متأسفانه کم مویی یا طاسی یکی از معضلاتی است که باعث ایجاد احساس ناراحتی و ناامیدی در افراد مبتلا می‌شود. این اتفاق ناخوشایند اعتماد به نفس اشخاص را پایین می آورد و بر روی روابط فرد تاثیر می گذارد.‌ در نهایت آن ها برای خلاصی از این موضوع تلاش می کنند تا راه های مختلفی را امتحان کنند، یکی از این راه ها کاشت مو است. در عین حال افرادی که قصد انجام عمل کاشت مو را دارند، معمولاً تلاش می کنند تا اطلاعات مناسبی برای انجام این کار جمع آوری نمایند.

یکی از این اطلاعات می تواند در خصوص انتخاب بهترین روش کاشت مو که عوارض کمتری را در پی داشته باشد. اگر شما فردی هستید که قصد انجام عمل کاشت مو را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی پیرامون این موضوع در اختیار شما بگذاریم و شما با دانستن آن ها بتوانید بهترین تصمیم را در انتخاب یک کلینیک زیبایی خوب اتخاذ کنید، تا به کمترین عوارض این جراحی دچار شوید.

روش های اصلی کاشت مو چیستند؟

کاشت مو

در حال حاضر در کشورمان ایران و در کل جهان، عمل کاشت مو به کمک چند روش FUT و FUE و‌ SUPER FUE و SUT انجام می شود.اینکه این روش ها چیستند و چه فرق هایی با یکدیگر دارند، موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم و توضیحات مختصری پیرامون آن ارائه می کنیم.

کاشت مو به روش FUT

در روش Follicular Unit Transplantation یا به اختصار روش FUT، نوار باریکی از پوست ناحیه بانک مو در پشت و پایین سر، توسط پزشک معالج برداشته می شود. معمولاً این نوار پوستی به عرض 1 الی 2 سانتی‌متر و طول 20 الی 25 سانتی‌متر انتخاب می‌شود. بعد از آن فولیکول‌های مو با دقت بسیاری از روی این نوار استخراج شده و در محلولی از یک ماده مغذی، تقویت و آماده‌سازی می‌شوند.

در مرحله بعدی فولیکول‌های احیا شده به محل مورد نظر منتقل شده و در ناحیه کاشت در پوست سر قرار می گیرند. در روش FUT پزشک چاره ای ندارد جز اینکه محل برداشت نوار پوستی بر روی سر را بخیه کند. این موضوع باعث می شود تا در پایان عمل کاشت مو، جای زخم یا همان اسکار با بخیه زدن این نوار پوستی بر روی سر باقی بماند.

کاشت مو به روش FUE

در روش Follicular Unit Extraction یا به اختصار روش FUE، با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که پانچ نام دارند. فولیکول‌های مو به صورت تکی تکی و دانه دانه از ناحیه بانک مو که در قسمت پرپشت تر سر است و معمولاً در پشت و پایین سر قرار دارد، خارج شده و پس از تقویت و احیا در ناحیه کاشت که در ناحیه کم مو قرار دارد، کاشته می‌شوند.

حسن این روش نسبت به روش قبلی این است که در این روش نیازی به برداشتن نوار باریک پوستی از سر نیست. در نتیجه جراحی بدون نیاز به بخیه زدن پوست سر انجام می شود. در عین حال محدوده بانک مو برای برداشتن فولیکول های مو در کاشت مو به روش FUE بزرگتر است.

دستگاه پانچ مورد استفاده در روش FUE چیست؟

دستگاه پانچ وسیله ای است که برای برداشتن فولیکول ها در روش FUE مورد استفاده قرار می گیرد. اولین دستگاه پانچ مورد استفاده بسیار ظریف و تیز است، در نتیجه می تواند حفره کوچکی در محل اهدا ایجاد کند. اما در مرحله بعد، دستگاه پانچ مورد استفاده کندتر است. پزشک متخصص فولیکول‌ های مو را با این پانچ از بافت نرم اطراف سر یا بدن جدا میکند. استفاده از پانچ کندتر در این مرحله باعث می شود تا از آسیب رسیدن به بافت نرم اطراف فولیکول‌ها پیشگیری گردد و فولیکول‌ ها در نهایت سلامتی و بدون آسیب دیدگی به ناحیه اهدا منتقل شوند.

