گلابی کاکتوس (گلابی خاردار کاکتوسی) هزاران سال است که جزء اصلی در آشپزی مکزیکی و آمریکای مرکزی بوده است. به همین دلیل در سراسر جهان از این دستور غذایی ها به عنوان یک رژیم سالم غذایی متعادل یاد می شود. گیاه گلابی خاردار دارای سه بخش مختلف خوراکی است:

پد کاکتوس، به نام کاکتوس، می تواند به عنوان یک سبزی استفاده شود.

گلبرگ گل می تواند به عنوان یک چاشنی استفاده و یا به سالاد اضافه شود.

گلابی، که می تواند مانند هر میوه دیگر خورده شود.

چنانچه نه دستور العمل خوشمزه ای را که در ذیل ارائه می شود مطالعه نمایید، با این میوه عجیب و غریب احساس آشنایی بیشتری خواهید کرد.

دستورها غذایی با گلابی کاکتوس

گلابی کاکتوس با تخم مرغ

این دستور غذایی یکی از اجزاء اصلی مواد غذایی مکزیکی است. این مخلوط مزه مکزیکی متشکل از گلابی خاردار، ادویه و فلفل، تخم مرغ، گوجه فرنگی و پیاز است. این مخلوط را می توان ساده یا به همراه پنیر وچیپس خورد. این میوه را می توانید به صورت تازه یا ورقه های گلابی را بدون برآمدگی و برش داده شده خریداری کنید. اگر شما آنها را تازه بصورت تکه های کوچکتر خریداری می کنید ، بسیار خوش طعم تر هستند. برای تهیه این غذا گلابی، گوجه فرنگی و پیاز را ریز خرد کرده و با روغن تفت دهید. سپس ادویه و فلفل و تخم مرغ را به مواد اضافه کنید.

9 دستور غذایی با گلابی کاکتوس
9 دستور غذایی با گلابی کاکتوس

افشره ساده گلابی کاکتوس

این افشره ساده با استفاده از تکه های له شده میوه گلابی خاردار، آب جوشیده ، شکر و کمی لیمو برای ترشی درست شده است. از این عصاره می توان در تهیه انواع پنکیک استفاده کرد یا به همراه انواع میوه مصرف نمود و همچنین می توان در انواع دستور العمل های دسر که نیاز به عصاره یا افشره دارد از این شربت استفاده کرد. هنگامی که می خواهید گلابی کاکتوس بخرید دقت کنید که هرچه بزرگ تر و رسیده تر باشند دارای رنگ سبز تیره و یا بنفش خواهند بود. اصولا میوه های رسیده تر دارای رنگ متمایل به قرمز می باشند. مواد ذکر شده را داخل ظرفی ریخته و آن را به شکل شربت سکنجبین بجوشانید.

ران مرغ تند لعاب دار با طعم گلابی خاردار

شربت گلابی خاردار که در بالا توضیح دادیم نه تنها فقط برای پنکیک و دسر استفاده می شود. بلکه برای طعم ومزه دار کردن گوشت کبابی نیز از آن استفاده می گردد. بدین صورت که، ران یا تکه های گوشت مرغ را با ادویه دلخواه در سس گلابی خاردار ترش خوابانده تا مزه دار شده سپس طبخ می نماییم.

ژله گلابی کاکتوس

برای تهیه این ژله نیاز به پودر ژلاتین، گلابی خاردار،کره مارگارین و اسانس پرتقال و لیمو داریم. ابتدا ژلاتین را در آب جوش حل کنید. سپس گلابی کاکتوس را له کرده و با مقداری کره مارگارین و اسانس پرتقال و لیمو آن را مزه دارید و در محلول ژلاتین بریزید. بعد ژله را در قالب ریخته و در یخچال بگذارید. می توان این ژله خوشمزه را با نان تست، بیسکویت یا کلوچه انگلیسی خورد.

مخلوط سالاد گلابی کاکتوس ، پرتقال و نعناع

ترکیب گلابی های کاکتوسی و مرکبات در آشپزی بسیار ترکیب عالی وخوشمزه ای است. این سالاد میوه ساده، ترکیبی از گلابی های خاردار، تکه های پرتقال، عسل و نعناع تازه می باشد که می توان آن را کنار غذاهای کبابی استفاده کرد.

