تلفن های همراه و خطر ابتلا به سرطان در دراز مدت، کافی است. این به این معنی نیست که دیگر نباید از تلفن همراه استفاده کرد. در اکثر تلفن های همراه و گوشی های هوشمند آنتن در داخل پوشش قرار دارد، به این معنی که از سر دور می باشد. با این حال، مجله گزارش های مصرف کننده توصیه می کند از برخی اقدامات احتیاطی عقلانی و معمول برای جلوگیری از خطر اشعه تلفن همراه که سبب سرطان می شود، استفاده کنیم. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • در هنگام صحبت با تلفن از بلندگو یا هندزفری استفاده کنید.
  • اگر سیگنال تلفن همراه ضعیف است، سعی کنید تلفن همراه را دور از بدن خود نگه دارید.
  • در صورت امکان از ارسال پیام های متنی و یا از مکالمه تصویری استفاده کنید.
  • گوشی خود را در جیب پیراهن و یا شلوار خود نگه ندارید.
8 عادت مخرب مغز که باید از آن ها اجتناب کرد
8 عادت مخرب مغز که باید از آن ها اجتناب کرد
  1. مصرف بالای چربی

همه ما از خطرات ناشی از چربی بالا در رژیم غذایی اطلاع داریم، با این حال، خوردن چربی بیش از حد نیز می تواند یکی از عادت مخرب مغز باشد. دانشمندان کشف کرده اند که غذاهای چرب می تواند مغز را تشویق به شروع مصرف غذاهای اشتها آور سرشار از چربی کند. محققان با انجام مطالعه ای توسط برنامه علوم اعصاب در سوء مصرف مواد در دانشگاه واندربیلت دریافتند که در افرادی که به طور منظم غذاهای چرب مصرف می کنند یک نقص در مغز ایجاد می شود. این نقص باعث می شود که مغز به ارسال سیگنال برای ادامه خوردن، حتی در زمانی که فرد کاملا سیر شده است ادامه دهد. بنابراین، سیستم مغزی که برای محدود کردن اشتها استفاده می شود شروع می کند تا تمایل به غذاهای چرب را در فرد افزایش دهد و در نتیجه منجر به چاقی و سایر مشکلات سلامتی می گردد. داشتن عادات غذایی خوب می تواند به مغز برای عملکرد درست و جلوگیری از اشتهای زیاد برای غذاهای چرب، کمک کند. به عنوان مثال، پژوهشگر علوم اعصاب، دکتر مارک پی. متسون می گوید که مطالعات نشان داده است که جایگزین کردن کاهش مصرف چربی می تواند به تأخیر در شروع آلزایمر، هانتینگتون یا بیماری پارکینسون کمک کند. رژیم های پرهیزی جایگزین که گاهی اوقات به نام رژیم غذایی روزه داری نامیده می شوند ( روزه داری متناوب به معنی خوردن به طور معمول به مدت ۵ روز و پس از آن کاهش مصرف کالری تا ۵۰۰ کالری برای زنان و ۶۰۰ کالری برای مردان در ۲ روز غیرمتوالی می باشد.) آیا این نوع روزه توانایی های ذهنی مغز را افزایش می دهد؟ یک مطالعه منتشر شده در مجله PLoS One نشان داد که روزه داری متناوب عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

  1. عدم ارتباطات اجتماعی

روانشناسان معتقدند که مغز زمانی که ما فرصت معاشرت با دیگران را داریم، عملکرد بهتری دارد. وب سایت روانشناسی امروز می گوید که عدم ارتباط اجتماعی می تواند منجر به افسردگی و احساس تنهایی شود و حتی بر توانایی افراد در به خاطر آوردن چیزها تاثیر گذار است. کودکانی که به اندازه کافی با پدر و مادر و همسالان خود تماس اجتماعی ندارند احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات روانی-اجتماعی دارند. در بزرگسالان، عدم یکپارچگی اجتماعی نیز می تواند منجر به ایجاد عادات بد مانند استفاده بیش از حد از مواد الکلی و مواد مخدر گردد. برای جلوگیری از عدم یکپارچگی اجتماعی، مهم است که به دنبال راه هایی برای معاشرت با دیگران باشید. به عنوان مثال، دانشگاه میشیگان مطالعه کرد که چگونه ارتباطات اجتماعی می تواند به تقویت توانایی های ذهنی کمک کند. محققان گزارش کردند حتی مکالمه های به طور منظم به مدت ۱۰ دقیقه در روز می تواند حافظه و عملکرد ذهنی را افزایش دهد. برای جلوگیری از عدم یکپارچگی اجتماعی مهم است که به دنبال راه هایی برای ملاقات و معاشرت با دیگران باشید. مشاوران در دانشگاه فلوریدا توصیه می کنند به یک باشگاه ورزشی و یا جلسات دسته جمعی بروید و یا در یک کلاس و فعالیت های اجتماعی ثبت نام کنید. فعالیت بدنی به شما کمک خواهد تا احساس بهتر داشته باشید و به شما فرصت برای دیدار با افراد دیگر را نیز می دهد. حتی تلفن کردن به یک دوست یا فامیل به شما کمک می کند معاشرت بیشتری داشته باشید و مغز شما را فعال تر نگه خواهد داشت.

