مطمئنا شما هم با وسیله‌ای به نام ویلچر آشنایی دارید و می‌دانید که این وسیله به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماهیت اصلی این دستگاه را هیچگاه در کودکی برای ما تعریف نکرده‌اند، بلکه ماهیت آن را ما هنگام مواجه با این وسیله و مشاهده فردی که روی آن نشسته، درک کرده‌ایم.

همه ما به خوبی متوجه هستیم فردی که روی این دستگاه نشسته، توانایی راه رفتن ندارد و برای جابه‌جایی به چنین وسیله‌ای نیازمند است. بااین‌حال اگر به هر دلیلی می‌خواهید دررابطه‌با این وسیله توانبخشی اطلاعات بیشتری به‌دست آورید، این مطلب برای شما آماده شده است؛ پس آن را از دست ندهید.

خرید ویلچر

چه افرادی باید از ویلچر استفاده کنند؟

درکل اصلی‌ترین هدف از ساخت این وسیله، افزایش استقلال فردی افراد ناتوان در راه رفتن و حرکت اندام‌های پایینی‌ است؛ بنابراین می‌توان گفت که ویلچر برای افرادی که از مشکلات زیر رنج می‌برند، مناسب خواهد بود:

  • افرادی که در نشستن و ایستادن مشکل دارند.

  • کسانی که با عدم حفظ تعادل دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • افرادی که دارای مشکلاتی در کنترل قسمت‌های مختلف بدن خود هستند.

  • افرادی که دچار اسپاسم هستند و حرکات غیرکنترل‌شده از خود نشان می‌دهند.

  • کسانی که مایل‌اند به‌صورت تمام وقت بنشینند.

  • افرادی که قادر به حرکت دادن پاها و اندام‌های تحتانی خود نیستند.

  • افرادی با ناتوانایی‌های شنوایی، بصری، مشکلات ارتباطی، گفتاری و صرع دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • افرادی که در کنترل روده ناتوان‌‌اند.

  • افرادی که برای رفتن به توالت با مشکل مواجه می‌شوند.

  • کسانی که سر استخوان ران آن‌ها از سوپاپ بیرون زده و حرکت محدودی دارند.

  • افرادی که دچار فلج مغزی و نخاعی هستند.

  • افرادی که ستون فقرات آن‌ها دچار آسیب شده است.

  • کسانی که در نوشیدن، خوردن و بلع با مشکل مواجه هستند.

آشنایی با انواع ویلچر

پیش از آن‌که برای خرید این وسیله اقدام کنید، باید با انواع آن آشنا شوید. آشنایی با انواع مختلف ویلچرها به شما اجازه می‌دهد که باتوجه‌به نیاز خود، بهترین نوع این دستگاه را بخرید.

ویلچرهای دستی کمکی

این مدل از دستگاه‌ها دارای دسته‌هایی روی قسمت پشتی خود هستند که از آن‌ها برای حرکت دادن صندلی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌های توانبخش نسبت‌به مدل‌های دیگر، چرخ‌های پشتی کوچک‌تری دارند. در برخی نمونه‌ها در قسمت پایه و چرخ‌ها ترمز قرار داده‌اند. ترمز قرار گرفته در پایه‌ها برای پارک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویلچر خودران یا دستی

این مدل برای افرادی که بازوهای قدرتمندی دارند، بسیار مناسب است. ویلچرهای خودران دارای دو چرخ بزرگ در عقب، دو چرخ کوچک در جلو، یک دستگیره خودران، استراحتگاه پا و پشتی کمری هستند. اکثر افراد ناتوان از این مدل‌ها استفاده می‌کنند؛ چراکه قیمت پایین‌تری دارند.

ویلچر برقی

این مدل دستگاه‌ها محبوبیت بسیاری دارند و استفاده از آن‌ها برای افراد ناتوان ساده‌تر است. برای به‌ حرکت درآوردن این مدل ویلچرها، به کمک فرد دیگر یا زور بازو نیازی نیست. موتور، کنترل پنل و باتری تعبیه‌شده روی این دستگاه‌ها به حرکت آن‌ها منجر می‌شوند. این مدل از دستگاه‌های توانبخش برای افرادی با مشکل فلج مغزی، بسیار مناسب هستند و معمولا با قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

ویژگی‌های یک ویلچر استاندارد

یک ویلچر خوب دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • بهترین نوع این دستگاه‌ها بدنه‌ای مقاوم دارند. معمولا از لوله‌های بسیار قوی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود تا هنگام برخورد با موانع آسیب نبینند.

