شنا برای بیماران قلبی چگونه است؟ ایا شنا کردن برای بیماران قلبی مشکل ساز است؟ شنا یکی از ورزش های مفید برای سلامت بدن است اما در مورد بیماران قلبی تنها در صورتی مفید است که با تجویز پزشک باشد. اگر پزشک شنا را تجویز نکند، انجام آن فرد را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین کسانی که مشکل قلبی حاد ندارند و از پزشک بابت شنا کردن تایید گرفتند، باید نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنند تا مشکلی در اثر این ورزش برای آن ها به وجود نیاید. تهیه بلیط استخر آرام ارومیه برای بیماران قلبی باعث بهبود شرایط آن ها خواهد شد.

استاندارد‌های شنا برای بیماران قلبی

شنا برای قلب مفید است؟

شنا از مفید ترین ورزش ها برای سلامت قلب است که برای مفاصل دارای فایده است. به طور کلی شنا باعث تقویت بدن و ارتقای سلامت قلب و عروق می‌شود اما بیماران قلبی حتما باید از پزشک خود برای شنا کردن تایید بگیرند. شنا برای بیماران قلبی مفید است زیرا بدون فشار وارد کردن به ماهیچه های قلب، فرد را ورزیده می‌کند.

شنا یکی از ورزش های خوب هوازی برای افزایش سلامت قلب و ریه ها است و با انجام مرتب شنا توان قلب برای پمپ کردن خون بهتر خواهد شد. بنابراین گردش خون در بدن فرد را بهبود خواهد داد.

شنا ورزشی کم فشار است که آن را برای بیماران قلبی مناسب کرده است. این افراد با ورزش شنا می‌توانند یک تمرین کامل را داشته باشند بدون اینکه متحمل فشار غیر ضروری شوند.

فواید شنا برای سلامت قلب

شنا کردن ریتم ضربان قلب را منظم کرده و فرکانس قلبی را تثبیت می‌کند. البته این ورزش باعث افزایش اکسیژن خون و افزایش گلیکوژن در ماهیچه ها می‌شود. از دیگر خواص شنا برای سلامت قلب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش بازده قلب
  • کاهش ضربان قلب
  • بهبود قدرت ماهیچه های قلب

شنا به طور غیر مستقیم برای سلامتی بیماران قلبی مفید است. این ورزش تنفس فرد را بهتر می‌کند و باعث بهبود عملکرد ریه ها می‌شود. تنفس خوب باعث بهبود سلامت قلب می‌شود.

تاثیر ورزش شنا بر سلامت قلب و عروق

ورزش کردن به صورت حرفه ای و منظم می‌تواند باعث رشد و تقویت ماهیچه ها شود. به همین مضمون، قلب نیز یک ماهیچه است که با ورزش می‌توان به تقویت آن پرداخت. در میان ورزش ها بیشترین چیزی که بر قلب تاثیر دارد تمرینات هوازی هستند. کسی که به بیماری قلبی دچار است و قصد دارد انگیزه بیشتری برای شرکت کردن در تمرینات شنا داشته باشد باید با فایده های شنا برای قلب و چگونگی این تاثیر آشنا شود.

شنا ورزش هوازی است که باعث بهبود گردش خون می‌شود و در نتیجه فشار خون و ضربان قلب کاهش پیدا خواهند کرد.

کاهش فشار خون

هنگامی که فرد ورزش می‌کند و بعد از آن به استراحت کردن می‌پردازد، ضربان قلب فرد کاهش می‌یابد زیرا ورزش شنا مانند دارو های مسدود کننده بتا می‌تواند کاهش ضربان قلب را نتیجه دهد. فشار خون بالا برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی بسیار مضر است و با شنا می‌توان آن را تعدیل کرد. این گونه قلب تقویت می‌شود و خون در سراسر بدن به صورت موثر پمپاژ خواهد شد. ورزش های هوازی با شدت مناسب برای بیماران قلبی می‌تواند فشار خون و کلسترول را کاهش دهد.

کنترل وزن

اضافه وزن خود عاملی برای ایجاد مشکلات قلبی است. زمانی که فرد به ورزش رو آورد و به طور جدی در پی زندگی سالم باشد، شنا ورزش مناسبی است که چربی های اضافه را آب می‌کند و تناسب اندام را نتیجه خواهد داد. اگر شنا با یک رژیم غذایی مناسب همراه شود، وزن کاهش خواهد یافت.

تقویت عضلات

یکی از خواص شنا برای سلامتی افراد با بیماری قلبی این است که بدون وارد کردن فشار زیاد بر بدن، ماهیچه ها را تقویت می‌کند و این گونه احتیاجی به کار زیاد و شدید قلب نخواهد بود.

کنترل استرس

استرس با وارد کردن فشار اضافی به قلب زمینه ساز مشکلات در این مورد است. ورزش های هوازی یا مقاومتی سطح آرامش را در فرد ارتقا داده و باعث کنترل استرس می‌شود. با ورزش کردن از استرس و مشکلات آتی آن پیشگیری کنید.

بالا بردن اکسیژن در خون

ورزش شنا با افزایش توانایی ماهیچه ها در استفاده کردن از اکسیژن خون نیاز قلب به پمپ کردن خون را کاهش می‌دهد و فعالیت یا فشار وارد شونده بر قلب کاهش خواهد یافت.

