آیا آبخوری مدارس ناقل بیماری است؟

آبخوری مدارس خاطره مشترک همه بچه ها و بزرگترهاست. این محل حتی اگر نیازی هم به نوشیدن آب نداشتیم، اولین جایی است که بعد از خوردن زنگ تفریح به طرفش هجوم می بردیم. اما نوشیدن آب از آبخوری مدارس چقدر امن است؟ آیا می توان این محل را ناقل بیماری دانست؟ چطور باید از کودکانمان در برابر باکتری های احتمالی این محل محافظت کنیم؟

افسانه آبخوری مدارس و میکروبها

عمده مشکلاتی که بر روی آب آشامیدنی مدارس ایجاد می شود از دو عامل نشآت می گیرد:

  • معمولا مدارس قدیمی لوله کشی های قدیمی دارند و همین امر باعث می شود زمان عبور جریان آب از داخل لوله ها فلز داخل لوله پوسته پوسته شده و همراه آب خارج و مصرف شود. در واقع در این حالت آب حاوی سرب است. این موضوع علی الخصوص در روز اول کاری هفته و زمانی که چند روز مدرسه تعطیل بوده و آب در لوله ها جریان نداشته است بیشتر رخ می دهد.
  • آلاینده ها عمومی که در آب آشامیدنی است طبیعتا در آب لوله کشی مدارس نیز وجود دارد. اما به دلیل عمومی بودن این مکان در مدرسه، به طور معمول سطح باکتری ها و میکروب ها در اطراف آبخوری مدارس بیش از ظرفشویی خانه است. این در حالی است که آب مناطق روستایی نیز بیشتر در معرض آلودگی ها محیطی مانند ورود آفت کش ها به آب قرار دارند.

این یک واقعیت است که آب مناطق شهری و روستایی می تواند تا حدودی حاوی مواد مضر و خطرناک برای بدن باشند اما چیزی که آبخوری مدارس را از سایر مکان ها جدا می کند، مشترک بودن و عمومی بودن آن مکان است. سموم محیطی در آب آشامیدنی، بش از هر کس بر کودکان اثر خواهد گذاشت. به خاطر آن که معمولا حجم آبی که کودکان نسبت به وزن خود می نوشند، از بزرگسالان بیشتر است. پس هم آسیب پذیری و هم میزان مصرف کودکان از آب می تواند عواملی باشد که نیاز به توجه بیشتر بزرگسالان به آب مصرفی آن ها را طلب می کند.

آیا آبخوری مدارس ناقل بیماری است؟
آبخوری مدارس

محققان با توجه به نوع و منطقه ای که مدرسه در آن واقع شده است بین ۶۲۰۰۰ تا ۲٫۷ میلیون باکتری در هر اینچ مربع از آبخوری مدارس را پیش بینی می کنند. پس این واقعیت دارد که آبخوری مدارس ناقل میکروب ها و پس از آن بیماری هستند. این در حالی است که تحقیقات بر روی شیر آب نشان می دهد اکثر دستگیره ها به نورو ویروس و آنفولانزا آلوده اند به خصوص وقتی در بهداشت و تمیز کردن آن ها قصور شود.

پس با این حال چطور از کودکانمان مراقبت کنیم؟ بهتر است برای کودکانمان ظروف بهداشتی، غیر سمی و بی خطر تهیه کرده و آب تمیز و بهداشتی را از منزل در اختیارشان قرار دهیم. فراموش نکنید مدارس بیشتر در فصول سرد آنفولانزا خیز باز هستند پس با وجود این همه میکروب خطر در کمین فرزندانتان است.