  • آبکاری بدنه از دیگر مشخصه‌های یک دستگاه توانبخش استاندارد است. آبکاری این وسایل باید به نحوی باشد که در آینده زنگ نزنند.

  • بدنه ویلچرهایی که ساده هستند، باید به نحوی باشد که درون خودرو جا شوند.

  • معمولا جاپایی ویلچرهایی که استاندارد هستند، به شکل متحرک طراحی شده‌اند.

  • کفی و پشتی این وسایل، فوق‌العاده با کیفیت هستند و به‌راحتی دچار پارگی نخواهند شد.

  • جلوی چرخ‌‌های ویلچرهای استاندارد، ترمز وجود دارد که به کنترل راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

  • کمربند ایمنی هم از دیگر اجزای ویلچرهای استاندارد است.

خرید ویلچر

نکات مهم برای خرید ویلچر

پیش از آن‌که برای خرید این دستگاه‌ها اقدام کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع را باتوجه‌به نیاز خود بخرید. این نکات مواردی هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ابعاد

از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید ویلچر به آن توجه داشته باشید، ابعاد آن است. بی‌شک این‌که مدام روی یک صندلی کوچک بنشینید برای شما آزاردهنده خواهند بود؛ از همین‌رو هنگام خرید توجه کنید که صندلی ویلچر با وزن، قد و به‌طورکلی سایز شما هم‌خوانی داشته باشد. صندلی مدلی که برای کودکان ساخته شده، بی‌شک با صندلی افراد بزرگسال متفاوت است.

نحوه جابه‌جایی

سهولت در حمل‌ونقل و نگهداری از دیگر موارد مهمی است که اکثر مصرف‌کنندگان آن را نادیده می‌گیرند. اکثرا فقط به جابه‌جایی درون منزل فکر می‌کنند؛ درحالی‌که باید جابه‌جایی دستگاه از جایی به‌جای دیگر را هم در نظر گرفت. با این اوصاف شما باید ویلچری بخرید که صندلی راحت و سبکی داشته باشد تا به‌راحتی جابه‌جا شود و بتوانید آن را در وسیله نقلیه خود هم قرار دهید.

برخورداری از چرخ‌هایی بادوام

چرخ‌های یک ویلچر از مهم‌ترین بخش‌های آن به‌شمار می‌روند؛ بنابراین، هنگام خرید توجه کنید چرخ‌ها و لاستیک‌های دستگاه مطابق با نیاز شما باشند. برای مثال، ویلچرهایی که برای استفاده در منزل مناسب‌اند، لاستیک‌هایی معمولی دارند. این در حالی است که ویلچرهای قابل استفاده در خارج از منزل، دارای لاستیک‌هایی بادوام هستند.

در نظر گرفتن ترجیحات شخصی

درنهایت هنگام خرید، ویلچری انتخاب کنید که نزدیک‌ترین ویژگی‌ها را به ترجیحات شخصی شما داشته باشند. مطمئن شوید وسیله‌ای که می‌خرید با نیازهای شما و سبک زندگی‌تان مطابقت داشته و به‌ بهبود زندگی‌تان منجر شود.

ویلچر

راحتی هرچه بیشتر با خرید ویلچرهای باکیفیت

در این مطلب وسیله‌ای به‌نام ویلچر را به‌ شما معرفی کردیم و به شما عزیزان گفتیم که این وسیله برای چه افرادی مناسب و ضروری است. حتی در ادامه اطلاعاتی کامل در مورد ویلچرهای استاندارد در اختیار شما قرار دادیم و مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید ویلچر و بهترین نمونه از این وسایل به‌خاطر داشته باشید را به شما معرفی کردیم.

درنهایت این نکته را فراموش نکنید که قرار است تایم قابل‌توجهی روی این وسیله بگذرانید؛ پس مطمئن شوید تمامی ویژگی‌های مورد نظر شما را دارند و در آینده روی آن راحت خواهید بود.