لووتیروکسین در دوران بارداری

لووتیروکسین یک هورمون مصنوعی هورمون تیروئید است که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود. اگرچه متخصصان زنان و زایمان سعی می کنند تعداد داروهایی که زنان در دوران بارداری مصرف می کنند را به حداقل برسانند؛ اما لووتیروکسین در دوران بارداری برای زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ایمن است. در حقیقت، درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری ضروری است. چراکه در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید می تواند باعث کم خونی، درد عضلانی، نارسایی احتقانی قلب و پره اکلامپسی در یک زن باردار شود. همچنین این مشکل می تواند به طور جدی بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارد و سبب کاهش وزن هنگام تولد شود. در طول سه ماهه اول، جنین به طور کامل به مادر برای تامین هورمون تیروئید وابسته است؛ چراکه تا سه ماهه دوم رشد، غده تیروئید جنین نمی تواند این هورمون را برای خودش تولید کند.

کم کاری تیروئید و لووتیروکسین

تیروئید غده ی پروانه ای شکل در جلوی گردن است؛ که هورمون تیروکسین یا T4 تولید می کند. T4 برای بسیاری از توابع اساسی مانند متابولیسم، هضم، موی طبیعی و رشد پوست و عملکرد مغز مورد نیاز است. کم کاری تیروئید هنگامی اتفاق می افتد که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون T4 تولید نمی کند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش مو، یبوست، از دست دادن حافظه و افسردگی داشته باشند. در برخی از کشورها کمبود ید باعث کم کاری تیروئید می شود. در ایالات متحده، جایی که ید به نمک خوراکی افزوده می شود، مردم اغلب به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند؛ زیرا آنتی بادی ها به غده تیروئید حمله می کنند. این وضعیت تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می شود.

کم کاری تیروئید همچنین می تواند به علت پرتو درمانی، داروهای خاص و عمل جراحی تیروئید باشد. لووتیروکسین ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در هنگام مصرف بیش از حد شود. این عوارض جانبی اغلب باعث پرکاری تیروئید، طپش قلب، عرق کردن، اضطراب، اسهال، احساس گرم شدن، کاهش وزن، درد شکمی و سردرد می شوند.

کم کاری تیروئید و بارداری

زنان مبتلا به کم کاری تیروئید باید تستوسترون خود را به محض اینکه باردار شوند، آزمایش کنند؛ و سپس هر ۶ الی ۸ هفته در طول بارداری. هورمون تحریک کننده تیروئید، یا TSH، و T4 آزاد یا FT4، را بررسی کنند.

TSH در یک فرد مبتلا به کم کاری تیروئید بدون درمان، بالا است، زیرا غده هیپوفیز، زمانی که تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند، TSH بیشتری آزاد می کند. FT4 مقدار تیروکسین “آزاد” در خون است. در جریان خون، T4 به T3 تبدیل می شود که شکل فعال هورمون است.

در طول بارداری، تعداد پروتئین های متصل به هورمون تیروئید افزایش می یابد؛ بنابراین T3 و T4 کمتر در جریان خون آزاد می شوند. برای جبران این مشکل، دوز لووتیروکسین معمولا در طول حاملگی ۲۵ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. آزمایشات تیروئید باید چهار هفته پس از تغییر دوز، تا زمانی که TSH در محدوده صحیح قرار بگیرد، دوباره بررسی شود.

بحثی وجود دارد که آیا تمام زنان، نه فقط افرادی که با کم کاری تیروئید پیش از قاعدگی یا افزایش خطر ابتلا به کم کاری تیروئید هستند، باید در طول بارداری آزمایش بررسی TSH داشته باشند یا خیر. عوامل خطر برای کم کاری تیروئید شامل سابقه خانوادگی، پیش از عمل جراحی تیروئید یا گواتر است. اما زنان بارداری که این خطرات را ندارند نیز، باید در این باره با دکتر خود صحبت کنند.