آشنایی با غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

کاهش وزن آسان نیست، اما افزایش آگاهی از اثرات جانبی چاقی باعث می شود افراد برای کاهش وزن بیشتر تلاش کنند. این تلاش زمانی ارزش پیدا می کنند که بدانید رژیم غذاییتان باید چه ویژگی داشته باشد؟ بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند که برخی از مواد غذایی به هیچ عنوان جایی در رژیم غذایی افراد چاق ندارد. برای آشنایی با غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال دارد که به بیماری های زمینه ای زیر مبتلا شوند:

  • بیماری قلبی
  • سکته مغزی
  • دیابت
  • سندرم متابولیک
  • افسردگی
  • سرطان

خوشبختانه، کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به برخی از این مشکلات را کاهش دهد.

ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می تواند راه بسیار خوبی برای رسیدن به وزن مناسبتان باشد. با این حال، افراد اغلب در برنامه ریزی غذایی خود اشتباه می کنند. درست مانند غذاهای خاصی که به کاهش وزن کمک می کنند، غذاهای خاصی نیز وجود دارد که اثر متفاوتی دارند. هنگامی که این غذاها را زیاد مصرف می کنید، کاهش وزن حتی از قبل هم برایتان دشوار تر می شود.

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

غلات شیرین

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

خوردن منظم صبحانه سالم ممکن است به کاهش وزن و احساس سیری مداوم در طول روز کمک کند. اما هنگامی که صبحانه را حذف می کنید، وسوسه شما برای خوردن تنقلات پر کالری در طول روز بیشتر می شود. اگر روز خود را با یک کاسه غلات شیرین شروع کنید نیز باز در این دام می افتید.

این غلات غنی از شکر هستند که در بدن به چربی تبدیل می شوند. علاوه بر این، کربوهیدرات های تصفیه شده آن ها یکی از چاق کننده ترین مواد غذایی در جهان می باشد. شروع روز  با غلات شیرین باعث افزایش میزان قند خون و انسولین می شود. این فرایند باعث افزایش اشتها و اشتیاق شما برای مصرف غذاهای ناسالم، شیرین و چرب می شود.

هنگام خرید غلات صبحانه، برچسب آن ها را با دقت بررسی کنید و از آنهایی که حاوی قند یا دانه های تصفیه شده هستند اجتناب کنید. انتخاب غلات غنی از فیبر می تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.

چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

مصرف چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ کرده نشان دهنده داشتن رژیم غذایی ناسالم است. اگر رژیم دارید خوردن این خوراکی را به طور کامل فراموش کنید.

این خوراکی کالری و چربی زیادی دارد و باعث می شود که بهترین گزینه برای شما نباشد. علاوه بر این، سیب زمینی سرخ شده باعث افزایش سریع قند خون و میزان انسولین می شود و  تأثیر منفی بر اشتها و وزن دارد.

به علاوه، هنگامی که غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل سیب زمینی، در دمای بالا سرخ می شوند، آکریلامید تولید می کنند. این ماده یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد سرطان است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در هاروارد در بین حدود ۱۲۰،۰۰۰ شرکت کنندگان سالم و غیر چاق انجام شد کشف کرد که وقتی افزایش وزن ایجاد می شود، چیپس سیب زمینی و همچنین سیب زمینی سرخ کرده بزرگترین عاملان ایجاد آن هستند.

این تحقیق نشان داد که مصرف هر روز ۱ اونس سیب زمینی سرخ کرده که شامل تقریبا ۱۵ عدد چیپس است، در یک دوره ۴ ساله تقریبا ۱٫۶۹ پوند افزایش وزن را به همراه دارد. دیگر غذاهایی که در دمای بالا سرخ می شوند مانند پیاز حلقه ای، مرغ سرخ شده و کتلت نیز ناسالم هستند.

نوشابه رژیمی

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

اگر فکر می کنید تغییر در نوع نوشابه مصرفیتان به شما در کاهش وزن کمک می کند، کاملا در اشتباه هستید. شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی می تواند اشتها را تحریک کند و منجر به خوردن غذاهای ناسالم بیشتری شوند.

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ در American Geriatrics Society منتشر شده است، گزارش می دهد افرادی که نوشیدنی های رژیمی مصرف می کنند، بعد از ۹ سال، ۳ برابر بیشتر از افراد عادی چربی شکمی می آورند.

بر اساس نتایج یک تحقیق انجام شده توسط محققان دانشگاه پردیو، جایگزین های شکر مانند آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین نیز خطر ابتلا به اضافه وزن، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. برای رفع تشنگی، هیچ چیز بهتر از آب ساده و آب همراه با لیمو نیست.

بیکن

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

گوشت فرآوری شده، مانند بیکن، چیزی است که باید در زمان کاهش وزن از آن اجتناب کنید. بیکن، سوسیس و کالباس غنی از چربی اشباع شده و همچنین سدیم، نیترات و نیتریت هستند. چربی اشباع بیش از حد برای وزن مناسب نیست. علاوه بر این، نمک در این مواد غذایی می تواند منجر به تجمع و احتباس آب شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در New England Journal of Medicine منتشر شده نشان می دهد که افزایش وزن به شدت با مصرف گوشت های فرآوری شده همراه با چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده، نوشیدنی های شیرین شده و گوشت قرمز فرآوری شده ارتباط دارد.

مصرف متعادل گوشت گاو و بخار پز کردنش به جای سرخ کردن، به کنترل وزن کمک می کند.

سس سالاد تجاری

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

سالاد بخشی از رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن است.

