درمان سرطان سینه بدخیم

مقدمه

توده های بدخیم سینه همان توده های سرطانی پستان هستند. سرطان پستان بدخیم اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس خوبی برای بهبودی وجود دارد. به همین دلیل، ضروری است که زنان علائم سرطان سینه و شکل توده های بدخیم را را بشناسند تا بتوانند در زمان درست اقدام به درمان سرطان سینه بدخیم بکنند.

سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟

بهترین برنامه درمان سرطان سینه بدخیم برای شما بستگی به این موارد دارد:

  • مرحله و درجه سرطان (چقدر سلول های سرطانی شبیه سلول های طبیعی هستند)

  • اگر سرطان پروتئین های خاصی مانند پروتئین HER2 یا گیرنده های هورمونی داشته باشد یا تغییرات ژن خاصی داشته باشد.

  • سن شما

  • هر گونه مشکل سلامتی دیگری که دارید.

  • احساسات شما در مورد درمان و عوارض جانبی ناشی از آن

علائم شکل توده های بدخیم سينه چیست؟

توده‌ بدخیم سینه معمولاً سخت، بی‌ تحرک و ثابت به پوست و بافت نرم اطراف، با حاشیه‌ های ضعیف یا نامنظم می باشد. با این حال، توده های متحرک یا غیر ثابت می‌توانند سرطانی باشند.

شکل توده های بدخیم سینه

سرطان سينه بدخيم کشنده است؟

سرطان سینه هرچقدر زودتر تشخیص داده شود قابل درمان تر است. بنابراین خودآزمایی پستان در فواصل زمان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. به طور کلی تعداد زنانی که در اثر سرطان سینه جان خود را از دست داده اند، به لطف تشخیص زودهنگام و بهبود درمان، از سال 1989 تا 2019، کاهش یافته است.

درمان توده بدخيم سينه چگونه است؟

از جمله انواع درمان توده بدخیم سینه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • جراحی برای سرطان سینه

اکثر زنان مبتلا به سرطان سینه نوعی جراحی را انجام می‌دهند. انواع متداول جراحی سینه عبارتند از: لامپکتومی، ماستکتومی و برداشتن غدد لنفاوی از زیر بغل. زنانی که تحت عمل جراحی سینه قرار می‌گیرند، ممکن است تصمیم بگیرند که شکل سینه را همزمان یا بعداً بازسازی کنند.

لامپکتومی توده و کمی سینه طبیعی اطراف آن را خارج می‌کند. این به شما امکان می‌دهد بیشتر سینه خود را حفظ کنید. نکته منفی این است که به احتمال زیاد پس از جراحی به پرتو درمانی نیاز خواهید داشت. اما برخی از زنانی که ماستکتومی می‌کنند نیز نیاز به پرتودرمانی دارند. هنگام انتخاب بین لامپکتومی و ماستکتومی، مطمئن شوید که تمام حقایق را به دست آورید. در ابتدا ممکن است فکر کنید که ماستکتومی بهترین راه برای “درآوردن همه چیز” است. برخی از زنان به این دلیل تمایل به ماستکتومی دارند. اما اغلب، لامپکتومی با پرتو به همان اندازه ماستکتومی خوب است. با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید. تا جایی که می توانید بیاموزید تا انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید.

  • رادیوتراپی

رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی (مانند اشعه ایکس) برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می‌کند. این درمان ممکن است برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است پس از جراحی در سینه، قفسه سینه یا زیر بغل باقی بماند، استفاده شود. همچنین می‌توان از آن در برخی از نواحی خارج از پستان که سرطان گسترش یافته است استفاده کرد.

  • شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروها به داخل ورید داده می‌شوند یا به صورت قرص مصرف می‌شوند، وارد خون می‌شوند و در بیشتر بدن پخش می‌شوند. شیمی درمانی ممکن است قبل، بعد یا هر دو قبل و بعد از جراحی داده شود. شیمی درمانی در چرخه یا دور داده می‌شود. هر دور از درمان با یک استراحت دنبال می‌شود. بیشتر اوقات، 2 یا بیشتر داروی شیمی درمانی داده می شود و این درمان اغلب چندین ماه طول می‌کشد.

  • درمان هدفمند

داروهای درمان هدفمند ممکن است برای انواع خاصی از سرطان سینه استفاده شوند، مانند آنهایی که پروتئین HER2 بیش از حد تولید می‌کنند. این داروها عمدتاً بر سلول های سرطانی تأثیر می‌گذارند و به ندرت بر سلول های طبیعی بدن تأثیرگذارند.

  • ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی است که سیستم ایمنی بدن شما را برای حمله به سلول های سرطان سینه تقویت می‌کند. این داروها ممکن است در رگ تزریق شوند یا به صورت قرص مصرف شوند.

  • هورمون درمانی

بدن شما تا زمان یائسگی هورمون زنانه می‌سازد. پس از آن، بدن شما همچنان آن را می‌سازد اما در مقادیر بسیار کمتر. حتی همین مقادیر اندک نیز برای رشد برخی از سرطان های سینه کافی است. داروهایی که اثر استروژن را مسدود می‌کنند یا سطح استروژن را کاهش می‌دهند می‌توانند برای درمان این سرطان سینه استفاده شوند. داروهایی مانند این نوعی هورمون درمانی هستند.

درمان توده های بدخیم

تفاوت تومور خوش خیم و بدخیم چیست؟

تومورهای خوش خیم سینه معمولاً به خوبی مشخص و به شکل گرد یا بیضی هستند، اما تومورهای بدخیم معمولاً بد شکل و دارای لوبول های نامنظم هستند.

جمع بندی

درمان موفقیت آمیز سرطان بدخیم احتمالاً با غربالگری، تشخیص زودهنگام و بهبود درمان میسر خواهد بود. احتمال درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، با توجه به تجربیات گذشته و مهارت در جراحی پلاستیک و ترمیمی جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان به کار مشغول گردیده است.