مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره طرح افزایش جمعیت و حذف ضرورت اجرای سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سیاست‌های تشویقی اصلا قابل نادیده گرفتن نیست و در شرایطی که عدد نرخ رشد در کشورمان به وضعیت بسیار خطرناکی رسیده وجود سیاستهای تشویقی از واجبات است.
وی ادامه داد: سیاست‌های تشویقی مانند این است که بگوییم به خانواده‌ای که دارای فرزند سوم یا چهارم شوند خدمات بهداشتی درمانی، تسهیلات مادی و حتی کاهش ساعات کاری پدر و مادر تعلق می‌گیرد یا مقامات نظامی اعلام کنند سربازهای متأهل ۶ ماه و در صورت فرزنددار شدن ۳ ماه از خدمت سربازی‌شان کم می‌شود. در واقع باید شرایط به گونه‌ای شود که خانواده‌ها بدانند در صورت فرزند‌آوری از تسهیلات مناسبی برخوردار می‌شود.
رحماندوست گفت: بنده براین باوریم سیاست‌های تشویقی باید به گونه‌ای باشد که همانند اسمش تشویق کننده و ترغیب کننده خانواده‌ها باشد نه اینکه چیزی کم اهمیت و سوری باشد و فقط بخواهیم بگوییم که کاری کرده باشیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره حذف “توقف قانون تنظیم خانواده” در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز گفت: سال‌ها پیش تنظیم خانواده به یکی از دروس دانشگاهی افزوده شد و به شدت، با سرعت و با وضعیت سرسام آوری محدود کردن جمعیت حتی به صورت قطع نسل مد نظر قرار گرفته بود. به گفته رحماندوست ، به طور قطع باید جلوی سیاست‌های قبلی را گرفت و آنها را غیر قانونی اعلام کرد.