گرگرفتگی ناشی از استرس

گرگرفتگی ناشی از استرس چیست و به چه علت رخ می دهد؟ جالب است بدانید تعدادی از علائم استرس وجود دارد که با گرگرفتگی همراه است. علائم اولیه وجود احساس فشار در سر است که به شکل گرگرفتگی شروع می شود. اصطلاح گرگرفتگی به خاطر ضعف ناگهانی و احساس گرما در صورت و بدن، به صورت همزمان است. گاهی این احساس گرما به طور معمول تحت تاثیر استرس یا افزایش ضربان قلب است. گرگرفتگی می تواند موجب سرگیجه، حالت تهوع، خستگی و همچنین احساس ضعف شود. اغلب در این شرایط بیمار پس از فروکش کردن گرگرفتگی احساس خستگی می کند. همچنین علائم گرگرفتگی نشای از استرس می تواند دارای شدت های متفاوتی باشد. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید.

مکانیسم گرگرفتگی

گرگرفتگی در واقع نتیجه روش بدن برای مقابله با افزایش گرما است. گرگرفتگی ها معمولا به علت کاهش سطح استروژن ایجاد می شود. به گفته دکتر Frederick R. Jelovsek، استروژن بر هیپوتالاموس که بخشی از مغز است که دمای بدن را تنظیم می کند، اثر می گذارد. یکی از اثرات استروژن بر هیپوتالاموس این است که به آن اجازه می دهد تا تحرک بیشتری در درجه حرارت را تحمل کند. در نتیجه، کمبود استروژن می تواند هیپوتالاموس را به تغییرات در درجه حرارت بدن حساس تر کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تغییرات کوچکتر موجب می شود تا پاسخ بدن بیش از حد باشد. در یان شرایط رگ های خونی در سطح پوست منقبض می شوند، که این موضوع موجب گرگرفتگی و احساس گرما می شود.

گرگرفتگی ناشی از استرس و سایر علل گرگرفتگی

از آنجایی که گرگرفتگی یک پاسخ فیزیولوژیکی به تغییرات دماست؛ این شرایط معمولا ناشی از کاهش استروژن که معمولا همراه با یائسگی است، رخ می دهد. صرف نظر از شرایط خاص (مانند هیپرتیروئیدیسم و انواع خاصی از سرطان ها) که می تواند باعث بروز این حالت شود، استرس نیز می تواند گرگرفتگی ایجاد کند. یکی از نتایج واکنش “استرس” بدن (استرس عاطفی یا فیزیکی) انتشار اپی نفرین (به عنوان آدرنالین) در خون است. این ماده سبب افزایش جریان خون می شود که در نتیجه منجر به افزایش دما می شود. از آنجایی که گرگرفتگی نوعی پاسخ بدن به افزایش دما می باشد، استرس می تواند باعث بروز گرگرفتگی شود.