ویتامین های مفید برای تقویت مو و ناخن

اگر می خواهید با ویتامین های مفید برای تقویت مو و ناخن آشنا شوید، با این مطالب پیام سلامت همراه ما باشید.

شرایط ناخن ها و موهای شما می تواند نشانه خوبی از سلامت عمومی شما باشد. طبق گفته متخصصان مایو کلینیک، ناخن های شما از پروتئین ساخته شده اند و عادت های بد غذایی یا بیماری هایی که باعث عدم جذب مواد مغذی می شوند، باعث می شود ناخن ها بیمار و شکننده شوند. موها نیز در مواجهه با کمبود تغذیه شکننده شده و گاهی به طور کامل از بین می روند.

مکمل های ویتامین با جبران مواد مغذی مورد نیاز بدن می تواند باعث تقویت ناخن ها و موهای شما شود. البته بهتر است قبل از استفاده از هر نوع مکمل غذایی، آن را با پزشک خود مطرح کنید.

ویتامین های مفید برای تقویت مو و ناخن

در ادامه مهمترین ویتامین ها برای تقویت موها و ناخن ها را به شما معرفی می کنیم.

ویتامین H (بیوتین)

بیوتین یا ویتامین H در واقع عضو گروه ویتامین های B است؛ که بدن شما نمی تواند آن را ذخیره کند؛ اما می تواند توسط باکتری هایی که در روده شما زندگی می کنند تولید شود.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، پیان می کند که با توجه به اینکه کمبود تغذیه ای بیوتین امری نادر است؛ کمبود آن رد بدن ممکن است به علت بیماری یا مصرف دارویی خاص باشد. بیوتین برای حفظ سلامت پوست، ناخن و مو ضروری است و کمبود آن با ریزش و ایجاد موخوره در موهای شما مشخص می شود. کمبود بیوتین همچنین می تواند رشد ناخن را متوقف یا کم کرده و باعث ایجاد  ناخن های شکننده شود.

شما می توانید مکمل های بیوتین را در در ره داروخانه ای پیدا کنید. در این زمینه مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توصیه می کند که بزرگسالان ۱۹ ساله و بالاتر، روزانه ۳۰ میلی گرم بیوتین مصرف کنند.

ویتامین C

ویتامین C از مواد مغذی ضروری است که بدن انسان نمی تواند آن را تولید کند و باید از غذا بدست آورد. این ویتامین لازم برای تولید ماده ای به نام کلاژن است که برای ساخت ناخن و مو و همچنین سایر قسمت های بدن شما مورد استفاده قرار می گیرد.

بدون وجود مقدار کافی ویتامین C، ممکن است نشانه هایی از قبیل خشکی، نازکی، و تجزیه راحت مو را تجربه کنید. همینطور کمبود این ویتامین رشد مو و ناخن ها را کند می کند. ویتامین C همچنین نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم ها و کبودی ها ایفا می کند.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند توضیح می دهد که کمبود ویتامین C ممکن است رایج باشد؛ در نتیجه می توان با مصرف مکمل این مشکل را برطرف کرد.

آهن

آهن ماده ای معدنی است که برای تولید سلول ها در سراسر بدن ضروری است. بیش از نیمی از آهن موجود در بدن در خون یافت می شود؛ تا به مولکول های اکسیژن منتقل شده و از طریق سیستم عروقی عبور کند.

کمبود آهن می تواند به دلایل مختلف از جمله نارسایی جذب مواد مغذی، بیماری ها، کمبود مواد مغذی و یا مصرف بعضی از داروها رخ دهد. مؤسسه ملی سلامت امریکا، علائم کمبود آهن، که کم خونی نیز نامیده می شود را، شامل خستگی و ضعف ایمنی می داند.

پزشکان مراقبت از پوست توضیح می دهند که این کمبود می تواند منجر به از دست دادن نسبتا ناگهانی مو، که نمی تواند به وراثت نسبت داده شود، می شود. علاوه بر این، مرکز آموزش مکمل های تغذیه ای توضیح می دهد که در صورت کمبود آهن، ناخن شکلی مقعر پیدا می کند و شکننده می شود.

روی (زینک)

روی یک ماده معدنی است که برای سلامتی سیستم ایمنی بدن، رشد بدن و عملکرد درست حواس شما از طعم و بو، ضروری است. مؤسسه ملی بهداشت امریکا توضیح می دهد که کمبود روی در افراد  گیاهخوار، زنان باردار، نوزادان و افراد الکلی با احتمال بیشتری ممکن است رخ دهد.

نشانه های کمبود روی عبارتند از: بهبود دیر هنگام زخم و کاهش رشد ناخن ها و موهای شما. متخصصان مدیا پلاس توضیح می دهند که کمبود روی همچنین می تواند منجر به ریزش مو شود.

مکمل روی می تواند این کمبود را جبران کند؛ با این حال، ممکن است بخواهید ابتدا مقدار کمتری مصرف کنید چون این ماده معدنی باعث ناراحتی معده و اسهال می شود. مقدار روزانه توصیه شده، طبق نظر متخصصان مدیا پلاس ۸ میلی گرم برای زنان بالای ۱۹ سال و ۱۱ میلی گرم برای مردان بالای ۱۴ سال است.