بوی چاه حمام مخصوصا بعد از ریختن آب گرم در آن در برخی از مواقع بسیار بد و غیرقابل تحمل است. متاسفانه بسیاری از آپارتمان های جدید و قدیمی با این مشکل مواجه هستند. با روش های بسیار کاربردی می توان حمام را برای همیشه خوشبو کرد. در ادامه ابتدا علت بوی بد حمام را معرفی و سپس راه حل هایی برای از بین بردن آن را ارائه می دهیم.

چطور بوی بد چاه حمام را از بین ببریم

علت بوی بد حمام چیست؟

با توجه به اینکه در اغلب روزهای هفته از حمام استفاده شده و آب و مواد شوینده زیادی وارد چاه فاضلاب آن می شود، این چاه ها در معرض انتشار بوی بد هستند. چند دلیل اصلی برای بوی بد حمام وجود دارد که عبارتند از:

  • ایجاد لایه های رسوب و جرم در جداره های داخلی لوله ها و چاه فاضلاب حمام
  • تجمع مقدار زیاد مو و مواد شوینده در لوله کفشور حمام
  • پر شدن چاه فاضلاب ساختمان
  • گرفتگی لوله فاضلاب و کفشور حمام
  • اشکال در لوله کشی و شیب نامناسب لوله ها
  • گندیده شدن آب داخل شترگلویی چاه حمام

روش رفع بوی بد چاه حمام

برای از رفع بوی بد فاضلاب ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید و بر همین اساس روش مناسب می توان انتخاب کرد. از بهترین روش ها که باعث می شود حمام خوشبویی داشته باشید عبارتند از:

رفع گرفتگی لوله فاضلاب

اگر چاه کفشور حمام بوی بدی می دهد، بررسی کنید که ایا آب براحتی از آن پایین می رود یا خیر؟ اگر آب به سختی از لوله فاضلاب حمام پایین می رود، احتمال گرفتگی لوله ها وجود دارد. با قلاب فلزی سعی کنید مو و سایر موادی که در مسیر عبور فاضلاب قرار گرفته اند را به بیرون بکشید. اگر با این کار مشکل حل نشد، از محلول های لوله بازکنی استفاده کنید. در برخی از مواقع گرفتگی ها شدید هستند و نیاز به استفاده از دستگاه فنر زنی است. در این شرایط می توانید از خدمات لوله بازکنی در تهران شرکت خدمات فنی استفاده کنید.

لایروبی چاه حمام با جوش شیرین

اصلی ترین دلیلی که باعث می شود لوله فاضلاب حمام بوی بدی داشته باشد، جرم های تشکیل شده در جداره داخلی لوله ها است. مواد شوینده و غیره بعد از ورود به چاه در جداره های آن تجمع کرده و لایه های رسوب را تشکیل می دهند. با ریختن آب گرم داخل لوله ها لایه های جرم و قارچ و کپک داخل آنها باعث انتشار بوی بد در فضای اطراف می شود. در نتیجه پیشنهاد می کنیم لایروبی انجام دهید.

برای از بین بردن جرم داخل لوله ها بهتر است یک فنجان جوش شیرین را داخل چاه بریزید. بعد از نیم ساعت آب گرم را با فشار در لوله ها وارد کنید تا جرم ها را تمیز کند.

تمیز کردن لوله فاضلاب حمام با جوش شیرین و سرکه

از دیگر ترکیب های موثر برای رفع بوی بد چاه حمام، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. جوش شیرین لایه های جرم داخل لوله را از بین برده و سرکه باعث افزایش قدرت آن در جرم گیری می شود. یک فنجام جوش شیرین و دو فنجان سرکه را در چاه فاضلاب بریزید. بعد از نیم تا یک ساعت آب گرم را با فشار وارد لوله ها کنید. علاوه بر جوش شیرین و سرکه می توانید از نمک نیز برای جرم گیری بهتر لوله ها استفاده کنید.

تخلیه چاه حمام

در ساختمان هایی که به فاضلاب شهری متصل نیستند، بوی بسیار بد و زننده لوله های فاضلاب نشان دهنده پر شدن چاه است. با پر شدن چاه، سطح فاضلاب بالا آمده و به دهانه چاه نزدیک می شود. به همین دلیل گازهای سپتیک براحتی از چاه خارج شده و بوی بد را در حمام پخش می کنند. در این شرایط بدون شک بهترین انتخاب تخلیه چاه است. با تخلیه به موقع چاه نه تنها بوی بد چاه حمام از بین می رود، بلکه از ایجاد نم و رطوبت در کف و دیوارهای اطراف چاه های فاضلاب ساختمان نیز جلوگیری خواهد شد.

رفع بوی بد فاضلاب حمام با آب

در لوله کشی کفشور حمام از شترگلویی برای جلوگیری از خروج گازهای سپتیک استفاده می شود. با توجه به ساختار S شترگلویی، همیشه مقدار کمی آب داخل آن قرار می گیرد. این آب عامل اصلی در جلوگیری از خروج گازهای سپتیک و حشرات از چاه به بیرون می شود. اگر مدت طولانی از حمام استفاده نکرده اید، آب داخل شترگلویی گندیده شده و بوی بدی ایجاد می کند. برای حل این مشکل کافیست آب زیادی را با فشار وارد لوله فاضلاب کنید.

شترگلویی را تمیز کنید

شتر گلویی همیشه نم و رطوبت زیادی دارد و به همین دلیل جداره های آن در معرض تشکیل لایه های قارچ و کپک است. به همین دلیل بهتر است به صورت مرتب نسبت به جرم گیری و تمیز کردن آن اقدام کنید. با ریهتن محلول های جرم گیری لوله بازکنی و جوش شیرین و سرکه می توانید این لوله ها را تمیز کنید و براحتی بوی بد چاه از بین می رود.

رفع بوی بد چاه حمام با یخ و لیمو

یکی دیگر از روش های موثر برای از بین بردن بوی بد چاه حمام و خوشبو کردن آن، استفاده از جوش شیرین، لیمو و یخ است. یک فنجان جوش شیرین را در لوله فاضلاب بریزید. بعد از نیم ساعت چند برش لیموترش را در دهانه چاه قرار دهید. سپس روی آن تکه های یخ را قرار دهید. به مرور جرم گیری لوله انجام شده و بسیاری از باکتری ها توسط لیموترش از بین می روند.

از بین بردن بوی فاضلاب با مخمر نان

مخمر نان قدرت بالایی در از بین بردن آلاینده های موجود در چاه فاضلاب دارد. به همین دلیل می توان از آن برای تمیز کردن چاه فاضلاب و خوشبو شدن محیط سرویس بهداشتی، حمام و توالت استفاده کرد. با ریختن یک بسته مخمر نان در چاه فاضلاب و آب به مرور این مواد اثر خودش را روی جرم های لوله ایجاد می کند. بعد از 24 ساعت می توانید آب زیادی را داخل لوله ها بریزید تا کاملا تمیز شوند.

سخن آخر

اگر روش های بالا در از رفع بوی بد چاه حمام موثر نبود، لوله کشی باید توسط افراد باتجربه بررسی شود. چون این احتمال وجود دارد که شیب لوله های فاضلاب استاندارد نباشد و فاضلاب از لوله ها تخلیه نمی شوند. علاوه براین، احتمال نشت لوله های فاضلاب حمام نیز وجود دارد. گروه خدمات فنی تهران آماده ارائه این خدمات در تمام مناطق تهران به صورت شبانه روزی در تمام روزهای هفته هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 021-22623998021-22493224 تماس بگیرید.