اثرات ایزوپروپیل الکل بر مو

الکل ایزوپروپیل، که به اختصار الکل نیز نامیده می شود، یک نوع خاص از محلول الکلی است که دارای قابلیت اشتعال بالا، بوی قوی و سرعت تبخیر سریع است. الکل یک عنصر رایج در برخی از محصولات مراقبت از مو است؛ و حتی دارای برخی از ویژگی های کاربردی برای مو، در شکل خالص خود است. بسته به وضعیت، اثرات ایزوپروپیل الکل بر مو ممکن است مفید یا مضر باشد. در این مطلب پیام سلامت به بررسی اثرات ایزوپروپیل الکل بر مو می پردازیم.

خشک کردن

ایزوپروپیل الکل دارای اثر خشک کنندگی قوی بر روی موها و همچنین بر روی دیگر بافت های انسانی است. با توجه به بررسی بیش از ۴،۰۰۰ محصول گوناگون، به علاوه آخرین اطلاعات مراقبت از مو،” توسط پائولا Begoun. در موارد شدید، این ماده می تواند مو را به طوری خشک کند که ممکن است شکننده و شکسته شود. محصولات مراقبت از مویی که الکل ایزوپروپیل را به عنوان یک عنصر موجود در خود فهرست می کنند ممکن است برخی از اثرات خشک شدن مو را به طور محسوس داشته باشند؛ اما غلظت الکل معمولا مهمترین علت آسیب جدی است.

افزایش جذب

طبق گفته Begoun، ایزوپروپیل الکل همچنین برای افزایش جذب مواد دیگر به فولیکول های مو استفاده می شود. “دیکشنری مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی”، از الکل ایزوپروپیل به عنوان یک عنصر رایج در رنگ مو به علت این ویژگی نام می برد.. در حالی که الکل ایزوپروپیل می تواند در جذب رنگ مفید باشد؛ هنگام استفاده از محصولاتی که ادعا می کنند دارای مرطوب کننده هستند، باید محتاط باشید، چراکه احتمالا آنها نیز دارای مقداری از این عنصر هستند. اگرچه ایزوپروپیل الکل خود به جذب مرطوب کننده نیز کمک می کند؛ اما از آنجا که این الکل دارای اثر خشک کنندگی است، گاهی اوقات می تواند موهای شما را خشک تر از قبل نماید.

ریشه کن شدن شپش سر

طبق گفته “کتی رابرتسون”، به گزارش “مرکز ایمنی، تغذیه و سلامت در آموزش ابتدایی” الکل ایزوپروپیل را می توان در درمان های خانگی شپش سر استفاده کرد. یکی از راه های استفاده از این عنصر شستشوی آرام مو با الکل ایزوپروپیل و سپس خشک کردن آن بعد از سی ثانیه با یک حوله خشک و تمیز است. توجه کنید که الکل ایزوپروپیل شپش را نمی کشد؛ بلکه باعث می شود از مو جدا شده و توسط حوله قابل جداسازی باشد. ایزوپروپیل الکل و الکل دیگری که terpineol نامیده می شود، مواد افزودنی معمولی در مالاتیون است که به عنوان درمان مورد تائید FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) برای شپش سر قرار گرفته است.

خشک شدن سریع تر محصولات مراقبت از مو

به گفته “Tanushree Podder”، “یکی از دلایل اصلی اینکه الکل ایزوپروپیل در محصولات مو، مانند اسپری مو وجود دارد، به این دلیل که به مواد تشکیل دهنده محصول مراقبت از مو برای خشک کردن سریع موها بدون استفاده از گرما کمک می کند. این الکل همچنین می تواند به تولید محصولات موی آئروسل کمک کند که باعث می شود مواد تشکیل دهنده آنها به طور مساوی در موهای شما پخش شود.