روش های پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری

اگر به تازگی متوجه شده اید که باردار هستید به شما تبریگ می گوییم. اما باید بدانید که عوامل زیادی وجود دارد که باید در طی این دوره ۹ ماهه به آن ها دقت کنید. به عنوان مثال رژیم غذایی، فعالیت بدنی، ویتامین هایی که باید مصرف کنید و حتی معاینات دوره ای که باید انجام دهید همگی از مهمترین نکاتی هستند که برای سلامتی خودتان و جنینتان اهمیت دارد. یکی از مهمترین تغییرات دوران بارداری ایجاد ترک های پوستی روی شکم است که محققان آن را به عنوان علائم کشش نیز می شناسند. این ترک های بر اثر کش آمدن پوست در نواحی مانند شکم و ران ایجاد می شود. اما نگران نباشید روش های زیادی برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری وجود دارد که ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت آن ها را به شما آموزش می دهیم.

یکی از مهمترین نگرانی ها در مادران باردار همین ترک های روی شکم است. متأسفانه، بین ۷۵ تا ۹۰ درصد زنان در دوران بارداری علائم این ترک ها را دارند. علائم کشش معمولا به صورت نوارهایی از خطوط موازی روی پوست شما ظاهر می شوند که رنگ و بافت متفاوت تری از پوست معمولی شما دارند. رنگ این ترک های صورتی مایل به بنفش است. گاهی این ترک ها خارش نیز دارند.

ترک های پوستی در دوران بارداری و یا پس از حاملگی شایع است. این ترک ها به دلیل تغییر شدید وزن و کشش پوست اطراف شکم که بر اثر رشد جنین ایجاد می شود، رخ می دهد. عامل کمک کننده به این ترک ها تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری است.

این ترک ها به طور معمول بر روی پوست شکم، سینه، ران و باسن، به خصوص در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، ظاهر می شوند. اما نگران نباشید. قطعا تولد یک نوزاد و مادر شدن ارزش ایجاد این تغییرات را دارد. ضمن این که حتما نیازی نیست که شما دست روی دست گذاشته و ایجاد این ترک ها را شاهد باشید. همان طور که گفتیم روش های زیادی برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری وجود دارد.

پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری

مرطوب کردن پوست

برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری مهمترین کاری که باید انجام دهید، استفاده از مرطوب کننده روی پوست است. روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن بادام، کره شیا و روغن زیتون گزینه های محبوب و موثری برای حفظ رطوبت پوست در دوران بارداری است. این روغن ها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و از بازسازی بافت های جدید و سلول های سالم پوست حمایت می کنند.

توصیه می شود یک بار پوست را در صبح بعد از استحمام و دوباره یک بار در شب مرطوب کنید. اگر پوستتان خارش دارد، دفعات مصرف را بیشتر کنید.

  • روغن انتخابی خود را روی مناطقی مانند شکم، سینه و ران بمالید.
  • سپس به آرامی با استفاده از حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید تا روغن به داخل پوست نفوذ کند.

روش دیگر:

  • مقداری ژل تازه آلوئه ورا را از برگ آن خارج کرده و آن را به مناطقی که مستعد ابتلا به علائم ترک های پوستی هستند بمالید.

نظارت بر روی وزن

یکی دیگر از راه های پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری توجه به وزن است. همان طور که می دانید در طول دوره بارداری در بازه زمانی کوتاه، وزن زیادی را اضافه خواهید کرد. طبیعی است که در طی بارداری حدود ۲۲ تا ۲۸ پوند (۱۰ الی ۱۲ کیلو گرم) وزن اضافه کنید. اما با این وجود باید از افزایش وزن سریع و ناسالم اجتناب کنید. این فرایند می تواند موجب شود که پوستتان بیش از حد کش بیاید.

درست است که در طی دوران بارداری باید بیشتر کالری استفاده کنید. اما این به این معنی نیست که دو برابر بیشتر از قبل غذا بخورید. شما در دوران بارداری نسبت به قبل تنها ۲۰ درصد به کالری بیشتری نیاز دارید. ضمن این که کالری ها مورد نیازتان باید از غذاهای مغذی و نه چربی ها تامین شوند تا به افزایش تدریجی وزن کمک کنند.

رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی تحت نظر پزشک می تواند راه مفیدی برای کنترل وزنتان باشد.

ورزش

ورزش منظم در دوران بارداری بسیار مهم است. این کار کمک می کند که پوست با افزایش گردش خون، خاصیت الاستیسیته خود را حفظ کند. ورزش و تحرک همچنین باعث باز شدن عرق می شود. بنابراین سموم را از بدن خارج می کند. به علاوه، ورزش کردن باعث جلوگیری از افزایش وزن شما می شود. همان طور که گفتیم افزایش وزن یکی از علل ایجاد ترک های روی شکم است.

در مورد ترکیب تمرینات سبک، یوگا، یا تمریناتی که به زنان باردار به طور معمول توصیه می شود، باید با دکتر خود مشورت کنید. در صورتی که حاملگی شما پر خطر است، باید در مورد نوع ورزشی که مناسب با وضعیت شما است با پزشک صحبت کنید.

پس از تولد نوزاد، می توانید از تمرینات قدرتی و شدید استفاده کنید تا هم پوستتان سفت شود و هم علائم ترک خوردگی از بین برود.