سایر ورزش های مناسب برای بیماران قلبی

کسانی که به بیماری های قلبی دچار هستند باید تحرک داشته باشند. اما هر ورزشی برای این افراد مناسب نیست و باید فعالیت های ورزشی کنترل شده ای را انجام دهند تا خطری متوجه آن ها نشود. در این قسمت به بیان چند ورزش دیگر به غیر از شنا می‌پردازیم که می‌توانند برای بیماران قلبی مناسب باشند. اگر مایل هستید بدانید استخر برای چه کسانی ضرر دارد مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

استاندارد‌های شنا برای بیماران قلبی

ورزش هایی که این افراد با آن می‌توانند شرایط قلبی خود را بهبود دهند شامل این موارد هستند:

پیاده روی

مزیت پیاده روی به عنوان یکی از بهترین ورزش ها این است که آسان و رایگان است.

دویدن در مسافت کوتاه

با سرعت آهسته و در مسافت کوتاه بدوید. در ابتدا پیاده روی تند انجام دهید و سپس شروع به دویدن کنید. این گونه با گذشت زمان استقامت شما افزایش خواهد یافت. بیماران قلبی از دویدن های شدید جدا خودداری کنند.

دوچرخه سواری آرام

بیماران قلبی می‌توانند با استفاده از دوچرخه ثابت یا متحرک ورزش کنند و به سلامت خود کمک کنند. در صورتی که قصد دارید در فضای آزاد دوچرخه سواری کنید باید دمای هوا مناسب باشد تا فشار خون بالا نرود.

ایروبیک سبک

ورزش ایروبیک از این جهت برای بیماران قلبی مفید است که باعث بهبود گردش خون می‌شود و فشار خون را کاهش می‌دهد. بیماران قلبی باید این ورزش را با فشار کم انجام دهند و به همین خاطر نوع ایروبیک باید کم فشار باشد.

یوگای ملایم

یوگا ورزش کم شدتی است که برای بیماران قلبی مفید است. ورزشکار در یوگا ضمن حرکت دادن بدن خود بر روی تحرک مفاصل و انعطاف پذیر کردن عضلات تمرکز می‌کند. در این ورزش به دلیل آرام شدن ذهن، کاهش فشار خون را خواهیم داشت.

نکات ورزش برای بیماران قلبی

فردی که دارای بیماری قلبی است برای گرفتن تاثیر مثبت از ورزش باید نکات زیر را رعایت کند.

از پزشک خود برای ورزش کردن مشورت بگیرید

از انجام تمرینات سختی که به سینه فشار می‌آورد جلوگیری کنید

در زمان هایی که هوا خیلی سرد یا گرم است در فضای باز ورزش نکنید

در صورتی که بین برنامه ورزشی وقفه ایجاد شده است، مجددا از سطح فعالیت کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید

اگر بیمار شده اید از انجام ورزش خودداری کنید و با پزشک خود مشورت کنید

اگر دچار ضربان قلب سریع یا تپش قلب شدید فعالیت ورزشی خود را متوقف کرده و به مدت پانزده دقیقه استراحت کنید. نبض خود را بررسی کنید و اگر بیش از 120 ضربه در دقیقه باشد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکات شنا برای بیماران قلبی

افرادی که دارای مشکلات قلبی مانند درد های فقسه سینه، آنژین صدری و… هستند و داروی قلبی مصرف می‌کنند برای رفتن به استخر لازم است نکاتی را رعایت کنند تا به سکته قلبی دچار نشوند. در این مورد باید اشاره کرد که این افراد باید از فعالیت های بیش از حد در استخر خودداری کرده و به آرامی و به میزان استاندارد فعالیت کنند. همچنین نشستن در اتاق سونای خشک و مرطوب به دلیل کمبود اکسیژن توصیه نخواهد شد.

بیماران قلبی باید از پریدن در حوضچه آب سرد در حالی که بدن آن ها گرم است خودداری کنند زیرا ممکن است باعث سنکوب شود. حفظ تعادل گرمایی بدن برای بیماران قلبی در استخر اهمیت بالایی دارد و استفاده از جکوزی گرم و سرد برای آن ها توصیه نمی‌شود.

بیماران قلبی باید در آب با دمای متعادل شنا کنند تا ضربان قلب آن ها در حد نرمال بماند. همچنین از هر گونه استرس و هیجان در استخر خودداری کنند و در آب به آرامی شنا کنند.

اگر شما دچار مشکل قلبی هستید و به دنبال یک مجموعه آبی خوب هستید، استخر دانش کرج برای سلامت شما مفید خواهد بود. نکات استفاده از استخر برای بیماران قلبی را حتما رعایت کنید.

استاندارد‌های شنا برای بیماران قلبی

در این مقاله بیان کردیم که ورزش شنا تنها در صورتی برای بیمار قلبی مفید است که با تایید و مشورت پزشک باشد. سپس فوایدی که شنا برای افراد دارد را مورد بررسی قرار دادیم و بیان کردیم شنا برای سلامتی دارای چه مزیت هایی است. سپس به بیان اثرات جانبی شنا بر سلامتی پرداختیم که به صورت غیر مستقیم بر سلامت قلب موثر است. بعد از بیان این موارد سایر ورزش هایی که باعث تقویت قلب می‌شود را بیان کردیم و در هر مورد نحوه ورزش کردن را توضیح دادیم. اگر شما دارای بیماری قلبی هستید این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید و موارد گفته شده در آن را رعایت کنید تا علاوه بر حفظ سلامت خود از فواید شنا و فعالیت بدنی برخوردار شوید.

منبع: وب سایت بلیط استخر؛ پول تیکت