پودینگ گلابی کاکتوس

تمام آن چیزی که برای درست کردن این پودینگ سبک نیاز دارید شامل دستگاه بستنی ساز ، مقداری یخ، آب لیمو، گلابی کاکتوسی، شکر و مقدار کمی نمک است. این مواد را در بستی ساز ریخته تا سفت شده و به شکل بستنی درآید.

پنکیک گلابی کاکتوسی و لیمو

کیک کلاسیک لیمویی را می توان با کمی تغییر در دستور پخت، به پنکیک خوشمزه ای تبدیل گردد. بدین منظور از پودر پایه که همان بیسکوییت کوکی له شده است استفاده می شود. بعد از له کردن بیسکویت ها به آن مقداری گردو خرد شده، کره، شکر و در نهایت تکه های ترش و شیرین پر آب گلابی کاکتوسی و لیمو اضافه کنید. این پنکیک خوشمزه را درون قالب ریخته و در فر به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

گلابی کاکتوسی سوخاری

تکه های گلابی را در آب بپزید. سپس آن را در صافی ریخته و اجازه دهید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس مثل قارچ سوخاری آن را در تخم مرغ و آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.

اسموتی گلابی کاکتوس

می توانید صبح خود را با یک اسموتی گوارا تشکیل شده از گلابی کاکتوسی شروع کنید. ترکیب آب نارگیل و گلابی خاردار و کمی افزودنی و شکر، نوشیدنی گوارا و با طراوتی را تقدیم تان خواهد کرد.

خواص درمانی گلابی کاکتوس

علاوه بر اینکه گلابی کاکتوس بخشی از سلامت سبد غذایی شما می باشد، منبع غنی و خوبی از فیبر، ویتامین C و کلسیم است. در سال های اخیر، گلابی خاردار شهرت فراوانی را به لحاظ خواص دارویی و همچنین دستورهای پخت آشپزی به دست آورده است. از گلابی خاردار به عنوان مسکن استفاده می شود، و برخی از مردم از آن جهت پایین آوردن قند خون و کلسترول و حتی از دست دادن وزن و لاغری استفاده می کنند. اما هیچ شاهدی برای این ادعاها وجود ندارد.

اگرچه میوه کاکتوس در برخی موارد به عنوان درمان خماری ناشی از الکل استفاده می شود. اما یک مطالعه دقیق تر در این مورد نشان داده است که عصاره این گیاه می تواند علائم خماری نظیر تهوع، خشکی دهان، بی اشتهایی را اگر پنج ساعت قبل از نوشیدن استفاده شود، کاهش دهد.

کاکتوس به طور کلی قرن هاست که به عنوان میوه ایمن جهت درمان به رسمیت شناخته شده است و مصرف می شود. نشان داده شده است که خوردن کاکتوس به کاهش کلسترول کمک کرده ، و محتوای فیبر بالای آن تاثیر خوبی در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت دارا می باشد. اما همه انواع گلابی های کاکتوسی یکسان نیستند. تا به امروز گونه های متفاوتی از این میوه یافت شده است و تنها گونه خاصی از این کاکتوس به نام انجیر هندی streptacantha به پایین آوردن قند خون بلافاصله بعد از غذا کمک شایانی می کند.

اگر شما در منطقه آب وهوایی از کره زمین زندگی می کنید که در آن گلابی های کاکتوسی فراوان هست، باید گفت بسیار خوش شانس هستید. با گلابی های خاردار انواع غذاها را می توان درست کرد. این میوه با اضافه کردن عطر و طعم خربزه شیرین مانند دستور العمل های ذکرشده ؛ می تواند بسیار خوشایند و خوشمزه باشد. اجازه ندهید که چگونگی مصرف این میوه منحصر به فرد شما را بترسانند. با آماده سازی و دانش اندک درباره خواص گلابی های خاردار و یادگیری انواع دستورالعمل ها در مورد آن، درمی یابید که تهیه و آماده سازی انواع غذاها و دسرها و نوشیدنی ها با این میوه چقدر آسان بوده و می توانید از مصرف این میوه دلپذیر لذت ببرید.

احتیاط: محتویات داخل گلابی های خاردار بسیار خوشمزه هستند، اما برآمدگی بیرونی تیز این میوه هنگام لمس بسیار خطرناک و تیز بوده و باید مراقب باشید. اگر اولین بار است که می خواهید از این میوه مصرف کنید باید احتیاط لازم را انجام دهید که به دست هایتان خار نرود. برآمدگی و خارهای تیز سطح میوه با استفاده از دستکش ضخیم و یک چاقو به راحتی قابل جدا شدن هستند.