ترک‌خوردگی،‌ فاصله بین دندانی و تیره‌ شدن دندان‌ها می‌توانند روی ظاهر دندان‌ها و طرح لبخند تاثیر بدی بگذارند. اما جا نگرانی وجود ندارد زیرا می‌توان همه این مشکلات را با روش‌های زیبایی دندانپزشکی مثل لمینت دندان به سادگی برطرف کرد.

لمینت دندان روشی است که در آن روی دندان‌ها با یک لایه نازک سرامیکی پوشانده می‌شود. رنگ این لایه سرامیکی با توجه به رنگ دندان‌های خود فرد انتخاب می‌شود تا ظاهری نچرال و طبیعی داشته باشد. در ادامه این مطلب در مورد شرایط لمینت سرامیکی توضیح می‌دهیم.

چه افرادی برای اعمال لمینت سرامیکی واجد شرایط هستند؟

مراحل لمینت دندان

برای لمینت سرامیکی باید ۲ تا ۳ جلسه به دندانپزشکی مراجعه کنید. در جلسه اول، وضعیت دندان‌ها برای انجام لمینت بررسی می‌شود. اگر شرایط لمینت را داشته باشید، در جلسه بعدی دندان‌هایتان برای نصب لمینت آماده می‌شوند.

در مرحله آماده سازی مقدار کمی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا روکش‌های سرامیکی اتصال بهتر و محکم‌تری با دندان‌ها برقرار کنند. سپس از دندان‌های قالبگیری می‌شود تا روکش‌های سرامیکی مختص شما در لابراتوار ساخته شوند. ساخت روکش‌ها از یک هفته تا یک ماه ممکن است زمان ببرد.

در فاصله آماده سازی تا ساخت روکش‌ها، باید از روکش موقت استفاده کنید؛‌ زیرا مینای دندان‌ها تراشیده شده و آن‌ها حساس‌تر از قبل هستند. در انتها پس از آماده شدن روکش‌های لمینتی، دندانپزشک آن‌ها را روی دندان‌هایتان نصب می‌کند.

شرایط انجام لمینت دندان

اولین جلسه در درمان لمینت سرامیکی، جلسه مشاوره است. در این جلسه دندانپزشک از طریق معاینه، تصاویر رادیوگرافی و بررسی شرایط بالینی وضعیت دندان‌های شما را برای انجام لمینت بررسی می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید کاندید انجام لمینت سرامیکی هستید یا خیر، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت استفاده کنید. در جلسه مشاوره وضعیت دندان‌های شما به طور کاملا رایگان برای انجام لمینت دندان بررسی می‌شود و دکتر پاک نیت توصیه‌های لازم برای درمان را به شما توضیح می‌دهند.

برای انجام لمینت دندان باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • ضخامت کافی مینای دندان:‌ همان طور که گفتیم برای نصب روکش لمینتی دندان‌های کمی تراشیده می‌شوند، در نتیجه باید مینای دندان به قدر کافی ضخیم باشد.
  • وضعیت مطلوب بهداشت دهان و دندان: اگر دندان‌ها به شدت پوسیده باشند یا درگیر عفونت باشند،‌ لمینت سرامیکی انجام نمی‌شود. قبل از نصب روکش‌های لمینتی باید هر گونه پوسیدگی یا عفونت دندانی درمان شود.
  • سلامت جسمی:‌ برای لمینت دندان نباید مشکل جسمی و بیماری خاصی داشته باشید.
  • سن بالای ۱۸ سال:‌ بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند انجام لمینت بعد از سن ۱۸ سالگی و پس از رشد کامل دندان‌ها انجام شود. زیرا در این روش مینای دندان تراشیده می‌شود و این کار قبل از سن بلوغ، آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌کند.
  • ترازبودن دندان‌ها: زمانی که دندان‌های دو فک بالا و پایین با هم تراز نباشند، لمینت دندان انجام نمی‌شود.
  • نداشتن عادات دهانی مضر: برای لمینت دندان نباید عادت‌های مضری چون دندان قروچه یا فشاردادن دندان‌ها روی هم هنگام عصبانیت داشته باشید.

لمینت سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مشکلات زیر را دارید،‌ لمینت سرامیکی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود:

ترک‌خوردگی

اگر در اثر یک اتفاق دندان‌هایتان لب‌پر شده اند یا ترک خورده اند، لمینت سرامیکی گزینه خوبی برای رفع این مشکل است. لمینت سرامیکی روی دندان را می‌پوشاند، به این ترتیب هم ترک خوردگی را از بین می‌برد و هم از دندان در مقابل فشارهای مختلف محافظت می‌کند.

