نشانه ها و علائم یائسگی چیست؟

برخی از زنان یائسه، عوارض و علائمی در بدن خود ندارند. اما برخی علائم یائسگی را به شدت احساس می کنند. در این زنان نشانه ها، در ابتدای یائسگی ایجاد شده و چند سال ادامه دارد. علائمی که زنان در این دوران تجربه می کنند در درجه اول به کاهش تولید هورمون های جنسی زنانه از جمله استروژن و پروژسترون مربوط است. به دلیل این که این هورمون ها آثاری بسیاری بر روی بدن دارند علائم یائسگی به طور گسترده ای متفاوت است.

استروژن چرخه قاعدگی را تنظیم و بر روی قسمت های زیر تاثیر می گذارد:

  • سیستم تناسلی
  • مجاری ادراری
  • قلب
  • رگ های خونی
  • استخوان ها
  • سینه
  • پوست
  • مو
  • غشاهای مخاطی
  • ماهیچه های لگن
  • مغز

علائم یائسگی

تغییرات در چرخه قاعدگی

با نزدیک شدن به این دوره، نظم دوره های خونریزی از بین می رود. فرد ممکن است خونریزی شدیدتر یا خفیف تر از حد معمول داشته باشد. گاهی اوقات نیز خونریزی های مرحله ای است. همچنین، این دروه ها ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر شود. اما همیشه پریود نشدن نشانه یائسگی نیست. اولین نشانه می تواند حاملگی باشد. اما به طور کلی یک دوره از دست رفته می تواند شروع یائسگی را نشان دهد. اما دقت کنید که این خونریزی باید حداقل به مدت ۱۲ ماه متوقف شود تا بتوان گفت که یائسگی اتفاق افتاده است.

گرگرفتگی

بسیاری از زنان گرگرفتگی را به عنوان یک علامت اولیه یائسگی تجربه می کنند. گرگرفتگی یک احساس ناگهانی است که با بالا رفتن حرارت در قسمت بالایی بدن ایجاد می شود. در این حالت صورت و گردن شما ممکن است قرمز شده، و عرق کردن و یا برافروختگی به وجود آید.

شدت گرگرفتگی می تواند خفیف یا بسیار قوی باشد. حتی در برخی از زنان موجب می شود که از خواب بیدار شوند. بر اساس گزارش موسسه National Institute on Aging گرگرفتگی به طور کلی بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد. بسیاری از زنان بعد از وقوع یائسگی این علامت را به مدت ۱ تا ۲ سال تجربه می کنند. پس گرگرفتگی ممکن است بعد از یائسگی نیز همچنان وجود داشته باشد اما معمولا شدت آن کاهش پیدا می کند.

خشکی واژن و مقاربت دردناک

کاهش تولید استروژن و پروژسترون می توانید بر روی لایه نازک از رطوبت که دیواره های واژن را پوشانده است تاثیر بگذارد. زنان می توانند خشکی واژن را در هر سنی تجربه کنند. اما پزشکان خشکی واژن را به عنوان علامت خاص برای زنان در زمان یائسگی می دانند.

علائم این حالت معمولا خارش و سوزش در اطراف فرج است. خشکی واژن می تواند مقاربت را دردناک کرده و ممکن است باعث شود شما احساس نیاز به ادرار کردن مکرر داشته باشید. برای مبارزه با خشکی، سعی کنید در زمان مقاربت از یک روان کننده تهیه شده بر پایه آب و یا یک مرطوب کننده واژن استفاده کنید. داشتن رابطه جنسی و یا سایر فعالیت های جنسی مربوط به اندام تناسلی زنان می تواند جریان خون به آن منطقه را افزایش دهد. این کمک می کند که مهبل (واژن) بیشتر روان شده و از کوچک شدن مهبل جلوگیری می کند.

بی خوابی و یا مشکلات خواب

برای حفظ سلامتی، پزشکان به بزرگسالان توصیه می کنند که ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشند. اما در دوران یائسگی ممکن است این کار سخت باشد. در این زمان ممکن است زود از خواب بیدار شوید و زمان زیادی نیز طول بکشد تا بخوابید.

تکنیک های تمدد اعصاب و تنفس عمیق می تواند در درمان این حالت به شما کمک کند. ورزش کردن نیز باعث می شود تا خسته شده و بهتر بخوابید. زمانی که به رختخواب می روید موبایل و تبلت خود را کنار بگذارید. تحقیقات ثابت کرده است که نور این ابزارهای الکترونیکی بر روی کیفیت خواب تاثیر می گذارد. حمام کردن، خواندن کتاب و یا گوش دادن به موسیقی دلپذیر قبل از خواب ممکن است به آرامش شما کمک کند.

