وقتی باکتری های روده باعث لاغری می شوند

تصور ما از باکتری، موجودی کثیف و آسیب زننده است، این در حالی است که در ادامه خواهید دید چطور باکتری های روده باعث لاغری می شوند. باکتریهای روده دو نقش کلیدی را در سلامت بدن و جلوگیری بیماری ها ایفا می کنند. در حالی که بیش از حد بودن باکتری های خاصی به بیماری های مختلف مرتبط می شوند، سایر میکروب های به طور فعال در پیشگیری از بیماری موثرند. به عنوان مثال، محققان دریافتند ریشه کن کردن چهار گونه از باکتری با نام های، لاکتوباسیلوس، ریکنلاسیا، آلوباکولوم، کاندیداتوس آرترومیوس  موجب بروز تغییرات متابولیکی در حیوانات آزمایشگاهی شد.

تاثیر باکتریهای روده بر روی کاهش وزن

با گذشت زمان، به نظر می رسد که چاقی تا حد زیادی توسط باکتری های روده تحت تاثیر قرار می گیرد. یعنی یکی از علل چاقی می تواند عدم وجود باکتری های روده باشد. این به هیچ وجه به این معنا نیست که غذاهای آماده و پرخوری نمی توانند علت اصلی چاقی باشد. این باکتری ها فقط نقش عمده ای در تسهیل این روند بازی می کنند.

مواد غذایی شناخته شده وجود دارند که در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده و مقاومت به انسولین را بالا می برند، (مانند غذاهای فرآوری شده، فروکتوز، شکر و شیرین کننده های مصنوعی) این مواد در تلفات باکتری های روده نیز موثر هستند، به همین خاطر هم یکی از روندهای کلیدی چاقی توسط این مواد، از همین مکانیسم است.

مواد شیمیایی نیز ممکن است از طریق میکروبیوم روده به روند چاقی کمک کنند. به عنوان مثال، یک مطالعه در شماره جولای مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد که نشان داد، آلاینده های آلی پایدار موجود در مواد غذایی، در میکروبیوم روده در موش تغییر ایجاد کرده، در نتیجه به رشد چاقی و اختلال در عملکرد سوخت و ساز بدن آن ها کمک کرده است.

وقتی باکتریهای روده باعث لاغری می شوند
باکتریهای روده

چند تحقیق دیگر نیز نشان داد که یک میکروب به نام Akkermansia muciniphila کمک می کند تا چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و قند خون کاهش بیابد و مقاومت بدن به انسولین بیشتر شده و چربی بدن به گونه ای سالم در بدن توزیع شود.

A. muciniphila باکتری دیگری است که معمولا با یک رژیم غذایی غنی از فیبر در بدن ایجاد می شود. محققان هنوز به نتیجه نرسیده اند که آیا استفاده از فیبر در طولانی مدت می تواند بر سلامت وزن تاثیر گذاشته و یا این کاهش وزن حاصل از انتشار و ترویج این باکتری در روده است؟

وقتی باکتری های روده باعث لاغری می شوند
باکتری های روده

تاثیرات این باکتری ها در روده نه تنها بر روی روند چاقی است، بلکه فواید بیشماری مانند کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها و کاهش التهابات نیز از کارکردهای اصلی این باکتری ها در بدن می باشد.