هشدارهای جدی درباره ویروس زیکا

گزارش اخیر و جدی WHO درباره ویروس زیکا

به گزارش آسوشیتدپرس به تقل از پیام سلامت؛ ویروس زیکا از یک بیماری خاموش به یک یک بیماری ویروسی جدی مانند ابولا تبدیل شده است. در این گزارش که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است تاکید شده که ویروس زیکا می تواند یک تهدید جهانی محسوب شود. با روند رو به رشدی که این بیماری، در ابتلای مردم، در پیش گرفته است انتظار می رود تا پایان سال تا ۴ میلیون نفر در آمریکای لاتین به این بیماری مبتلا شوند. در این میان مادران باردار بیش از سایرین در خطر هستند. سازمان بهداشت جهانی درباره ویروس زیکا و انتشار آن در قاره های دیگر جهان نیز هشدار داد.

در تحقیقاتی مشخص شد، مادران بارداری که به ویروس زیکا مبتلا شده بودند نوزادانی با اختلالات رشد و سرهای کوچک به دنیا آورده اند. این در حالی است که در حال حاضر ۳۷۰۰ نوزاد در برزیل با اختلال میکروسفالی ( در این بیماری دور سر کمتر از ۴۲ سانتی‌متر است و نوزاد دچار اختلال رشد مغزی است) به دنیا آمده اند به همین خاطر نیز مقامات بهداشتی دولت های السالوادور و کلمبیا به زنان پیشنهاد کرده است که حداقل تا دوسال دیگر باردار نشوند. پزشکان معتقدند که رابطه مستقیمی بین ویروس زیکا و میکروسفالی وجود دارد.

هشدارهای جدی درباره ویروس زیکا
درباره ویروس زیکا

در مورد شیوع این بیماری در قاره های دیگر در این گزارش آمده است که ویروس زیکا عامل مرگ ۱۱ هزار نفر در قاره آفریقا شده است. به همین خاطر، این سازمان از دولت ها خواسته است در کنترل و پیشگیری، جهت جلوگیری از ورود این بیماری به کشورشان اقدامات لازم را انجام دهند.

علائم ویروس زیکا عبارتند از تب خفیف، خارش پوست و ورم ملتحمه که بین ۲ الی ۷ روز به طول خواهد کشید. در حال حاضر دانشمندان هیچ درمانی برای این بیماری کشف نکرده اند و تنها راه پیشگیری را نیز اجتناب از تماس با پشته معرفی کرده اند.