شکستگی دندان

شکستگی دندان هم ظاهر بدی دارد و هم باعث بروز پوسیدگی و ناراحتی در دندان می‌شود. با روکش لمینتی می‌توان شکستگی را به خوبی کاور کرد.

بدرنگی و تیرگی دندان‌ها

یکی از مشکلات عمده در مورد دندان‌ها زردی و بدرنگی آن‌ها است. رنگ دندان‌ها به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی اشتباه،‌ مصرف دخانیات، اعتیاد و حتی کهولت سن به مرور زمان تیره می‌شود. یکی از کاربردهای مهم لمینت دندان اصلاح رنگ دندان‌ها است و می‌توان با کمک این روش مشکلات بدرنگی و تیرگی دندان‌ها را برطرف کرد. لمینت‌های سرامیکی طیف رنگی متنوعی دارند و می‌توان رنگ آن‌ها را متناسب با سلیقه و رنگ دندان‌های طبیعی خود فرد انتخاب کرد.

کجی خفیف

برای کجی دندان درمان ارتودنسی گزینه بهتری است، اما در مواردی که میزان کجی کم بوده و خود بیمار هم مایل به انجام ارتودنسی نیست می‌توان از لمینت دندان کمک گرفت. روکش‌های لمینتی کجی خفیف دندان‌ها را اصلاح خواهند کرد.

وجود فاصله بین دندان‌ها

اگر بین دندان‌هایتان فاصله کمی وجود دارد، باید حتما به دنبال راهی برای از بین بردن این فاصله باشید. فاصله بین دندان‌ها هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامتی باعث بروز مشکلاتی می‌شود. لمینت دندان روشی مناسب برای پرکردن فاصله‌های جزئي بین دندان‌ها است.

کوتاهی دندان‌ها

اگر دندان‌هایتان به طور ذاتی ارتفاع کمی دارند یا در اثر دندان قروچه کوتاه شده‌اند، با استفاده از روکش‌های سرامیکی می‌توان اندازه آن‌ها را اصلاح کرد.

چه کسانی نمی‌توانند لمینت انجام دهند؟

چه کسانی نمی‌توانند لمینت انجام دهند؟

لمینت سرامیکی کاربردهای فراوانی دارد و برای طیف وسیعی از مشکلات دندانی به کار می‌رود، اما تمام افراد کاندید اجرای این عمل زیبایی نیستند. برخی از افراد به دلایل زیر نمی‌توانند لمینت دندان انجام دهند:

  • افرادی که دندان‌هایشان به شدت آسیب دیده و پوسیده است.
  • افرادی که ترک‌خوردگی عمیق دارند.
  • کسانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند.
  • افرادی که مینای دندان‌شان نازک است و نمی‌توان آن را تراش داد.
  • افرادی که در یکی یا چند تا از دندان‌هایشان پرکردگی وسیع دارند.
  • کسانی که دندان قروچه دارند و دندان‌هایشان به شدت ساییده شده اند.
  • کسانی که فک بالا و فک پایین‌شان با هم تراز نیست. در این شرایط به دندان‌ها فشار زیادی وارد می‌شود و بعد از نصب روکش‌های لمینتی، آن‌ها تحت فشار زیاد ناشی از فک آسیب خواهند دید.

لمینت دندان در دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت

همیشه در هر روش درمانی یا زیبایی، انتخاب دندانپزشک اولین اقدام است. شما این حق را دارید که در ازای هزینه‌ای که می‌پردازید بهترین نتیجه را از درمان خود بگیرید و همان‌طور که می‌دانید بخش زیادی از نتیجه درمان به تخصص و تجربه دندانپزشک برمی‌گردد.

مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت یکی از معتبرترین مطب‌های دندانپزشکی در تهران است که خدمات زیبایی و دندانپزشکی دیجیتال را به بیماران ارائه می‌کند. دکتر هومن پاک نیت در کارنامه خود ۱۶ سال سابقه در حوزه دندانپزشکی دیجیتال دارد و آخرین متدهای دنیا برای لمینت دندان را اجرا می‌کند.

اگر نمی‌دانید برای لمینت دندان به کدام مطب دندانپزشکی مراجعه کنید، مطب دندانپزشکی دکتر هومن پاک نیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان لمینت دندان به آدرس اینترنت https://drhoomanpakniat.com/ مراجعه کنید.

طراحی لبخند

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با شرایط انجام لمینت سرامیکی توضیح دادیم. لمینت سرامیکی محبوب‌ترین روش زیبایی در دندانپزشکی است و دوست‌داران زیادی دارد. اگر از ظاهر دندان‌هایتان خوشتان نمی‌آید و می‌خواهید یک تغییر چشمگیر در آن‌ها ایجاد کنید،‌ لمینت سرامیکی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.