آیا برایتان پیش‌ آمده که شما ابروهایتان را تاتو کرده باشید و ابروهایتان تا‌به‌تا شده باشند و یا شکل دلخواهتان را نداشته باشند؟ خالکوبی عبارت‌ است از ایجاد یک علامت یا شکل پاک‌نشدنی روی پوست توسط وارد کردن رنگ به داخل پوست از طریق سوزن یا سایر وسایل تیز. بسیاری از افرادی‌که صورت و بدنشان را خالکوبی می‌کنند پس از مدتی به‌دنبال یک متخصص پوست می‌گردند که این خط و خطوط را پاک کند. با دکتر مریم یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در همین رابطه به گفتگو نشسته‌ایم…

سلامت : چرا خانم‌ها به فکر پاک‌کردن تاتو و خالکوبی‌شان می‌افتند و پیش شما می‌آیند؟

این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک گروه خانم‌هایی هستند که به هر دلیل به دنبال خالکوبی، خواستار پاک کردن آن هستند. شایع‌ترین علت این خواهش، پشیمان شدن بیمار است. در تحقیقی که به عمل آمده است مشاهده شده که حدود ۷۰ درصد از افراد ساعتی بعد از خالکوبی از این عمل خود پشیمان شده‌اند. علت بعدی عدم تطابق طرح خالکوبی (شامل ابرو یا خط چشم) با طرح ایده‌آل بیمار است. گاهی هم آرایشگر دچار اشتباه شده و خالکوبی‌های دو طرف را قرینه انجام نمی‌دهد و لذا لازم می‌شود که قسمتی از طرح یک طرف پاک شود. گاهی نیز فرد دچار واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) به رنگ تاتو می‌شود که لازم می‌شود آن رنگ از داخل پوست خارج شود.

سلامت : آقایان چطور؟

دسته دوم آقایانی هستند که به هر دلیلی روی بدن خون خالکوبی انجام داده‌اند و اکنون یا به دلیل پشیمانی خواستار پاک کردن آن هستند و یا به دلیل قوانین استخدام در سازمان‌های نظامی و… مجبور به پاک کردن خالکوبی دست و بازو یا تنه خود می‌باشند.

سلامت : کلا چه روش‌هایی برای پاک کردن خالکوبی و تاتو وجود دارد؟

روش‌های متعددی برای برداشتن و پاک کردن خالکوبی وجود دارد شامل جراحی و بریدن ناحیه حاوی خالکوبی و سپس دوختن ناحیه؛ درم ابریشن مکانیکی (که در این روش از یک وسیله گردان جهت سایش پوست و رنگ داخل آن استفاده می‌شود)؛ میکرودرم ابریشن (که توسط پاشاندن پودرهای کریستال اکسید آلومینیوم به تراشاندن پوست به طور سطحی منجر می‌شود و فقط برای خالکوبی‌های سطحی کاربرد دارد؛ سل ابریشن که از نمک برای سایش و تراشیدن پوست استفاده می‌شود؛ خارج کردن شیمیایی رنگ توسط یک خمیر خاص که در این روش این خمیر خاص که متشکل است از آب دیونیزه به زینک اکسید، اکسید منیزیم، اکسید کلسیم، تری‌اتانل آمین، ایزوپروپانول و بنزوئیک اسید است روی ناحیه مالیده شده و سپس پوست به طور سطحی سوراخ سوراخ می‌شود و سپس مجددا خمیر مالیده می‌شود که التهاب رخ می‌دهد و رنگ خارج می‌شود؛ سرمادرمانی (جراحی با سرما) یا کرایوتراپی، نیتروژن مایع موجب ایجاد تاول در ناحیه و خروج رگ می‌شود؛ استعمال اسیدهای شیمیایی شامل فنل، تری‌کلرواستیک اسید، تانیک اسید یا اکسالیک اسید با نیترات نقره و سرانجام لیزردرمانی شامل لیزرهای لایه‌بردار مثل اربیوم و co2 و لیزرهای غیرلایه‌بردار مثل لیزرهای.

سلامت : بهترین روش کدام است؟

از میان روش‌های فوق برخی می‌توانند جوشگاه‌های بدی ایجاد کنند و نتیجه خوبی را از نظر زیبایی به همراه ندارند. پزشکان متخصص پوست در تمام دنیا امروزه بهترین روش پاک کردن خالکوبی را لیزر درمانی می‌دادند.

سلامت : چه خالکوبی‌هایی راحت‌تر پاک می‌شوند؟

شرایط خاص و مهمی در این میان وجود دارند. مثلا اینکه هر چه خالکوبی سطحی‌تر و قدیمی‌تر باشد، راحت‌تر قابل پاک شدن است. هر چه رنگ به کار رفته حرفه‌ای‌تر باشد، پاک کردن آن سخت‌تر است. برخی رنگ‌ها مثل سیاه، و آبی و قهوه‌ای بهتر از رنگ‌هایی مثل قرمز قابل پاک شدن با لیزر هستند.

سلامت : بهترین لیزر برای این کار چیست؟

بهترین لیزرها برای پاک کردن تاتوها، لیزرهای کیوسوییچد است چرا که بدون ایجاد بافت جوشگاهی از طریق تکه‌تکه کردن قطعات رنگ موجود در پوست، سلول‌های ایمنی پوست را در بلعیدن و زدودن رنگ خالکوبی کمک می‌‌نمایند. باید توجه شود که معمولا پاک شدن خالکوبی توسط لیزر نیاز به چند جلسه و گاهی تا ۱۰ جلسه دارد و بیمار باید صبر و شکیبایی داشته و به پزشک متخصص پوست خود اعتماد داشته باشید.

سلامت : عده‌ای از آرایشگرها برای پاک کردن اشتباهات خالکوبی خود به رنگ‌های هم‌رنگ پوست متوسل می‌شوند. این درست است؟

این بزرگ‌ترین اشتباه است و با این کار مشکلات بیمار نه دو چندان و بلکه صد چندان خواهد شد چرا که هنگام پاک کردن این رنگ‌ها توسط لیزر گاه تغییر رنگ تیره صورت می‌گیرد وضعیت از آنچه که بوده بدتر خواهد شد. برای برداشتن این رنگ‌های همرنگ پوست نیاز به استفاده از لیزرهای لایه‌بردار می‌باشد یا روش‌هایی مثل لایه‌برداری با اسید که حتما باید توسط متخصص پوست انجام شود. گاه با بیمارانی برخورد می‌کنیم که با مشکلاتی که به واسطه استعمال اسید در آرایشگاه‌ها برای پاک کردن تاتو به آن دچار شده‌اند، مراجعه می‌نمایند. مشکلاتی مثل بافت‌های جوشگاهی یا حتی ایجاد گوشت اضافه در محل.

به نقل از: http://tbazar.com/Default.aspx?tabid=1325&articleType=ArticleView&articleId=461