مشکلاتی که آلزایمر ایجاد می کند

بیماری آلزایمر یک زوال ذهنی تدریجی است که می تواند در افراد میانسال نیز رخ دهد. اما معمولا در افرادی بین سنین ۶۰ تا ۶۵ ساله یا مسن تر مشاهده می شود. این بیماری، بیماری است که به علت بدتر شدن عملکرد هایی از مغز که مرتبط با پلاک هایی در بافت مغزی هستند، تعمیم می یابد.

علت آلزایمر ناشناخته است. اما این بیماری، شایع ترین علت سالخوردگی زودرس است. حدود ۵٫۴ میلیون آمریکایی ۶۵ ساله و مسن تر دارای آلزایمر هستند. و حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر نیز در آمریکا زیر سن ۴۰ سالگی آلزایمر گرفته اند.

آمارشناسان پیش بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰ در حدود ۱۳٫۸ تا ۱۶ میلیون نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا شوند. شناسایی زودرس این بیماری می تواند نقش مهمی در جلوگیری از تخریب مغز بازی کند. به همین دلیل مهم است که علائم اولیه آلزایمر را بشناسید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ۱۰ نمونه از مهمترین علائم اولیه آلزایمر که توسط انجمن آلزایمر آمریکا ارائه شده است با شما صحبت خواهیم کرد.

علائم اولیه آلزایمر

اگر چه مراحل بیماری آلزایمر از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما تقریبا همه کارشناسان معتقدند که حداقل سه مرحله عمده برای این بیماری به شرح زیر وجود دارد:

  • خفیف (مراحل اولیه)
  • متوسط (مرحله میانی)
  • شدید (آخرین مرحله)

آن دسته از کارشناسان که لیست ۷ مرحله ای از این بیماری ارائه کرده اند، در واقع همین ۳ مرحله را به ۷ مرحله تجزیه کرده اند. به عنوان مثال این کارشناسان مرحله شدید را به زوال شدید و زوال بسیار شدید تقسیم کرده اند. هر کدام از این مراحل نیز بر اساس علائم و نشانه های مخصوص به خود تعریف می شود. اما هدف ما از ارائه این مقاله تنها ارائه علائم اولیه آلزایمر است.

انجمن آلزایمر آمریکا لیستی از ۱۰ علامت و نشانه اولیه بیماری آلزایمر ارائه کرده است. این علائم عبارتند از:

  1. کاهش توانایی در برنامه ریزی یا حل مسئله
  2. مشکل در انجام وظایف آشنا که قبلا در خانه، محل کار و یا در اوقات فراغت انجام داده می شد.
  3. سردرگمی به علت گم کردن تاریخ و زمان
  4. مشکل در درک تصاویر و روابط بصری
  5. از دست دادن حافظه به صورتی که زندگی روزمره را مختل کند.
  6. مشکل در صحبت کردن یا نوشتن
  7. گذاشتن چیزها در مکان های غیر معمول به طوری که باعث شود فرد برای پیدا کردنش ساعت ها وقت صرف کند.
  8. کاهش و یا ضعف در عقیده و نظر در هنگام برخورد با مسائل مالی یا بهداشت شخصی
  9. اجتناب از انجام کار و یا فعالیت های اجتماعی
  10. تغییر در شخصیت، رفتار، و خلق و خوی

این موضوع را به خاطر داشته باشید که برخی از این علائم و نشانه گاهی ممکن است با تغییرات وابسته به سن ظاهر شوند. در این حالت این نشانه ها، علائم اولیه آلزایمر نیستند.

هر زمان که داشتن موارد بالا به قدری شدید باشد که فرد در زندگی روزمره خود دچار مشکل شود، باید به متخصص مراجعه کرده و طبق نظر او بیماری تشخیص داده شود. ضمن این که به افرادی که پتانسیل ابتلا به این بیماری را دارند، مانند کسانی که در خانواده سابقه آلزایمر دارند، توصیه می شود به صورت دوره ای به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.