ناباروری و طب سوزنی چه ارتباطی با هم دارند و چه عللی را می توان با طب سوزنی درمان کرد؟

طب سوزنی به معنی فرو کردن سوزن های استریل و نازک در نقاط خاص بدن است که توسط متخصصین این طب می تواند در درمان انواع بیماری ها موثر باشد. سوزن های استفاده شده در این طب بر روی کانال های خاصی مستقر می شوند. متخصصان معتقدند که این نقاط در بدن می توانند عملکردهای مختلف آن را تنظیم کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ناباروری و طب سوزنی صحبت خواهیم کرد.

ناباروری و طب سوزنی

طب سوزنی می تواند عملکردهای مختلف بدن که شروع کننده مشکلات ناباروری هستند، مانند کم کاری و پر کاری تیروئید، را تغییر داده و مشکلات ناباروری را رفع کند.

طب سوزنی که جز طب های سنتی و گیاهی محسوب می شود، قرن هاست که برای درمان برخی از علل ناباروری کاربرد دارد. این که گفته می شود برخی از علل به این دلیل است که به عنوان مثال این طب نمی تواند ناباروری که به دلیل چسبندگی لوله های رحمی ایجاده شده و یا نتیجه بیماری التهابی لگن یا اندومتریوز می باشد را درمان کند.

با این حال، در این وضعیت نیز افراد می توانند از طب سوزنی و گیاهان به دلیل اثر بالقوه آن ها در بهبود عملکرد تخمدان و فولیکول، بهره مند شوند. علاوه بر این، طب سوزنی می تواند جریان خون به اندومتر را افزایش دهد. این موضوع باعث می شود که ضخامت پوشش اندومتر بهبود یابد.

چه زمانی باید طب سوزنی را برای درمان ناباروری شروع کنیم؟

طب سوزنی شبیه به درمان فیزیکی است که یک روش فرایند گرا از مداخله پزشکی است. بنابراین بهتر است آن را عقب نیاندازید. بهترین زمان استفاده از طب سوزنی برای درمان ناباروری، ۳ الی ۴ هفته قبل از استفاده از درمان تلقیحی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF)، و یا انتقال تخمک اهدایی انجام شود. این زمان بهترین زمانی است که می تواند درمان ناباروری را موثرتر کند.

در یک مطالعه که توسط مرکز باروری زنان و زایمان دانشگاه گوتنبرگ انجام شده، زنان تشویق به استفاده از درمان طب سوزنی قبل و بعد از مرحه رویان شدند.

مشاهدات بالینی از این مرکز نشان می دهد که درمان های باروری زمانی که با ترکیبی از طب سوزنی، طب گیاهی و طب سنتی استفاده می شند موثرتر می باشند. با این حال، گاهی اوقات طب سوزنی و داروهای گیاهی بدون مداخلات پزشکی سنتی نیز استفاده می شود.

چه زمانی باید این درمان را متوقف کنیم؟

به طور معمول اغلب سقط های جنین در ۳ ماه اول بارداری رخ می دهد. در نتیجه، اغلب پیشنهاد می شود که این درمان تا پایان هفته دوازدهم که خطر سقط وجود دارد ادامه پیدا کند.

ناباروری و طب سوزنی چه ارتباطی با هم دارند و چه عللی را می توان با طب سوزنی درمان کرد؟
ناباروری و طب سوزنی چه ارتباطی با هم دارند و چه عللی را می توان با طب سوزنی درمان کرد؟

آیا طب سوزنی پس از تلقیح، لقاح خارج رحمی، و یا انتقال تخمک اهدایی موثر است؟

متخصصان طب سوزنی معتقدند که نباید از سوزن در منطقه شکمی و لگنی پس از تلقیح و یا انتقال تخمک استفاده کرد. ۶ نقطه طب سوزنی در بدن وجود دارد که در زمان بارداری و مشکوک به بارداری نباید در آنجا طب سوزنی انجام شود. این مناطق عبارتند از:

  • کیسه صفرا
  • معده
  • روده بزرگ
  • طحال
  • مثانه
  • هر نقطه ای که در قسمت تحتانی شکم قرار دارد.

خطرات استفاده از طب سوزنی در درمان ناباروری چیست؟

استفاده از طب سوزنی برای درمان باروری حداقل خطر را برای بدن دارد. اگر سوزن در نقاط خاصی که در بالا ذکر کردیم وارد شود ممکن است خطر سقط جنین افزایش یابد. یکی دیگر از خطرات مرتبط با طب سوزنی و ناباروری مراجعه به افرادی است که در این زمینه تخصص لازم را ندارند. این را در نظر داشته باشید که استفاده از طب سوزنی برای درمان ناباروری، بدون اطلاع از وضعیت و سابقه پزشکی فرد، می تواند خطرناک باشد. بنابراین اگر می خواهید از طب سوزنی برای درمان علل مختلف ناباروری استفاده کنید، حتما این کار را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید.

طب سوزنی می تواند برای درمان هر نوع اختلالات باروری از جمله اسپاسم لوله های فالوپ استفاده شود. اسپاسم لوله به معنی مسدود بودن آن نیست. زیرا همان طور که گفتیم، طب سوزنی نمی تواند انسداد لوله های فالوپ را درمان کند. برای رفع مشکلات ناباروی زیر می توانید از طب سوزنی در ترکیب با داروهای گیاهی استفاده کنید:

  • افزایش هورمون محرک (FSH)
  • از دست دادن مکرر بارداری
  • علل غیر قابل توضیح (ایدیوپاتیک) ناباروری
  • نقص فاز لوتئال
  • هیپرپرولاکتینمی (زمانی که پرولاکتینوما ایجاد نمی شود)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • علل ناباروری مردانه از جمله فراگمانتاسیون DNA اسپرم