کاشت مو به روش SUPER FUE

کاشت مو

این روش یکی از تکنیک های مبتنی بر روش FUE است. تنها فرق این دو تکنیک در این است که در روش SUPER FUE برای برداشت و کاشت فولیکول‌های مو از 23 دستگاه‌ هوشمند و تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. خوشبختانه این تکنیک که مورد تأیید انجمن پوست و موی آمریکا نیز قرار دارد، با استفاده از دستگاه های هوشمند نتایج درخشانی را به ثبت رسانده است. در واقع هوشمند بودن دستگاه‌ها در این تکنیک‌ این مزیت را دارد که خطاهای انسانی به کمترین حد ممکن می رساند. در نتیجه بسیاری از معایب و اشکال‌های مشاهده شده در سایر روش‌ های کاشت مو در این تکنیک بروز و ظهور پیدا نخواهد کرد.

کاشت مو به روش SUT

این روش نیز بسیار شبیه به روش FUE است، با این تفاوت که نحوه استخراج گرافت‌ها از منطقه اهدا در آن متفاوت است. در روش SUT از دستگاه‌های مخصوصی برای برداشت گرافت‌ها استفاده می‌شود که پیشرفته تر از دستگاه های نسل قبل از خود هستند. سرعت استخراج گرافت‌ها در کاشت مو به روش SUT با دستگاه مورد استفاده بسیار بالاست. با توجه به سرعت بالای استخراج گرافت‌ها در این تکنیک، کیفیت و تعداد گرافت‌ های برداشته شده بسیار افزایش می یابد و این موضوع بر سرعت پیوند مو در ناحیه کم پشت نیز اثرگذار است و در نهایت سرعت پیوند گرافت ها نیز بالا می رود. ضمن اینکه این دستگاه می تواند ضریب حفظ شدگی گرافت‌ های خوب و سالم را نیز بیشتر کند.

به صورت کلی مکانیسم عمل در همه ی تکنیک‌ های ابداع شده شبیه هم است. بدین معنا که اصولاً فولیکول‌های مو پس از استخراج در محلولی خاص قرار داده می‌شوند، این محلول بسیار مغذی است و جنبه ی تقویتی دارد. به همین دلیل احتمال حفظ شدگی گرافت ها به شکل قابل توجهی بالا می رود. در نهایت ضریب حفظ شدگی گرافت‌ها با چنین روشی باعث می شود تا کیفیت کاشت مو در این روش بسیار افزایش یابد.

کدام یک از روش های کاشت مو عوارض کمتری دارند؟

کاشت مو

از بین چهار روش عنوان شده، می توان گفت کاشت مو به روش FUT با توجه به اینکه جای زخم و اسکار در قسمت بانک موی سر باقی می ماند، روشی است که عوارض بیشتری در پی دارد و کاشت مو به روش FUE و زیر شاخه هایش عوارض بسیار کمتری برای زیبا جویان در پی خواهند داشت. در واقع سه روش جدیدتر، متدی هستند که با استفاده از تکنولوژی های نوین عمل کاشت مو را انجام می دهند. فرد زیبا جو در پایان کار، موهایی پر تراکم به همراه خط رویشی کاملاً ظریف و طبیعی خواهد داشت.

چرا عمل کاشت مو کاری ضروری است؟

معمولاً شخصی که عمل کاشت مو را انجام می دهد، احساس جوانی بیشتری را تجربه می کند. احساس به دست آوردن زیبایی گذشته اعتماد به نفس وی را بالا می برد و این موضوع روی بهتر شدن سطح روابط اجتماعی و خصوصی تر او اثر مثبتی می گذارد. با در نظر گرفتن موارد فوق می توان نتیجه گرفت که کاشت مو عملی ضروری است که بهتر است افراد مبتلا به کم مویی یا طاسی انجام دهند.