خطرات امواج تلفن همراه

به گزارش پیام سلامت به نقل از مجله CBS، مقامات بهداشت کالیفرنیا یک پیام ایمنی جدید برای کاربران تلفن همراه دارند. مجله CBS گزارش می دهد که برای اولین بار، وزارت بهداشت عمومی کالیفرنیا دستورالعمل هایی در مورد تشعشعات تلفن همراه و نحوه قرار گرفتن در معرض آن را منتشر می کند.

دکتر کارن اسمیت از اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا می گوید: “ما متوجه می شویم که افراد زیادی در عموم مردم هستند که نگرانی های خاصی در مورد تلفن های همراه خود دارند و اینکه آیا استفاده از تلفن همراه از نظر سلامتی ایمن است یا خیر.”

در این زمینه اسمیت توصیه می کند: “هنگامی که شما می خواهید از تلفن همراه استفاده کنیدتا جای ممکن دست خود را دور از بدن قرار دهید؛ و همچنین تلفن همراه خود را در جیب خود نگه ندارید، در این زمینه بهتر است آن را در کیف پول خود قرار دهید یا در صورت امکان آن را با خود حمل نکنید.”

این گزارش مجله CBS، دستورالعمل های نیز را نیز توصیه می کند:

  • وقتی سیگنال ضعیف است، استفاده از تلفن همراه را کاهش دهید.
  • از تلفن همراه برای پخش صوت و تصویر، یا دانلود یا آپلود فایل های بزرگ استفاده نکنید.
  • در هنگام خواب تلفن همراه را دور از تخت و محل خواب قرار دهید.
  • وقتی در حال تماس نیستید هدست را از تلفن جدا کنید.

اگرچه تحقیقات پزشکی با نتایج قطعی در این زمینه وجود ندارد؛ اما برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است ارتباط مستقیمی بین استفاده از تلفن همراه و خطر تومورهای مغزی، تعداد اسپرم کم، سردرد، اختلال حافظه، شنوایی و خواب وجود داشته باشد. مقامات کالیفرنیا مطرح می کنند که “استفاده های بلند مدت از تلفن همراه ممکن است بر سلامت انسان تأثیر بگذارد”.

در سال ۲۰۱۱، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، دستگاه های دارای امواج رادیویی (RF) (از جمله تلفن همراه) را به عنوان “احتمالا سرطان زا برای انسان ها”طبقه بندی کرد.

سال گذشته، برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده نیز نتایج یک مطالعه حیوانی را منتشر کرد که نشان می داد که تابش رادیویی با ایجاد خطر بالاتر ابتلا به سرطان در موش های نر ارتباط دارد. انجمن سرطان آمریکا در این زمینه گفت: “دوز بالاتر در این آزمایش، اثر بزرگتر داشته است. و نشانه کلیدی این ارتباط ممکن است واقعی باشد.”

دکتر Moskowitz از دانشگاه UC برکلی به گزارشگر CBS سانفرانسیسکو گفت: “در حال حاضر ما کار مثبتی در راه تنظیم بهتر میزان تابش این دستگاه ها انجام نمی دهیم؛ در حقیقت، ما یک کار خسته کننده و بی نتیجه را تا کنون انجام داده ایم.”

دکتر Moskowitz به دنبال شفاف کردن این اطلاعات است. در این زمینه او از اداره کل بهداشت عمومی کالیفرنیا شکایت کرده که از انتشار اطلاعات در مورد خطرات تابش تلفن همراه در سال ۲۰۰۹ جلوگیری کرده است. او معتقد است که با عدم دسترسی به موقع به این اطلاعات، مردم دچار آسیب خواهند شد.

آیا انتشار این رهنمودهای جدید به این معنی است که دولت معتقد است تلفن های همراه خطرناک هستند؟

در این زمینه دکتر کارن اسمیت می گوید: “نه. موضع ما این است که علم در حال تکامل است.”

دولت اظهار داشته است که یکی از دلایل اصلی تصمیم گیری برای انتشار این دستورالعمل ها این است که آمار جدیدی وجود دارد که نشان می دهد میزان استفاده از تلفن همراه بالاتر از همیشه است و ۹۵ درصد از آمریکایی ها از آن به طور منظم استفاده می کنند.

در نهایت انجمن ارتباطات سلولی و اینترنت اعلامیه ای را در این مورد به شرح زیر منتشر کرده است:

سلامت شهروندان برای CTIA و صنعت بی سیم مهم است و ما مصرف کنندگان را به مشورت با متخصصان تشویق می کنیم. طبق گفته اداره غذا و داروی ایالات متحده، کمیسیون ارتباطات فدرال، سازمان بهداشت جهانی، انجمن سرطان آمریکا و بسیاری دیگر از انجمن های بین المللی و سازمان های آمریکایی و کارشناسان بهداشتی، شواهد علمی نشان می دهد هیچ علت خطر سلامتی ناشی از انرژی RF منتشر شده توسط تلفن های همراه وجود ندارد. همانطور که FDA در وب سایت خود اعلام کرده است، “شواهد علمی گوشی نشان دهنده مشکلات بهداشتی مرتبط با گوشی های همراه، کافی نیست.” همچنین، FCC با نظارت بر تحقیقات علمی به طور منظم و استفاده از استاندارد آن برای تماس با امواج رادیویی بر اساس دستورالعمل های توصیه شده توسط سازمان های استاندارد بین المللی ایالات متحده و بین المللی، بر استفاده بی خطر از این امواج تاکید دارد. به همین دلیل FCC مشخص کرده است که تمام تلفن های بی سیم و گوشی های همراه که به صورت قانونی در ایالات متحده فروخته می شوند بی خطر هستند.