چاقی دوران کودکی: تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها در والدین

چاقی در دوران کودکی یک مشکل جدی در ایالات متحده است. بیش از یک سوم کودکان در آمریکا دارای اضافه وزن (BMI بالاتر از ۸۵ درصد برای سن) یا چاق (BMI بالاتر از ۹۵ درصد) طبقه بندی شده اند. طبق گزارش the CDC، حدود ۱۸ درصد از کودکان آمریکایی در سنین ۶ الی ۱۱ ساله و ۲۱ درصد از نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله در سال ۲۰۱۲ چاق بودند.  علت چاقی در دوران  کودکی چند فاکتوری است، ترکیبی از سطح فعالیت و شیوه زندگی، انتخاب غذا و در دسترس بودن غذاهای پر کالری. اما نکته این است که کالری مصرفی بسیاری از کودکان بیشتر از کالری  است که آنها می سوزانند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها در والدین صحبت کنیم.

غذاهای رایج مصرفی کودکان به بحران چاقی کمک می کند. این میان وعده های با کالری بالا و با قند زیاد برای کودکان به راحتی در تیررس دیدشان هستند و به راحتی قابل خرید می باشند. این خوراکی ها اغلب در طی برنامه های تلویزیونی مخصوص کودکان تبلیغ می شوند، با استفاده از انیمیشن، شخصیت های مجاز و سایر ویژگی های سرگرم کننده میل کودکان و درخواست آنها برای غذاهای میان وعده را افزایش می دهند.

با این حال، از آن جایی که والدین آگاه و گروه های حامی، رسانه ها را برای محدود کردن قرار گرفتن کودکان در معرض این تبلیغات تحت فشار قرار داده اند، یک استراتژی جدید در حال ظهور است: تولید کنندگان غذاهای بچه ها را با ترغیب والدین بازاریابی می کنند. تبلیغ کنندگان به خواسته های والدین برای ارایه غذاهای سالم در یک محیط خانوادگی می پردازند، که غالبا دارای ارزش غذایی بیشتری از میان وعده های پرکالری کودکانه می باشند.

چاقی دوران کودکی: تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها در والدین
چاقی دوران کودکی: تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها در والدین

مطالعه انجام شده بر روی تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها در والدین

در یک مطالعه که اخیرا در the Journal of Pediatrics منتشر شده، تبلیغات تلویزیونی برای محصولات غذایی کودکان و یا محصولات نوشیدنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تبلیغات از ماه مارس ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۳ در ایستگاه های تلویزیونی محبوب کودکان ایالات متحده پخش شد. آگهی ها مخصوص والدین تقریبا ۴۲٪ از زمان پخش تبلیغات را به خود اختصاص داد. نوشیدنی های شیرین، ماست و سریال های صبحانه آماده بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. در مقایسه با آگهی های تبلیغاتی که کودکان را مورد هدف قرار گرفته بودند، آگهی های بازرگانی مخصوص والدین اغلب پیام های تغذیه ای و جاذبه عاطفی را نشان می دهند. ویژگی های خاص آن ها شامل موارد زیر بودند:

  • تعامل والدین و کودک
  • مورد مصرف در تبلیغات
  • مزایای تغذیه ای یا بهداشتی
  • شیوه زندگی فعال
  • خواندن برچسب محصولات توسط والدین

شواهد حاکی از آن است که درک والدین در تعیین اینکه کدام غذاها در منزل مصرف شوند، مهم است، واقعیتی که تولید کنندگان و تبلیغ کنندگان به وضوح آن را درک می کنند. آگهی هایی که از مزایای سلامتی غذاهای کودکانه استفاده می کنند ممکن است تصورات غلط رایجی را به وجود آورد که منجر به افزایش مصرف غذاهای حاوی مواد مغذی می شود. اقلام محبوب مانند آب میوه ها و ماست های میوه ای اغلب دارای قند بالایی هستند و حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی می باشند.

اما در رژیم غذایی بسیاری از کودکان به دلیل  اینکه به طور کلی غذاهای سالمی شناخته می شوند، وجود دارند. میل هر کودک به این غذاها متفاوت است. این در حالی است که ممکن است رویکرد مناسبی برای رسیدگی به چاقی در دوران کودکی وجود نداشته باشد. مصرف بیش از حد آبمیوه ها وغذاهای میان وعده ای مطمئنا یک مشکل است، به خصوص اگر این غذاها به عنوان غذاهای سالم در نظر گرفته شوند.

متخصصان اطفال باید با تبلیغات مختص والدین، با آموزش مناسب در مورد تنقلات محبوب برای کودکان مبارزه کنند. The American Academy of Pediatrics دستورالعمل های مربوط به مصرف آبمیوه را ارایه می دهد. متخصصان در این دستورالعمل تنها مصرف مقدار محدودی آبمیوه را توصیه می کنند. ماست باید به عنوان بخشی از مصرف لبنیات روزانه کودک باشد، مصرف ماست بایستی حداکثر ۲ ½ از کل محصولات لبنی مورد مصرف در روز برای کودکان نوپا باشد. سریال های صبحانه با قند کم و ساخته شده با غلات کامل می توانند در حد متوسط مصرف شوند، و هر وعده به عنوان یک وعده غلات محاسبه شود. والدین با داشتن اطلاعات صحیح می توانند با تلاش برای ایجاد عادات غذایی سالم در کودکان از اشتباهات و تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذا و نوشیدنی ها بر روی خودشان جلوگیری کنند.