بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی یک جراحی زیبایی پرطرفدار است که همواره سوالات زیادی در مورد آن پرسیده می‌شود. افرادی که بینی گوشتی دارند معمولا نارضایتی بیشتری نسبت به فرم و به خصوص اندازه بینی خود دارند و تقاضا آنها برای عمل بینی بیشتر است. از سویی دیگر جراحی بینی گوشتی از پیچیدگی و دشواری بیشتری برخوردار است و جراح باید تخصص و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. در این مطلب سعی کرده‌ایم تمام آنچه را که لازم است در مورد عمل بینی گوشتی بدانید گردآوری کنیم و بیشتر با جزئیات آن آشنا شویم.

ویژگی‌های بینی گوشتی

اولین قدم برای کسب نتیجه مطلوب از جراحی بینی،‌ انتخاب تکنیک مناسب است. جراح بینی به منظور انتخاب تکنیک مناسب باید آناتومی و شکل بینی را بررسی کرده و آن را با سایر شکل‌های بینی مقایسه کند. افرادی که بینی گوشتی دارند ممکن است خودشان نیز ندانند که در این دسته بندی قرار می‌گیرند. بینی گوشتی مانند بینی استخوانی یک سری ویژگی‌های مشخص دارد که با تشخیص آنها می‌توان این فرم بینی را شناسایی کرد. مهم‌‌ترین خصوصیات بینی گوشتی عبارتند از:

  • ضخامت زیاد پوست و بافت نرم
  • وجود منافذ باز متعدد روی پوست
  • پره‌های بزرگ و دایره‌ای شکل بینی
  • ترشح زیاد غدد چربی و چرب شدن پوست بینی
  • غضروف‌های ضعیف و کوچک در بینی
  • سوراخ‌های بزرگ و گاها نامتقارن
  • عرض زیاد بینی

با این ویژگی‌های می‌توان بینی گوشتی را از استخوانی متمایز کرد. در این نوع از بینی نمی‌توان در نواحی مختلف خطوط استخوانی را مشاهده کرد که به دلیل بافت زیاد چربی زیر پوست بینی است. از آنجایی که برای تغییر فرم و سایز بینی بیشتر از تغییر ساختاری غضروف و استخوان‌ها استفاده می‌شود، جراحی بینی گوشتی با فرم مطلوب معمولا دشوارتر است.

جراحی بینی گوشتی

مراحل عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی با هدف کاهش سایز، بهبود فرم و ساختار، برطرف کردن حالت غیر طبیعی حفره بینی و ایجاد تناسب در اعضای چهره انجام می‌شود. به منظور انجام این جراحی یک سری مراحل طی می‌‌شود که موفقیت در هر کدام از آنها در نتیجه نهایی نقش دارد. در ادامه مراحل این جراحی را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بررسی اولیه

این مرحله قبل از عمل اتفاق می‌افتد که در آن پزشک ویژگی‌های مهم بینی و شکل آن را بررسی می‌کند تا تصمیم درست را اتخاذ کند. در این مرحله پزشک با مشورت خود شما یک سری پیشنهادات را ارائه می‌کند تا در نهایت نتیجه عمل با نتیجه مد نظر شما شباهت بیشتری داشته باشد. معمولا جراحی بینی به روش باز و بسته انجام می‌شود که انتخاب آن بیشتر به نیازها و انتظارات فرد بستگی دارد.

علاوه بر این پزشک یک سری آزمایشات را تجویز می‌کند تا از سلامت کامل شما اطمینان حاصل کند. شما با انجام آزمایشات و توصیه‌های قبل از عمل، برای جراحی آمادگی کامل کسب می‌کنید.

جراحی بینی

در مرحله جراحی بینی گوشتی،‌ پزشک ابتدا از طریق برش‌های خارجی که در پره بینی و زیر سپتوم ایجاد می‌شود،‌ پوست بینی را کنار زده و به ساختار آن دسترسی پیدا می‌کند. جراح در این مرحله تا حد امکان فرم غضروف و استخوان‌ها را تغییر می‌دهد تا اصلاحات ظاهری مورد نظر ایجاد شود. حتی ممکن است به دلیل ضعیف بودن استخوان بینی، از پیوند غضروف استفاده شود. در نهایت پس از اعمال تغییرات لازم، پوست بینی به جای خود بازگشته و محل برش‌ها با بخیه بسته می‌شود.

دوره نقاهت

پس از اتمام جراحی به بخش ریکاوری منتقل می‌شوید تا پس از تثبیت علائم حیاتی در محدوده نرمال، بستری شوید. معمولا به بستری طولانی مدت احتیاجی نیست و نهایتا بعد از چند ساعت ترخیص می‌شوید. پزشک در این مرحله یک سری مراقبت‌ها را به شما توصیه می‌کند تا بعد از عمل دوران نقاهت راحت‌تری داشته باشید و عوارض کمتری تجربه کنید.

توصیه‌های قبل از عمل بینی گوشتی

با توجه به حساسیت و پیچیدگی بالای عمل بینی گوشتی، لازم است یک سری مراقبت‌های قبل از عمل را رعایت کنید تا جراحی راحت‌تری داشته باشید و نتیجه بهتری دریافت کنید. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های قبل از عمل بینی گوشتی را بررسی می‌کنیم.

