راه های ساده برای پیشگیری و درمان نفخ

۹۹٪ از گازهای روده از عناصری مانند اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن، هیدروژن و متان تشکیل شده و بی بو هستند اما ۱٪ از گازهای روده بزرگ حاوی گوگرد است که توسط باکتری ها تولید شده و باعث بوی نامطبوع می شوند. دو منبع اصلی برای ایجاد گاز روده وجود دارد: گازی که از مصرف مواد ایجاد می شود و گاز تولید شده توسط باکتری که به طور معمول در روده بزرگ زندگی می کنند با یک فرآیندی به نام تخمیر ایجاد می شوند. نفخ به موردی اطلاق می شود که فرد به واسطه احتباس گاز در شکم احساس پری می کند. اگر شما هم مشکل نفخ و تجمع گاز در شکم را دارید با ما همراه شوید تا چند راه ساده برای پیشگیری و درمان نفخ به شما پیشنهاد کنیم.

پیشنهادهایی برای درمان نفخ

  • سعی کنید مواد غذایی که شما را به سادگی تحت تاثیر قرار می دهند را شناسایی و از مصرف آن ها اجتناب کنید. برخی از بدترین مواد غذایی که برای اغلب مردم موجب ایجاد گاز می شود شامل لوبیا، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، کنگر فرنگی، مارچوبه، گلابی، سیب، هلو، آلو خشک، آب نبات های بدون قند و آدامس، نان گندم، حبوبات، آبجو، سودا و دیگر نوشیدنی های گازدار، خامه، بستنی و شیر یخ می باشند.
  • سعی کنید خوردن غذاهای سرخ شده و چرب را کاهش دهید. اغلب، نفخ حاصل خوردن غذاهای چرب است. تاخیر در تخلیه معده چرب می تواند احساس پری را افزایش دهد.
  • به طور موقت مصرف غذاهای با فیبر بالا را کاهش دهید. آنها را به تدریج در طول هفته استفاده کنید. اگر شما مکمل های فیبری می خورید، سعی کنید مقدار آن را به تدریج افزایش دهید همچنین مطمئن شوید که مکمل های فیبر را حداقل با ۲۵۰ میلی لیتر آب مصرف می کنید.
راه های ساده برای پیشگیری و درمان نفخ
راه های ساده برای پیشگیری و درمان نفخ
  • مصرف محصولات لبنی را کاهش دهید. اگر نمی توانید مصرف لبنیات را کم کنید سعی کنید از لبنیات کم لاکتوز، مانند ماست، به جای شیر بهره ببرید. مصرف شیر را کم کنید. مصرف شیر با غذاهای دیگر می تواند هضم آن را ساده تر کند.
  • وعده های غذایی کوچکتر بخورید. خوردن چند وعده های غذایی کوچک در طول روز به جای دو یا سه وعده حجیم توصیه می شود.
  • آهسته غذا بخورید، جویدن مواد غذایی می تواند به هضم آن کمک کند. اگر نمی توانید سرعت غذا خوردن خود را کم کنید می توانید از چنگال به جای قاشق استفاده کنید.
  • از مصرف آدامس و خوردن آب نبات سفت دوری کنید. این فعالیت ها باعث می شود هوای بیشتری را ببلعید.
  • خوردن در حالت اضطرب و ناراحتی گاز معده را زیاد می کند. سعی کنید وعده های غذایی را هنگامی بخورید که آرام هستید. استرس در هضم غذا دخالت می کند.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند مقدار هوا بلعیده شده توسط شما را افزایش دهد.
  • یک فنجان چای نعناع آرامتان می کند. روغن نعناع شامل منتول است، که اثر ضد اسپاسم در عضلات دستگاه گوارش دارد. از سوی دیگر، نعناع ممکن است به سوزش سر دل و برگشت اسید معده ( رفلکس معده )کمک کند.