سبزیجات و میوه ها بسیار سالم هستند و حاوی مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها، فیبر محلول، کالری بسیار کم و سایر مواد مغذی مفید برای بهبود سلامتی و کاهش وزن می باشند.

اما این غذای سالم، هنگامی که همراه با سس سالاد استفاده می شوند، یکی از بدترین غذاهای برای کاهش وزن می باشند. مواد غذایی مانند سس مایونز علاوه بر این که پر چرب هستند دارای روغن سویا و شربت ذرت با فروکتوز بالا نیز می باشند که اغلب کالری را بیشتر می کنند.

برای بهبود طعم سالاد، کمی روغن زیتون و یا سرکه به آن بزنید. شما می توانید سبزیجات را به عنوان یک وعده غذایی نیز استفاده کنید.

وقتی به رستوان می روید، از محتویات سالادی که سفارش می دهید اطمینان حاصل کنید. زیرا بسیاری از سالادها دارای سس سالاد و آجیل و کشمش هستند که می توانند علت اصلی افزایش وزن باشند. سالاد را در منزل و با استفاده از میوه ها و سبزیجات ارگانیک تهیه کنید.

پاپ کورن آماده

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

پاپ کورن یک میان وعده خوشمزه و سالم است. کربوهیدرات های پیچیده در آن به شما انرژی و احساس سیری می دهد و میزان فیبر آن احساس پری ایجاد می کند. به علاوه، این ماده غنی از آنتی اکسیدان است.

اما، پاپ کورن های آماده، انتخاب سالمی نیستند. به ویژه هنگامی که در تلاش هستید که وزن خود را کم کنید. این پاپ کورن ها کالری، چربی و سدیم زیادی دارند. سعی کنید پاپ کورن را در مایکروفر و بدون روغن اضافی تهیه کنید.

مارگارین

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

مارگارین به عنوان یک جایگزین سالم برای کره در نظر گرفته می شود. اما این ماده یکی دیگر از مواد غذایی پرکالری و چرب است که شما باید از خوردن آن اجتناب کنید. مارگارین حاوی چربی های هیدروژنه است که مضرتر از چربی های اشباع شده موجود در کره هستند. در هر قاشق غذا خوری مارگارین حدود ۳ گرم چربی ترانس وجود دارد. به علاوه، این ماده ارزش غذایی کمی نیز دارد.

مصرف مارگارین علاوه بر افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. رژیم غذایی حاوی چربی های هیدروژنه با مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ نیز ارتباط دارد.

نان سفید

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

اگر می خواهید وزن کم کنید، نان سفید نخورید. در حالی که نان سفید یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی اکثر افراد است، اما حقیقت این است که این ماده ارزش غذایی کمی دارد اما کالری اش زیاد است.

کربوهیدرات موجود در نان سفید چاق کننده است. زیرا این ماده غذایی شاخص گلیسمی بالایی دارد. این به این معنی است که نان سفید شما را به مدت طولانی سیر نگه نمی دارد.

علاوه بر این، نشاسته در آن سطح قند خون را در بدن افزایش می دهد. بنابراین خطر ابتلا به دیابت و افزایش اضافه وزن را به همراه دارد. اگر نان دوست دارید، نان سبوس دار و تهیه شده با دانه کامل را امتحان کنید. این نان ها علاوه بر این که ارزش غذایی زیادی دارند غنی از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی نیز می باشند.

درست مثل نان سفید، باید از مصرف پاستا و دیگر مواد تهیه شده با آرد سفید نیز اجتناب کنید. برنج سفید نیز غنی از کربوهیدرات است. در عوض، برنج قهوه ای می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد.

مشروبات الکلی

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

مشروبات الکلی حاوی کالری زیادی هستند اما ارزش غذایی خاصی ندارند. هنگامی که این کالری با کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها مخلوط می شوند، روند چربی سوزی به تعویق می افتد و این موضوع باعث افزایش ذخایر چربی بدن می شود.

علاوه بر این، الکل منجر به افزایش تولید هورمون کورتیزول که باعث کاهش عضلات و حفظ چربی می شود، خواهد شد. کاهش عضله تاثیر مستقیمی بر متابولیسم بدن دارد و وزن گیری را آسان تر می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ در Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences منتشر شده است گزارش می دهد که مصرف الکل ممکن است یک عامل خطر برای ایجاد عدم تعادل مثبت در انرژی و در نتیجه افزایش وزن باشد. سعی کنید به طور کامل از مصرف نوشابه های الکلی خودداری کنید.

آب میوه های بسته بندی شده

غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد
غذاهایی که در رژیم لاغری نباید خورد

آبمیوه طبیعی ماده مناسبی برای کاهش وزن است. این به این دلیل است که آب میوه پر از مواد مغذی است و علاوه بر تامین انرژی، بدن ما را شاداب نگه می دارد. با این حال، نوشیدن آب میوه های تجاری به نفع شما نیست. فیبر موجود در میوه ها در فرآیند آب گیری از بین می رود و چیزی که با خوردن این ماده وارد بدن می کنید تنها قند فروکتوز است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Physiological Reviews منتشر شده، ارتباط بین مصرف فروکتوز زیاد و افزایش وزن را نشان می دهد.

بدترین حالت زمانی رخ می دهد که آب میوه را به شکل تجاری استفاده کنید. این مواد معمولا مخلوطی از آب، شکر و برخی از مواد شیمیایی طعم دهنده است.

برای کنترل وزن، خوردن میوه ها انتخاب خوبی است. میوه حاوی قند است، اما چون قند آن داخل دیواره سلول های فیبری است، آزاد شدن آن در جریان خون، آهسته تر بوده و کمتر برای بدن مضر است.