  • در انتخاب پزشک و کلینیک مناسب دقت داشته باشید و همواره کیفیت جراحی را در اولویت قرار دهید.
  • به پزشکی مراجعه کنید که در زمینه عمل بینی گوشتی تجربه و تخصص کافی دارد.
  • از جراحی بینی یک انتظار منطقی و معقول بر اساس واقعیت‌ها داشته باشید.
  • قبل از جراحی رژیم غذایی سالم و مقوی را دنبال کنید.
  • تمام داروهای مصرفی خود را با پزشک هماهنگ کنید.
  • از 2 هفته قبل مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید.

قبل و بعد از جراحی بینی

توصیه‌های بعد از عمل بینی گوشتی

توصیه‌های پزشک بعد از عمل بینی بسیار مهم است و تا مدتی سبک زندگی شما را تعیین می‌کند. هر چقدر که دقیق‌تر این توصیه‌ها را رعایت کنید کمتر اذیت می‌شوید و سریع‌تر بهبود می‌یابید. بعد از عمل بینی گوشتی نیز لازم است یک سری مراقبت‌ها را به منظور کنترل عوارض و کسب نتیجه مطلوب رعایت کنید.

  • تا حد امکان از هر گونه ضربه و تماس با بینی خودداری کنید.
  • از خم کردن گردن به سمت پایین خودداری کنید.
  • تا چند ماه از خوردن غذاهای سفت و غذاهایی که به زیاد جویدن احتیاج دارند خودداری کنید.
  • تا 2 هفته بعد از عمل بینی باید بیشتر غذاهای نرم و مایعات مصرف کنید.
  • داروهای تجویز شده را به صورت منظم منطبق بر دستور پزشک مصرف کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش تورم و التهاب صورت استفاده کنید.
  • اجتناب از مصرف دخانیات و الکل حداقل تا 2 هفته،
  • اجتناب از رفتن به حمام حداقل تا 1 هفته.

عوارض عمل بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی مثل سایر انواع جراحی زیبایی عوارض خاص خود را به همراه دارد. معمولا عوارض این عمل محدود و موقت است و جای نگرانی ندارد. اغلب این عوارض خود به خود پس از چند روز برطرف می‌شوند و نیازی به مداخله جانبی ندارند. در ادامه مهم‌ترین عوارض عمل بینی را بررسی می‌کنیم.

درد بعد از عمل

متداول‌ترین عارضه بعد از عمل بینی گوشتی درد و ناراحتی است که بعد از عمل بینی اتفاق می‌افتد. معمولا به دلیل مداخلاتی که روی بافت بینی انجام می‌شود، آسیب‌هایی به اعصاب، استخوان و مویرگ‌های بینی وارد می‌شود که بعد از بیهوشی درد ایجاد می‌کند. علاوه بر این به دلیل قرار گرفتن تامپون داخل بینی، فرد احساس ناراحتی و انسداد تنفسی دارد. پزشک از تجویز مسکن‌ها برای کنترل درد استفاده می‌کند.

کبودی و تورم

عارضه دیگری که در عمل بینی شایع است، کبودی و تورم نواحی اطراف بینی به خصوص چشم‌هاست. پاره شدن مویرگ‌ها در طول عمل عامل ایجاد این عارضه است. مهارت جراح در کاهش آسیب‌ها، باعث کاهش تورم و کبودی می‌شود. استفاده از کمپرس سرد سرعت بهبود تورم را افزایش می‌دهد.

خونریزی

معمولا تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی جزئی وجود دارد که توسط تامپون کنترل می‌شود. علاوه بر این ممکن استپس از باز کردن تامپون مقداری لخته خون از بینی خارج شود که طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد.

قرمز شدن چشم‌ها

خونریزی‌هایی که زیر بافت بینی اتفاق می‌افتد ممکن است باعث قرمزی چشم شود که معمولا پس از 2 یا 3 روز برطرف می‌شود. البته فشار آوردن به بینی و صورت بعد از عمل نیز ممکن است باعث تشدید این قرمزی شود.

هزینه عمل بینی گوشتی

هزینه عمل بینی گوشتی به دلیل پیچیدگی‌های بیشتری که نسبت به بینی استخوانی دارد، معمولا کمی بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که عمل بینی گوشتی چندین برابر هزینه دارد. از آنجایی که هزینه این جراحی توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود، مهم‌ترین عامل در تعیین آن دستمزد جراح است. همچنین عواملی مثل تجهیزات کلینیک، هزینه بیهوشی،‌ انتظارات شما از عمل و حتی فرم بینی بر هزینه عمل بینی موثر است. توجه داشته باشید که هرگز نباید زیبایی و سلامت خود را برای کاهش هزینه جراحی بینی به خطر بیاندازید.

هزینه عمل بینی بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ برآورد می شود.

نتیجه عمل بینی گوشتی

نتیجه جراحی بینی گوشتی تا حد زیادی به تجربه و تبحر پزشک در انجام این جراحی بستگی دارد. معمولا بینی گوشتی به دلیل پوست ضخیم‌‌تر و غضروف کمتر، انعطاف پذیری کمتری در جراحی دارد؛ این باعث می‌شود که ایجاد تغییرات دلخواه در بینی دشوارتر باشد. از طرفی ممکن است در نتیجه عمل، استحکام بینی کاهش یابد که به همین دلیل می‌بایست از پیوند غضروف استفاده شود. معمولا امکان برگشت پذیری نتیجه جراحی بینی وجود دارد اما اگر در انتخاب جراح بینی دقت بیشتری داشته باشید و توصیه‌های بعد از عمل بینی را رعایت کنید، این احتمال به حداقل می‌ررسد.

منبع : parsaclinic.com