عرق بخشی از عملکرد طبیعی بدن برای سم زدایی است و ما به طور روزانه عرق می کنیم. به همین دلیل نمی توانیم از دئودورانت استفاده نکنیم. عرق ما تا حد زیادی بی بو است تا زمانی که توسط باکتری های موجود در محیط های گرم و مرطوب تخمیر نشود. در این شرایط بدن بوی بدی می گیرد. بسیاری از افراد برای پوشش دادن این بوی روزانه دئودورانت مصرف می کنند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد روش تهیه ضد عرق با روغن نارگیل صحبت کنیم.

بیشتر دئودورانت های تجاری با مواد سمی مانند آلومینیوم و پارابن ساخته می شوند. بعضی از افراد به آلومینیوم آلرژی دارند و ممکن است در هنگام استفاده از این ماده مبتلا به مشکلات پوستی شوند. اما پارابن نیز ماده ی خطرناکی است. به دلیل اینکه نگهدارنده ی مصنوعی بوده و نگرانی اصلی در مورد آن این است که این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمونی بدن ما را از بین ببرد و فعالیت استروژن در سلول های بدن را تقلید کند.

خبر خوب این است که شما می توانید با تهیه دئودورانت خود با چند ماده کاملا طبیعی، بدون نگرانی از ضد تعریق استفاده کنید. این دئودورانت های طبیعی بی خطر و جایگزین مواد شیمیایی خشن و سوزاننده در دئودورانت های تجاری هستند.

طرز تهیه ضد عرق با روغن نارگیل

برای تهیه ضد عرق با روغن نارگیل به مواد زیر نیاز داریم:

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است که به حضور اسید چرب اشباع دارای زنجیره ی متوسط به نام اسید لوریک در این ماده باز می گردد. همچنین این روغن پوست را تغذیه کرده و آن را مرطوب می کند.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ی طبیعی است که باکتری هایی که باعث بوی بد بدن می شوند را از بین می برد. این دستور ساده ترکیبی از جوش شیرین و روغن نارگیل است که دارای فواید زیادی برای پوست می باشد.

جوش شیرین ممکن است پوست برخی افراد را تحریک کند، بنابراین اگر شما جز این افراد هستید، می توانید به جای جوش شیرین به میزان  ۱ قاشق غذا خوری از ژل الوئه ورا استفاده کنید . همچنین اگر دارای پوست حساسی هستید، بلافاصله پس از اصلاح از دئودورانت استفاده نکنید و به جای آن ژل آلوئه ورا مصرف کنید.

روش تهیه ضد عرق با روغن نارگیل
روش تهیه ضد عرق با روغن نارگیل

پودر Arrowroot

Arrowroot نشاسته استخراج شده از ریزوم های گیاه فلوروت است. در بسیاری از دستور العمل های خانگی تهیه دئودورانت، برای جذب آب از پودر فلوروت یا پودر ذرت استریل استفاده می کنند. به این دو پودر فلوروت گزینه بهتری است زیرا اصلاح ژنتیکی نشده است.

روغن های گیاهی

اضافه کردن چند قطره روغن درخت چای گزینه ی خوبی است. زیرا این ماده دارای خواص ضد عفونی کنندگی است. به غیر از این ماده می توانید از سایر اسانس های گیاهی مانند اسطوخودوس که دارای خواص ضدباکتریایی است، اکالیپتوس، چوب صندل، روغن پوست پرتغال، روغن نعناع و روغن بابونه که پوست را تسکین می دهند، استفاده کنید.

مواد لازم:

  • ۱/۳ فنجان روغن نارگیل
  • ۱/۴ فنجان جوش شیرین
  • ۱/۴ فنجان پودر Arrowroot
  • روغن های گیاهی (اختیاری)

طرز تهیه:

  • جوش شیرین و پودر Arrowroot را با هم در یک کاسه مخلوط کنید.
  • روغن نارگیل را اضافه کنید و آن را با یک چنگال هم بزنید
  • مخلوط باید قوام داشته و قابل انعطاف باشد.
  • پس از ترکیب شدن مواد، روغن های گیاهی دلخواه را اضافه کنید.
  • مخلوط را در یک شیشه در بسته کوچک در دمای ۷۶ درجه فارنهایت (۲۵درجه سانتیگراد) نگهدارید.