هیدراته نگه داشتن بدن

نه تنها در طول حاملگی بلکه در تمام طول عمرتان بدنتان وابستگی شدیدی به آب دارد. آب، بدن شما را سم زدایی می کند و پوست را سالم نگه می دارد. این فرایند به حفظ خاصیت الاستیسیته پوست نیز کمک می کند.

طبق گفته محققان Institute of Medicine، به صورت متوسط روزانه باید ۲ لیتر آب به بدن برسد. بنابراین، باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. بهتر است این میزان را کم کم و در طول روز استفاده کنید. در عین حال، میوه ها و سبزیجاتی که آب زیادی دارند را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. به عنوان مثال، سالادی حاوی خیار، فلفل دلمه ای و کرفس بخورید. میوه های تازه و سبزیجات برای جنینتان نیز مفید است.

اجتناب از مصرف کافئین

در طول بارداری، تقاضای بدنتان برای هیدراتاسیون افزایش می یابد. زیرا حجم خون شما در این دوران زیاد می شود. یادتان نرود که یک کیسه آب بزرگ دور جنین شما وجود دارد. کافئین اثر ادرار آور بر روی بدن دارد، بنابراین از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی حاوی کافئین مانند قهوه، چای و سودا اجتناب کنید.

اگر بدن شما به طور مناسب هیدراته نشود، پوست بخشی از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و مستعد ابتلا به ترک های پوستی روی شکم می شود. این فرایند همچنین می تواند باعث افزایش رادیکال های آزاد در بدن شود. کاهش مصرف کافئین در دوران بارداری همچنین برای سلامت نوزاد شما نیز مفید است.

مهم نیست چقدر طعم قهوه، چای و نوشابه را دوست دارید، سعی کنید تا جای ممکن از مصرف آن ها اجتناب کنید. در عوض می توانید چای گیاهی، آب میوه ها و دیگر مایعات بدون کافئین را مصرف کنید.

رعایت رژیم غذایی تغذیه کننده پوست

مواد غذایی که می خورید نقش مهمی در خاصیت ارتجاعی پوست دارند. کارشناسان بهداشتی معتقدند که رعایت رژیم غذایی از داخل پوست شما را تغذیه می کند. بنابراین برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری رعایت رژیم غذایی مناسب ضروری است. ضمن این که بعد از زایمان نیز نباید به صورت ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. درست همانطور که وزن شما پس از زایمان به تدریج کم می شود، پوستتان نیز باید به تدریج به حالت قبلی خود باز گردد.

  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند اسفناج، زغال اخته، توت فرنگی و سایر سبزیجات که به تغذیه و حفاظت از پوست کمک می کنند را مصرف کنید.
  • غذاهای حاوی ویتامین E برای محافظت از غشای سلولی پوست ضروری هستند. غذاهای غنی از ویتامین E عبارتند از آجیل، دانه ها، آووکادو، کلم بروکلی و روغن زیتون
  • غذاهای حاوی ویتامین A نیز برای بهبود بافت پوست مفید هستند. غذاهای غنی از ویتامین A شامل هویج، سیب زمینی شیرین، انبه و فلفل دلمه ای رنگی می باشند.
  • غذاهای غنی از امگا ۳ مانند ماهی، روغن ماهی، گردو، تخم مرغ و صدف نیز برای پوست شما مناسب است. حتما از ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن، میگو و ماهی کاد که جیوه کمی دارند استفاده کنید. هرگز از ماهی و تخم مرغ نپخته و نیم پز استفاده نکنید.

استفاده از برس

لایه برداری پوست با استفاده از برس کشیدن یکی دیگر از راه های خوب برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری است. برس کشیدن روی پوست گردش خون را بهبود می بخشد و پوست شما را سالم نگه می دارد.

این کار همچنین به پوست کمک می کند تا روغن های مرطوب کننده، کرم ها و لوسیون ها را بهتر جذب کند.

  • قبل از حمام کردن و دوش گرفتن پوست خود را با یک برس نرم یا لیف لایه بردار، لایه برداری کنید.
  • حدود ۵ دقیقه این کار را انجام دهید.
  • تاکیدتان روی ران، بازو، شکم و باسن باشد.
  • به صورت روزانه این کار را تکرار کنید.
  • همیشه از برس تهیه شده از الیاف طبیعی استفاده کنید.

راهنمایی های اضافی برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری

  • در برخی موارد ترک های پوستی ژنتیکی هستند. اما با مراقبت مناسب، می توانید ظاهر ترک ها را کاهش دهید.
  • همیشه از روغن گیاهی بر روی پوست استفاده کنید تا خاصیت ارتجاعی پوست برای پیشگیری از ایجاد ترک روی شکم در بارداری بهتر شود.
  • از مواد شیمیایی قوی بر روی پوست استفاده نکنید. از محصولات پوستی تهیه شده با روغن های طبیعی استفاده کنید.
  • از محصول حاوی اسید گلیکولیک بر روی شکم، ران ها و هر کجا که علائم کشش را می بینید بمالید.
  • از یک محصول موضعی به طور خاص برای تسریع ترک های پوستی استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر محصولی برای درمان ترک های پوستی از ایمن بودن مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی اطمینان حاصل کنید.