آیا استفاده از سونا در بارداری بی ضرر است؟

یکی از سوالاتی که برای زنان باردار پیش می آید این است که آیا استفاده از سونا در بارداری بی ضرر است؟ آیا می توان در دوران بارداری از وان داغ یا حوضچه جکوزی استفاده کرد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را بخوانید.

استفاده از سونا در بارداری

همان طور که می دانید یکی از بهترین ورزش ها برای بارداری شنا است. اما به دلیل فقدان اطلاعات لازم در مورد استفاده از سونا در بارداری معمولا توصیه می شود که از جکوزی، وان آب داغ و سونا در بارداری استفاده نکنید. سونا می تواند موجب ایجاد عوارض زیر در زنان باردار شود:

  • گرم شدن بیش از حد بدن
  • کم شدن آب بدن
  • غش کردن

بدن یک زن باردار به طور معمول گرم تر از بدن یک زن غیر باردار است. این تغییر در بارداری به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در سطح پوست رخ می دهد. تغییرات هورمونی همچنین باعث می شود که زنان باردار به طور کلی احساس ضعف و خستگی بیشتری داشته باشند. بنابراین در این دوران از هر چیزی که باعث گرم شدن بیش از حد بدن می شود باید اجتناب کرد.

گرمای بیش از حد

هنگام استفاده از سونا، جکوزی، وان آب داغ و یا اتاق بخار، بدن شما قادر نیست که به طور منظم و با استفاده از عرق کردن خود را خنک کند. بنابراین حرارت مرکزی بدن بیش از حد بالا می رود. بالا رفتن بیش از حد گرمای هسته ای بدن موجب می شود که بر روی رشد جنین به خصوص در ۱۲ هفته اول بارداری، تاثیر گذاشته شود. به همین دلیل استفاده از سونا در بارداری به خصوص در ماه های اول به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

احساس ضعف

اگر بدن بیش از حد گرم شود، برای تعریق بهتر و خنک شدن، باید خون بیشتری در نزدیک سطح پوست جریان داشته باشد. این به این معنی است که جریان خون در اندام ها داخلی مانند مغز کمتر است. اگر خون کافی و پر از اکسیژن به مغز نرسد، بدن احساس ضعف می کند. هنگامی که شما حامله هستید، تغییرات هورمونی در بدن احساس ضعف را بیشتر می کند. بنابراین اگر بخواهید از جکوزی و یا سونا هم استفاده کنید، این شرایط در بدنتان بدتر می شود.

دمای آب

متخصصان کالج The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists توصیه می کنند که برای بهره مندی از مزایایی آب درمانی در زمان حاملگی، درجه آب باید بالاتر از ۳۲ درجه سانتی گراد باشد. حداکثر دمای این آب باید ۳۵ درجه سانتی گراد باشد و آب گرم تر از ۴۰ درجه سانتی گراد می تواند عوارض ذکر شده در بالا را به همراه داشته باشد.

خطرات و نگرانی های مهم در مورد استفاده از وان داغ در زمان بارداری

برای بسیاری از زنان باردار، نشستن در وان آب داغ و گوش دادن به موسیقی یک راه عالی برای کاهش درد عضلانی مربوط به بارداری است. اما احتیاط های زیادی را باید در هنگام استفاده از وان آب داغ در نظر بگیرند. وان آب داغ می تواند به هیپرترمی منجر شود. هیپرترمی به درجه حرارت غیر طبیعی و بالا بدن گفته می شود.

به گفته متخصصان Organization of Teratology Information Services، استفاده از آب داغی که حرارتش بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت است، می تواند برای زنان بارداری نگران کننده باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از وان آب داغ در بارداری خطر نقص مادرزادی در نوزادان را در طول سه ماهه اول بارداری افزایش می دهد. متخصصان کالج ACOG به زنان باردار توصیه می کنند که هرگز درجه مرکزی بدنشان را بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت نبرند. برای این که درجه حرارت بدن به بیش از این مقدار برسد، باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آبی که درجه حرارتش همین مقدار است، قرار بگیرید.

بنابراین محدود کردن درجه آب و مدت زمان استفاده از آن می تواند عوارض بالا رفتن حرارت بدن را کم کند.

حمام داغ در مقابل وان آب داغ

توصیه می شود به جای استفاده از وان یا سونا، برای آرام کردن بدن در بارداری از دوش آب گرم استفاده شود. زیرا دوش گرفتن با آب داغ، دیرتر بدن را گرم می کند. از طرفی بعد از استحمام با آب داغ بدن زودتر خنک می شود. ضمن این که برای کاهش هر گونه خطر می توانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • درجه آب وان را کمتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت کنید.
  • کمتر از ۱۰ دقیقه از وان استفاده کنید.
  • با استفاده از دماسنج دمای آب را اندازه گیری کنید.
  • برای جلوگیری از گرم شدن بدن نیز از دماسنج استفاده کنید.
  • به علائم هشدار دهنده مانند توقف تعریق، توجه کنید.