خواب و دیابت

خوابیدن به اندازه کافی می تواند برای هر کسی مفید باشد علی الخصوص برای افراد مبتلا به دیابت. تحقیقات نشان داده است این افراد با داشتن خواب نامناسب و بی کیفیت می توانند به سادگی کنترل قند خون خود را از دست بدهند. منظور دانشمندان از خواب کافی تنها مدت زمان خواب در افراد مبتلا به دیابت نیست بلکه کیفیت خواب و دیابت نیز به یکدیگر ارتباط دارد.

اگر شما هم مبتلا به دیابت و اختلالات خواب هستید به طوری که در حین خواب احساس افتادن از یک بلندی را دارید با یک پزشک مشورت کنید تا علت اختلال خوابتان مشخص شود. او می تواند علت این بی خوابی را در شما شناسایی کرده و در انتخاب بهترین راه برای درمان آن به شما کمک کند. در صورتی که اختلال در خواب شما یک علت پزشکی داشته باشد می توان از داروهایی مانند داروهای نوروپاتی تا یک دستگاه تنفس و اکسیژن برای شب ها استفاده کرد. بسته به نوع اختلال خواب شما این درمان می تواند متفاوت باشد. در هر حال باید بدانید یک فرد دیابتی به شدت وابسته به خواب منظم و کافی است.

خواب و دیابت
خواب و دیابت

تکنیک های کنترل خواب

اگر وضعیت خوابتان زیاد هم وخیم نیست می توانید تکنیک های و راهنمایی های زیر را به کار برده تا اختلالات خوابتان درمان شود.

  • تمرین تکنیک های تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی مناسب قبل از خواب.
  • انجام ورزش به صورت منظم ( با این حال باید سعی کنید از زمان انجام آخرین تمرین ورزشیتان تا زمان خوابتان حداقل ۳ ساعت فاصله باشد. )
  • اجتناب از مصرف سیگار و الکل حداقل ۴ ساعت قبل از خواب
  • اگر در رختخواب خوابتان نمی برد لازم نیست آن جا بمانید، می توانید از اتاقتان خارج شده و به انجام کارهای دیگر مشغول شوید. اگر در رختخواب بمانید و منتظر خواب باشید قطعا بی خوابی و کسالت به سراغتان می آید این در حالی است که کار کردن خسته تان می کند و خواب را برایتان لذت بخش می کند.