کاهش سطح هوشیاری در کودکان (لتارژی) ؛ علت، علائم و درمان

اگر فرزندتان همواره سرشار از انرژی است، اما به تازگی بسیار خسته است و علائم لتارژی را در او مشاهده می‌ کنید، احتمال دارد این علائم نشانه ابتلای او به بیماری باشد. اگر چه لتارژی شبیه خستگی مزمن است، اما معمولاً پیامد مشکلی است که جدی‌ تر از چند دقیقه کمبود خواب شبانه می باشد. چنانچه از علائم کاهش سطح هوشیاری در کودکان آگاهی داشته باشید، بهتر می‌ توانید تشخیص دهید که آیا مراجعه به متخصص اطفال ضرورت دارد یا خیر؟

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علل، علائم و درمان کاهش سطح هوشیاری در کودکان یا همان لتارژی صحبت می کنیم.

اهمیت کاهش سطح هوشیاری در کودکان

لتارژی می تواند شامل تعدادی از رفتارها باشد. این موارد می تواند در برگیرنده حالت بی حرکتی و یا خستگی ناشی از فعالیت زیاد باشد. کودکان مبتلا به لتارژی ممکن است به نظر خسته برسند یا انرژی کمتری از انرژی که به طور معمول دارند نشان دهند. کاهش سطح هوشیاری در کودکان همچنین می تواند با تغییرات ذهنی از قبیل بی توجهی به فعالیت های معمول یا احساس غم و اندوه و افسردگی نیز همراه باشد.

فرایند بیماری

علت این که لتارژی یک علامت رایج در ارتباط با بیماری هاست این است که بدن برای مقابله در برابر ویروس، باکتری، قارچ یا نوع دیگری از عفونت نیاز به انرژی بیشتری دارد. سپس انرژی برای تولید آنتی بادی ها یا ایمونوگلوبولین ها برای کمک به از بین بردن این عفونت استفاده می شود. مطابق با نظریه برخی از کارشناسان، اگر چه لتارژی به عنوان یک علامت تنها به ندرت جزو شرایط اضطراری در نظر گرفته می شود، اما می تواند یکی از اولین علائم بیماری در بدن باشد.

نشانه بیماری

کاهش سطح هوشیاری در کودکان می تواند به بیماری هایی مختلفی از آلرژی گرفته تا مننژیت مربوط باشد. در مورد کودکانی که دارای علائمی از لتارژی، از جمله احساس خواب آلودگی در تمام طول روز، حساسیت به سرما، تورم، سرفه، یبوست، اضطراب، تغییر در اشتها، تنگی نفس یا ضعف عضلانی، می باشند حتما باید به یک پزشک مراجعه کنید و این علایم را با پزشک کودکان در میان بگذارید. پزشک می توانید یک معاینه فیزیکی انجام داده که شامل گوش دادن به ضربان قلب کودک، معاینه گلو او یا انجام آزمایش خون باشد. از آن جا که سیستم ایمنی بدن کودک شما هنوز در حال پیشرفت است، به یاد داشته باشید که ایجاد بیماری ها قریب الوقوع است. بنابراین در صورت لزوم می توانید از مشاوره پزشکی برای کاهش سطح هوشیاری در کودکان استفاده کنید، تا از انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از عوارض بعدی آن، اطمینان حاصل کنید.

اخطار

زمانی که به نظر می رسد فرزند شما در یک وضعیت کما مانند است که در آن به سوالات پاسخ نمی دهد، صحبت نمی کند و یا حرکت نمی کند یک حالت اورژانسی پزشکی محسوب می شود و نشان دهنده این موضوع است که کودک به شدت بیمار است و نیازمند توجه فوری پزشکی است. با این حال، به یاد داشته باشید، سایر علائم همراه با لتارژی، مانند زمانی که فرزند شما دیگر مانند قبل عمل نمی کند، ممکن است هم چنان نیازمند مراجعه به پزشک باشد.