چند گام ساده دیگر نیز وجود دارد که می تواند به بهبود خواب شما کمک کند:

  • هر شب در یک ساعت معین به رختخواب بروید.
  • اتاق خواب را خنک نگه دارید.
  • از خوردنی ها و نوشیدنی هایی مانند شکلات، کافئین، یا الکل قبل از خواب استفاده نکنید.

تکرر ادرار یا بی اختیاری ادرار

یکی از علائم یائسگی در زنان از دست دادن کنترل مثانه است. در این حالت برخی از زنان بدون پر بودن مثانه احساس می کنند به ادرار کردن نیاز دارند. برخی نیز دفع دردناک ادرار دارند. دلیل این است که در دوران یائسگی، بافت های واژن و پیشابراه قابلیت ارتجاعی و رقت پوشش خود را از دست می دهند. ماهیچه های لگن و اطراف آن نیز ممکن است ضعیف شود. برای مبارزه با بی اختیاری ادرار از روش های زیر استفاده کنید:

  • از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید.
  • بدنتان را مرطوب نگه دارید.
  • با تمرینات kegel عضلات کف لگن را تقویت کنید.

اگر با وجود این اقدامات هنوز مشکل وجود دارد با پزشک مشورت کنید تا برایتان دارو تجویز کند.

عفونت های دستگاه ادراری

در طی یائسگی، برخی از زنان ممکن است عفونت های دستگاه ادراری (عفونت ادراری) را بیشتر از قبل تجربه کنند. کاهش سطح استروژن و تغییرات در دستگاه ادراری، شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می کند. اگر احساس نیاز مداوم به ادرار کردن دارید، بیشتر ادرار می کنید و یا احساس سوزش هنگام ادرار دارید حتما با پزشک مشورت کنید. در این حالت پزشک با سفارش آزمایش ادرار و تشخیص عفونت، برایتان آنتی بیوتیک تجویز می کند.

کاهش میل جنسی

یکی از علائم یائسگی بی علاقگی به برقراری رابطه جنسی است. این عارضه بر اثر تغییرات فیزیکی که با کاهش استروژن به وجود آمده است در ارتباط می باشد. این تغییرات می تواند در واکنش کلیتورال تاخیر ایجاد کرده، واکنش ارگاسم را کند کرده و خشکی واژن ایجاد می کند.

آتروفی واژن

آتروفی واژن یک بیماری ناشی از کاهش تولید استروژن است که با نازک شدن و التهاب دیواره واژن ایجاد می شود. این وضعیت می تواند مقاربت جنسی را برای زنان دردناک کند. این درد معمولا علاقه به رابطه جنسی را کاهش می دهد. داروهای OTC، روان کننده های واژن و داروهای تجویزی که عبارتند از درمان موضعی با استروژن مثل استفاده از کرم استروژن یا حلقه های واژینال، می تواند این وضعیت را درمان کند.

افسردگی و نوسانات خلقی

تغییرات در تولید هورمون در دوران یائسگی، خلق و خو زنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از زنان احساس تحریک پذیری، افسردگی و تغییرات خلقی را گزارش می کنند که غالبا در مدت زمان کوتاهی شدت زیادی دارد. این مهم است که به یاد داشته باشید که این نوسانات هورمونی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین احساس افسردگی غیر طبیعی نیست.

تاثیر بر روی پوست، مو و دیگر بافت ها

با افزایش سن، در پوست و مو تغییراتی تجربه خواهد شد. از دست دادن بافت چربی و کلاژن، پوست شما را خشک و نازک تر می کند، و خاصیت ارتجاعی پوست نزدیک به دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. از آن جا که در یائسگی استروژن کاهش می یابد ممکن است به ریزش مو کمک کرده و یا باعث شود موها شکننده و خشک شود. در این بازه زمانی نباید با استفاده از مواد شیمیایی دیگر مثل رنگ مو، آن ها را خشک تر کنید.

علائم یاسگی بسته به بدن هر فرد می تواند ماه ها و یا سال ها بعد از وقوع یائسگی در بدن باقی بماند. بنابراین برای حفظ سلامتی بدن در این دوران باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده تا بدن به طور کامل بررسی شود.

چه زمانی در مورد علائم یاسگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که یکی از علائم یائسگی مانند کم خوابی و خستگی در طول روز، احساس افسردگی یا اضطراب، و یا مشکلات موجود در فعالیت جنسی به قدری شدید شد که زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار داد، باید به پزشک مراجعه کنید. هر زمان که بعد از رابطه جنسی یا پس از ۱۲ ماه بدون قاعدگی، خونریزی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.