آرتریت روماتوئید و ویتامین D

اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستید، دو نکته درباره ویتامین D وجود دارد که باید بدانید. نکته اول این است که ویتامین D ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. نکته دوم این است که شانس خوب شما، با کاهش دریافت این ویتامین کاهش پیدا می کند. RA یک بیماری خود ایمنی است. این به این معنی است که علائم شما به دلیل حمله اشتباه سیستم دفاع بدن به مفاصل ایجاد می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد آرتریت روماتوئید و ویتامین D صحبت می کنیم.

پزشکان بر این باورند که علت RA ترکیبی از ژن های غیر طبیعی است که شما با آن متولد شده اید. برخی از عوامل محیطی نیز این ژن ها را فعال می کنند. ویتامین D ممکن است برخی از این عوامل را از طریق پاکسازی سیستم ایمنی بدن، متوقف کند. ویتامین D در RA نیز اهمیت دارد زیرا به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. پوکی استخوان برای بسیاری از افراد مبتلا به RA، مشکل ساز است.

آرتریت روماتوئید و ویتامین D

چرا ما به ویتامین D نیاز داریم؟

ویتامین D ویتامین “آفتاب” نیز نامیده می شود. زیرا پوست هنگامی که در معرض اشعه های خورشید قرار می گیرد آن را تولید می کند. شما نیاز به ویتامین D برای جذب کلسیم موجود در رژیم غذایی دارید. برای داشتن استخوان های قوی و سالم نیاز به کلسیم دارید. خود کلسیم برای بیماران مبتلا به RA بسیار مهم است.

برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم نیز به ویتامین D نیاز دارید. مطالعات نشان داده اند که زنانی که سطح ویتامین D بدنشان بالا است ۳۰ درصد کمتر از RA رنج می برند. یک مطالعه که اخیر در مجله روماتولوژی منتشر شده، میزان ویتامین D را در بدن ۸۵۰ فرد مبتلا به RA مورد بررسی قرار داد. کسانی که دارای کمترین میزان ویتامین D در بدن بودند، بیشترین تعداد مفاصل درگیر در این بیماری را داشتند.

آرتریت روماتوئید و ویتامین D
آرتریت روماتوئید و ویتامین D

چرا دریافت ویتامین D دشوار است؟

دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی آسان نیست. زیرا فقط برخی از مواد غذایی ویتامین D دارند. این بدان معنی است که ویتامین D دریافتی از طریق پوست بسیار مهم است. اما اگر علائم RA فعال باشد، ممکن است خروج از منزل و دریافت ویتامین D برایتان سخت باشد.

مشکل دیگر این است که بسیاری از افراد مبتلا به RA باید داروهای استروئیدی مصرف کنند. مطالعه جدیدی که در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک انجام شد نشان داد که مصرف استروئیدها شانس شما را برای کم کردن ویتامین D دو برابر می کند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما هر کسی که مکررا  از استروئید ها استفاده می کند، باید سطح ویتامین D خود را بررسی کند.

اگر در نیمه شمالی کره زمین زندگی می کنید، احتمالا به ویتامین D کافی در زمستان دسترسی ندارید. این عامل یکی از دلایلی است که موجب می شود افرادی که دورتر از خط استواور زندگی می کنند، بیشتر با شانس ابتلا به بیماری های خود ایمنی مواجه هستند.