  1. کم خوابی

همه ما زمانی که خواب شبانه کافی داشته باشیم احساس شادابی بیشتری می کنیم. با این حال، عادت کم خوابی می تواند بر روی مغز اثر مخربی داشته باشد. دکتر هانزا دی. بارگاوا در WebMD می گوید که محرومیت از خواب به دلایل زیر بر روی مغز اثرات منفی دارد:

  • فرآیندهای فکری کندتر می شود و انجام وظایف سخت تر می گردد.
  • باعث فراموش کار شدن می شود و بر حافظه کوتاه مدت تاثیر می گذارد.
  • یادگیری سخت تر می شود.
  • باعث تحریک پذیری و نوسانات خلقی می گردد.

با این حال، کم خوابی در واقع ممکن است از لحاظ جسمی به مغز شما آسیب برساند. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی گزارش داد که در هنگام خواب، ساختارهای سلولی در مغز سبب دفع سموم که در طول روز ساخته شده است می شوند. بنابراین، برای جلوگیری از اختلالات تخریبی مغز مهم است که همیشه شب ها خواب کافی داشته باشیم.

  1. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یک عادت مضر برای مغز و اندام های دیگر در بدن می باشد. یک تیم از محققان دریافتند که در افرادی که دائما سیگار می کشند عملکرد دوپامین در مغز کاهش می یابد. این افت در دوپامین عاملی است که منجر به اعتیاد می شود و نیز شانس عود در زمانی که می خواهیم ترک کنیم را افزایش می دهد . محققان دریافتند که هنگامی که یک شخص سیگار کشیدن را ترک می کند، سطح دوپامین نرمال می شود، در نتیجه نشان می دهد که عملکرد پایین دوپامین یک پیش ماده برای سیگار کشیدن نیست. پزشکان مشاهده کرده اند که افراد سیگاری از افراد غیر سیگاری کورتکس (قشر مغز) نازک تری دارند. این بخش از مغز برای حافظه، زبان، و درک ضروری است. پزشکان معتقدند که کورتکس  نازک تر با اختلال روانی در ارتباط است. ترک سیگار سبب افزایش توانایی های ذهنی می گردد و به فرد کمک می کند از یک زندگی سالم تر لذت ببرد.

8 عادت مخرب مغز که باید از آن ها اجتناب کرد
8 عادت مخرب مغز که باید از آن ها اجتناب کرد
  1. مصرف بالای قند

علاوه بر پهن شدن کمر و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به دلیل چاقی، قند بیش از حد نیز بر روی مغز اثر مخرب دارد. مطالعه منتشر شده توسط ۲ محقق از دانشگاه ولز جنوبی نشان داد که در موش های جوان، به همان میزان نیز که استرس شدید بر روی رشد مغز تاثیر منفی دارد قند بیش از حد نیز می تواند از عادت مخرب مغز باشد. آن ها معتقدند که اگر این نتیجه در مورد کودکان و نوجوانان نیز محقق باشد، قند بیش از حد می تواند اثرات طولانی مدت بر روی مغز و رفتار داشته باشد. لازم است که تا حد ممکن مصرف نوشابه های شیرین و آب نبات را کاهش دهیم. شما هم چنین باید مراقب شکر افزوده شده به مواد غذایی مانند شربت ذرت با فروکتوز، شکر معکوس و ساکارز باشید. هم چنین، به بسیاری از غذاهای کم چرب برای داشتن طعم و مزه بهتر شکر اضافه شده است. بنابراین، سعی کنید به دنبال محصولاتی غیر شیرین و یا بدون شکر افزودنی باشید. با این حال، ترک شکر می تواند کاری مشکل باشد.

  1. مصرف بالای الکل

مصرف الکل به شیوه های مختلف بر بدن شما تاثیر می گذارد و دارای اثرات مخرب طولانی مدت در مغز حتی پس از خروج الکل از بدن می باشد. بر طبق نظر کارشناسان، الکل در جهات متفاوت ، مانند اختلال در حافظه و کندی در زمان واکنش بر روی مغز تاثیر می گذارد. افرادی که برای مدت زمان طولانی از مقادیر بالای الکل استفاده کرده اند خطر ابتلا به تغییرات جدی و مداوم در مغز آن ها بالاتر است و حتی پس از رسیدن فرد به هوشیاری این علایم و خطرات ادامه دارد. این عادت مخرب مغز می تواند نتیجه اثرات مستقیم  و یا غیر مستقیم الکل بر روی مغز باشد، از یک وضعیت سلامت عمومی ضعیف و تا یک بیماری شدید کبدی است. یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله اعتیاد به الکل نشان داد که افراد میانسال الکلی که دوره نقاهت را طی می کنند در مقایسه با افراد غیر الکلی ماده سفید رنگ مغز کاهش می یابد. محققان دریافتند که سوء استفاده مزمن الکل منجر به آسیب قابل اندازه گیری در مغز می گردد. این نتایج نشان می دهد که افراد در معرض خطر بالا برای اعتیاد به الکل ممکن است ساختار مغزی متفاوتی داشته باشند. یکی از محققان، استاد روانپزشکی و روانشناسی ام. کین، معتقد است که هر چه زمان بیشتری از الکل استفاده کنید شانس بالاتری برای آسیب دایمی مغز در شما وجود دارد.