داشتن یک اندام متناسب و وزن ایدئال از اهداف مهم همه‌ی افراد است. این مسئله علاوه بر زیبایی، تأثیر مستقیمی بر سلامت جسم و روح افراد دارد. از گذشته تا به امروز راه‌های مختلفی برای کاهش وزن کشف شده است. هر کدام از آن‌ها مزایا و گاه مضراتی به همراه دارد. امروزه روش‌های نوینی همچون کوچک کردن سایز معده، بوتاکس آن ووجود دارد که عوارض آن‌ها بر کسی پوشیده نیست. شاید بتوان بهترین راه را رژیم غذایی مناسب با استفاده از انواع دانه‌های گیاهی معرفی کرد. یکی از این دانه‌ها گیاهی به نام دانه چیا است که تأثیرات شگفت‌انگیزی در لاغری دارد. دانه‌ی این گیاه به دلیل داشتن مواد مغذی و چربی‌های سالم سبب می‌شود احساس گشنگی کاذب نداشته باشید.با مصرف دانه چیا شاهد معجزه ی بی نظیر این دانه در لاغری خود باشید آشنایی با خواص دانه چیا برای لاغری می‌تواند شما را برای مصرف آن ترغیب کند. برای آشنایی با این خواص و تأثیر آن در لاغری لطفا با ما همراه باشید.

دانه چیا برای لاغری

لاغری با دانه‌های گیاهی

یکی از سؤالات مهمی که معمولاً ذهن مخاطب را به خود جلب می‌کند این است که آیا می‌شود به کمک دانه‌های گیاهی لاغر شد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که ویژگی‌های مختلفی در دانه‌های گیاهی وجود دارد که به کاهش وزن کمک می‌کنند. دانه‌های گیاهی مواد مغذی و مفید زیادی دارند که می‌تواند هضم غذا را آسان‌تر کند. فیبر از بارزترین خواص آن‌هاست که علاوه بر احساس سیری از جذب قند جلوگیری می‌کند. ویژگی دیگر آن‌ها میزان پروتئینی است که در خود نگهداری می‌کنند. پروتئین منبع انرژی است و می‌تواند نیاز بدن را به خوبی تأمین کند؛ در نتیجه شما با مصرف این دانه‌ها احساس سیری خواهید کرد. علاوه بر این، برخی از دانه‌ها را می‌توان در انواع غذاها استفاده کرد و به کمک آن‌ها چربی‌ها را از بین برد. این مسئله یکی از خواص دانه چیا برای لاغری است که اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید که خواص دانه‌ها و نحوه‌ی مصرف آن‌ها با هم متفاوت است. بهتر است پیش از مصرف حتماً آن را شناخته و به خوبی از تأثیرات و نحوه مصرف آن آگاه شوید. برخی از دانه‌ها را می‌توان در وعده صبحانه میل کرد، برخی را می‌توان به سالاد یا غذا اضافه کرد و گروهی دیگر به شکل جوشانده وقابل مصرف هستند.

دانه چیا چیست؟

این دانه محصولی است که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به‌دست می‌آید. معنای لغوی آن در زبان مایاها به معنای قدرت است. در گذشته بسیار مورد توجه بوده و از مهم‌ترین مواد خوراکی و مصرفی در طول روز محسوب می‌شده. به دلیل انرژی و قدرتی که افراد پس از میل آن دریافت می‌کردند اهمیت بسیار زیادی برای آن‌ها داشته است. شاید در نگاه اول پس از مشاهده دانه چیا و بررسی خواص دانه چیا برای لاغری، آن را با تخم شربتی اشتباه بگیرید. اگر چه این دو از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند اما خواص آن‌ها متفاوت است. شکل ظاهری آن همچون تخم شربتی کوچک و به رنگ سیاه و سفید است. این دانه ارزش غذایی بالایی دارد و در تأمین انرژی بدن بسیار مؤثر است. یکی از دلایلی که آن را به‌عنوان محصولی برای لاغری استفاده می‌کنند همین انرژی است که در آن وجود دارد. ارزش غذایی آن شامل مقادیر بسیار زیادی پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان و کلسیم است. کالری آن بسیار کم، چربی آن محدود و فاقد قند است.

خواص دانه چیا برای لاغری

نحوه مصرف دانه چیا

برای مصرف این دانه می‌توانید به‌راحتی آن را به غذا یا نوشیدنی خود اضاف کرده و میل کنید. از خواص دانه چیا این است که لایه رویی آن نازک است و پس از قرار گرفتن در آب به‌راحتی جدا و هضم می‌شود. پیش از مصرف بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

  • نکته‌ی اول اینکه دانه چیا را به‌صورت خشک و با آب کم مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است برای مری ضرر داشته باشد.
  • نکته دیگر اینکه این دانه همچون تخم شربتی پس از قرار گرفتن در آب حجیم و متورم می‌شود؛ بنابراین قبل از مصرف، آن را در آب خیسانده و یا در غذاهای آبکی بریزید تا به میزان لازم مصرف کنید.
  • مصرف آن در سوپ، اوت‌میل و ماست می‌تواند نتیجه‌ی بهتری به همراه داشته باشد.
  • توجه کنید که اگر دچار بیماری هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید حتماً پیش از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی و یا مشکل در بلعیدن هستند پس از مشورت با پزشک حتماً این دانه را با احتیاط مصرف کنند.

در ادامه به خواص دانه چیا و به ویژه فواید دانه چیا برای لاغری خواهیم پرداخت.

تأثیرات دانه چیا در لاغری

از مهم‌ترین موارد مصرف و خواص این دانه می‌توان به تأثیر آن در لاغری اشاره کرد. ازآنجاکه دانه چیا چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کند خوردن آن سبب می‌شود حجم زیادی از معده پر شده و فرد احساس سیری کند. توصیه می‌شود که آن را 20 دقیقه قبل از نهار و 20 دقیقه قبل از شام مصرف کنید تا از فواید دانه چیا برای لاغری بهره‌مند شوید. نکته دیگر اینکه سرشار از فیبر است و سبب می‌شود دستگاه گوارش تنظیم و غذا به خوبی هضم شود. این دانه چربی بسیار کمی دارد و از جذب قند جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید این دانه را در انواع نوشیدنی‌ها، شربت، اسموتی ومصرف کنید. همچنین می‌توان آن را به غذا اضافه کنید، به شکل سس درآورید، در سالاد بریزید و یا در سوپ، ماست وقرار دهید. جالب است که بدانید برای استفاده از خواص دانه چیا شما می‌توانید حتی آن را به کیک اضافه کنید. مدتی پس از مصرف، کنترل و کاهش وزن و همچنین افزایش انرژی را در اندام‌های خود احساس خواهید کرد.

فواید دانه چیا برای لاغری

مصرف دانه چیا، راهی برای لاغری

کاهش وزن و تناسب اندام از دغدغه‌ی مهم افراد است. راه‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد که بهترین آن استفاده از دانه‌های گیاهی است. این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی بوده و مصرف آن‌ها عوارضی ندارد. یکی از بهترین دانه‌ها برای لاغری دانه چیا است. فیبر بالا، پروتئین زیاد، چربی کم و فقدان چربی از مهم‌ترین خواص دانه چیا برای لاغری است. می‌توانید آن را در انواع نوشیدنی‌ها و غذاها بریزید و میل کنید؛ فقط حتماً پیش از مصرف آن را در آب بخیسانید. مصرف آن سبب احساس سیری، هضم غذا وتأمین انرژی می‌گردد.

برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر در مورد خواص دانه چیا برای لاغری میتوانید به وبسایت ما در اینجا مراجعه کنید.