رپورتاژ آگهی


عمل اسلیو معده که به آن اسلیو گاسترکتومی نیز گفته می‌شود، یک عمل لاغری است که در آن، بخش بزرگی از بیمار برداشته می‌شود. کاهش اندازه و حجم معده در کاهش دریافت کالری و کاهش سیگنال‌های گرسنگی کمک خواهد کرد. عمل اسلیو معده برای کاهش وزن و درمان بیماری‌های ناشی از اضافه وزن موثر خواهد بود. در این مطلب به بررسی کامل عمل اسلیو معده می‌پردازیم.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده، رایج‌ترین و کم‌خطرترین عمل لاغری در ایران و سراسر جهان است. در عمل اسلیو معده حدود 80% از معده بیمار به همراه هورمون گرلین، که با ترشح آن احساس گرسنگی می‌کنید، از بدن بیمار خارج می‌شود. این کاهش حجم معده، در کاهش حجم غذای مصرفی و کاهش اشتهای بیمار موثر بوده که منجر به لاغری خواهد شد.

برداشتن هورمون گرلین از معده بیمار به معنای از دست دادن اشتها به صورت کامل نیست. چرا که هورمون گرلین از مغز انسان نیز ترشح می‌شود. تفاوت هورمون گرلین در معده و مغز این است که، هورمون گرلین در معده، زمانی که معده خالی باشد ترشح شده اما ترشح هورمون گرلین از مغز، زمانی که افراد افت قند و گرسنگی واقعی داشته باشند، اتفاق می‌افتد.

عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام شده که دوره نقاهت پس از عمل، کمترین زمان ممکن خواهد بود. به طوری که افراد 24 ساعت پس از انجام عمل اسلیو می‌توانند فعالیت روزانه خود را از سر بگیرند. در عمل کوچک کردن معده به روش لاپاراسکوپی، به جای برش عرضی شکم بیمار، حفره‌هایی با قطر 10 میلی‌متر در شکم بیمار ایجاد می‌شود. از یکی از این حفره‌ها، لاپاراسکوپ که دوربین به سر آن متصل است، وارد شکم بیمار می‌شود. از حفره‌های دیگر نیز ابزارهای مورد نیاز جراحی وارد شکم بیمار می‌شود. بهبود حفره‌های ایجاد شده در شکم بیمار یا همان زخم لاپاراسکوپی، حدود 1 هفته تا 10 روز زمان نیاز دارد.

عمل اسلیو معده تحت بیهوشی عمومی انجام خواهد شد. در عمل اسلیو، به وسیله دارو یا ماسک بیهوشی، بیمار در طول عمل به خوابی عمیق فرو خواهد رفت.

مدت زمان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده معمولا تا حداکثر 2 سال ادامه خواهد داشت که بیشترین میزان لاغری و کاهش وزن مربوط به 6 ماهه اول خواهد بود. طبق مطالعات و آمار‌های اخذ شده از بیماران عمل اسلیو معده در 6 ماهه دوم، بیماران باید حدود 30 تا 40 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست دهند. برای رسیدن به اهداف کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده، تغییر رژیم غذایی و بهبود عادات روزانه بیشترین تاثیر ممکن را خواهد داشت. در صورتی که از رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو پیروی کنید، کاهش وزن ممکن نخواهد بود.

کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده

به طور کلی، عمل اسلیو معده برای دستیابی به یک ارزش مهم، یعنی لاغری، انجام می‌شود و نباید عوارضی در بر داشته باشد. در برخی از موارد، ممکن است به‌دلیل اتفاقات پیش‌بینی نشده حین عمل جراحی، بیماری مبتلا به خون‌ریزی یا عفونت داخلی شود. خون‌ریزی و عفونت داخلی حین عمل جراحی کاملا قابل پیشگیری خواهد بود.

با توجه به اینکه عمل اسلیو معده تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، مشاهده عوارض بیهوشی بعد از عمل دور از انتظار نخواهد بود. عوارض بیهوشی بعد از عمل اسلیو معده معمولا سرگیجه، سنگینی سر، هذیان گویی، عدم حفظ تعادل و سردرد خواهد بود.

مزایای عمل اسلیو معده

بزرگترین مزیت و هدف عمل اسلیو معده، لاغری و کاهش وزن خواهد بود اما، به تبع این کاهش وزن و لاغری، بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی نیز درمان خواهند شد. بیماری‌های دیابت نوع دوم یا مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آپنه انسدادی خواب، آرتروز زانو و گردن ناشی از اضافه وزن، بیماری‌های گوارشی ناشی از چاقی، کبد چرب غیرالکلی و بیماری‌های قلبی – عروقی ناشی از چاقی پس از عمل اسلیو به طور کامل درمان، یا در برخی از موارد در درمان آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

عمل اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

عمل اسلیو معده برای افرادی که دارای BMI یا شاخص توده بدنی بیشتر از 40، یا افرادی که دارای شاخص توده بدنی بالای 35 با بیماری‌های مرتبط با چاقی و اضافه وزن هستند، مناسب است. همچنین عمل اسلیو برای افرادی که از دیگر روش‌های لاغری و کاهش وزن نتیجه مناسبی نگرفته‌اند، مناسب خواهد بود.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که لاغری و کاهش وزن پس از عمل اسلیو معده با تغییر رژیم غذایی و بهبود عادات روزانه رابطه مستقیمی خواهد داشت.

سوالات متداول عمل اسلیو معده

در این بخش، رایج‌ترین سوالاتی که در رابطه با عمل اسلیو معده بیان شده است را، به همراه پاسخ برای شما آماده کرده‌ایم.

  1. عمل اسلیو معده بازگشت‌پذیر است؟

با توجه به اینکه حجم زیادی از معده در عمل اسلیو از بدن خارج می‌شود، عمل اسلیو معده بازگشت‌پذیر نخواهد بود. اما ممکن است به دلیل افزایش حجم غذای مصرفی و عدم تبعیت از دستورات پزشک جراح، حجم معده مجدد افزایش پیدا کند.

  1. نشتی معده چگونه اتفاق می‌افتد؟

حین عمل اسلیو معده، معده باقی‌مانده بخیه می‌شود که به آن منگنه معده گفته می‌شود. نشتی معده زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از حجم معده غذا مصرف کنید و منگنه معده تحت فشار قرار بگیرد. در صورتی که حجم غذای مصرفی افزایش پیدا کند، منگنه معده از بین خواهد رفت و منجر به نشتی خواهد شد.

  1. بهترین جراح عمل اسلیو معده از نظر شما کیست؟

برای انتخاب و بررسی بهترین جراح عمل اسلیو معده بهتر است رزومه و تحصیلات جراح مدنظر خود را بررسی کنید. دکتر محمدرضا فرهمند یکی از بهترین جراح عمل اسلیو در ایران هستند. ایشان فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره‌های فلوشیپی خود را در برترین و معتبرترین مراکز علمی در آلمان، بلژیک و آمریکا گذرانده است. ایشان موفق به انجام بیش از 15 هزار عمل اسلیو معده موفق در ایران شده است.

  1. آیا عمل اسلیو معده خطر مرگ دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2021 بر روی 36 میلیون بیمار عمل اسلیو در سراسر جهان، نرخ مرگ و میر با عمل اسلیو معده چیزی در حدود 0.08% اعلام شده است. از این رو می‌توان گفت عمل اسلیو معده ایمن‌ترین عمل لاغری در سراسر جهان است.