استرپتوکوک گروه B

استرپتوکوک گروه B یا Strept B گروهی از باکتری های کروی هستند که بخشی از فلور طبیعی بسیاری از افراد سالم اند؛ اما می توانند به علل مختلف باعث ایجاد عفونت های خطرناک در جریان خون، دستگاه ادراری، پوست و ریه ها شوند.

در واقع، به گفته محققان ارتقاء و آموزش بهداشت، حدود ۱۸۰۰۰ فرد سالانه در ایالات متحده آلوده به عفونت استرپتوکوک گروه B می شوند. میزان مرگ و میر ناشی از این عفونت در بزرگسالان آلوده حدود ۲۰ درصد و در نوزادان آلوده حدود ۵ تا ۱۵ درصد است.

با این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

کمبود ایمنی و ابتلا به استرپتوکوک گروه B

در حالی که بسیاری از افراد در بدن خود گروه B را حمل می کنند، اما در اکثر آنها این عفونت رشد نمی کند. افراد مبتلا به مشکل کمبود ایمنی مانند نوزادان و کودکان و افراد بسیار پیر و همچنین افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند، مستعد ابتلا به عفونت استرپتوکوک گروه B هستند.

مطالعه ای که در سال ۱۹۹۵ در سالنامه “Annals of Internal Medicine” منتشر شد، نشان داد که ۶۳ درصد از بیماران مبتلا به عفونت استرپتوکوک B گروه دارای حداقل یک بیماری مزمن مانند دیابت، سیروز، سرطان پستان، مثانه و یا سکته مغزی، را نیز دارند. در حالی که ۲۲ درصد از عفونت های بیمارستانی گروه B، با دیابت، نارسایی احتقانی قلب و اختلال تشنج همراه بود.

زایمان طبیعی

محققان ارتقای سلامت و آموزش بیان می کنند که ۱۰ تا ۳۰ درصد زنان باردار عفونت استرپتوکوک گروه B را حمل می کنند. هر ساله حدود ۸۰۰۰ نوزاد در ایالات متحده، این عفونت را از مادرانشان در طول زایمان واژینال بدست می آورند.

نوزادان زنانی که در حال حاضر دارای یک کودک مبتلا به عفونت استرپتوکوک گروه B هستند، ممکن است که عفونت ادراری را به علت وجود استرپتوکوک گروه B تبدیل به استروژن گروه B در دوران بارداری کنند؛ که این مشکل می تواند منجر به پارگی غشاء ۱۸ ساعت یا بیشتر، قبل موعد طبیعی وضع حمل شود. و یا اینکه مادر را در معرض خطر بیشتری برای وضع حمل قبل از هفته ۳۷ قرار دهد.

در این زمینه معمولا آنتی بیوتیک های داخل وریدی برای زنان دارای عوامل خطر توصیه می شود. در مادرانی که در طول زایمان آنتی بیوتیک دریافت نمی کنند، خطر ابتلا به عفونت های استرپتوکوئیدی گروه B را که شامل تب، مشکل تغذیه، تحریک پذیری یا بی حالی در نوزادان بالاست.

اگرچه بعد از زایمان به خود نوزادان آنتی بیوتیک داده می شود؛ اما بسیاری از نوزادانی که زنده می مانند، ممکن است مشکلات گفتاری، شنوایی و بینایی و عقب ماندگی ذهنی را تجربه کنند.

غذاهای آلوده

در واقع استرپتوکوک گروه B پاتوژن شناخته شده ماهی و گاو است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در نوامبر ۲۰۰۷ در مجله “سالانه اپیدمیولوژی”، مصرف ماهی آلوده افراد را در معرض خطر استقرار استروژن گروه B قرار داد؛ اما مصرف شیر از گاوهای آلوده به استرپتوک گروه B بدون مشکل و ایمن اعلام شد.

با این حال وجود استرپتوکوک گروه B لزوما عفونت یا بیماری را نشان نمی دهد. هیچکدام از شرکت کنندگان در این تحقیق از ایجاد کلونی گروه B در بدن بیمار نشدند. در همان تحقیق فرض می شود که تا ۱۷ درصد از عفونت های نوزادان و بزرگسالان در ارتباط با استعمال استرپتوکوک گروه B ممکن است به مصرف ماهی مربوط شود. البته این مطالعه گونه های ماهی و نحوه آماده شدن ماهی را بررسی نکرده است.