علائم، علل و درمان کمبود کلسیم در پرندگان

نگهداری از حیوانات خانگی به خصوص نگهداری از پرنده وظایف و سختی های خاص خود را دارد. برای این که بتوانید پرنده ای شاد و سر زنده ای داشته باشید، باید بتوانید سلامت حیوان را تضمین کنید. یکی از مهمترین بخش های که به طور مستقیم به سلامت حیوان ارتباط دارد، تغذیه او است. در واقع برای حفظ سلامت پرنده، اولین گام توجه به رژیم غذایی حیوان می باشد. منظور از تغذیه سالم، تغذیه ای است که تعادل در آن ایجاد شده باشد. تغذیه متعادل کمک می کند که حیوان شما از هر گونه اختلال تغذیه ای در امان باشد. به عنوان مثال اگر در میزان کلسیم، ویتامین D3 و فسفر موجود در تغذیه حیوان، تعادل وجود نداشته باشد، بدن او مستعد مشکلات فراوانی می شود. کمبود کلسیم در پرندگان یا هیپوکلسمی حاد یکی از عوارض اصلی عدم تعادل در رژیم غذایی پرنده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علائم، علل و درمان کمبود کلسیم در پرندگان صحبت خواهیم کرد.

علائم کمبود کلسیم در پرندگان

پرندگان مبتلا به هیپوکلسمی حاد یک یا همه علائم زیر را از خود نشان می دهند:

  • ضعف
  • لرزش بدن
  • تشنج

علل کمبود کلسیم در پرندگان

اختلالات غده پاراتیروئید می تواند سطح کلسیم در خون پرندگان را پایین بیاورد. در نتیجه کاهش میزان کلسیم خون، منجر به هیپوکلسمی حاد می شود. اگر حیوان به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرد نیز ممکن است سطح کلسیم در خونش به صورت غیر طبیعی کم شود. دلیل این موضوع این است که ویتامین D3 (که بیشتر میزان مورد نیاز آن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت می شود) در بدن به کلسیم تبدیل می شود. بنابراین کمبود ویتامین D می تواند کمبود کلسیم نیز ایجاد کند.

درمان کمبود کلسیم در پرندگان

هنگامی که هیپوکلسمی حاد تشخیص داده می شود، دامپزشک معمولا مکمل های کلسیم را برای گنجاندن در رژیم غذایی پرنده تجویز می کند. قرار دادن قفس پرنده، برای چند ساعت در طول روز، در معرض آفتاب نیز می تواند از این عارضه جلوگیری کرده و موارد خفیف آن را درمان کند. ضمن این که می توانید از لامپ های ماوراء بنفش (UV) برای روشن کردن اتاقی که قفس حیوان را در آن نگه می دارید استفاده کنید.

پیشگیری از هیپوکلسمی حاد پرندگان

برای پیشگری از این کمبود در بدن حیوان خانگی خود، هنگام تهیه غذا، به میزان کلسیم، ویتامین D3 و فسفر نوشته شده روی بسته بندی توجه کنید. ضمن این که همان طور که گفتیم قرار دادن بدن حیوان در معرض نور خورشید می تواند برای درمان و جلوگیری از هیپوکلسمی حاد پرندگان مفید باشد.