موی سالم برای شما زیبایی می آورد. اگر تصور می کنید حالت موهایتان عوض شده یا اتفاقاتی مثل خشکی و شوره به سراغشان آمده است و یا حتی اگر حجم آن ها کم شده است نشان می دهد که روش مراقبت از مو هایتان صحیح نیست. پس تغییر در روش نگهداری از موها، نقش مهمی در ظاهر آن ها دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت پیرو مطالب قبلی مرتبط با مراقبت از پوست و مو نکات مهمی را در مورد مراقبت از مو یاد آور شده ایم.

مهمترین نکات در مورد مراقبت از مو

روش های مراقبت از مو را می توان به ۵ بخش اصلی به قرار زیر تقسیم کرد:

شستن مناسب مو

موهایتان را زیاد نشویید و هنگام شستشو از یک شامپو ملایم استفاده کنید. شستشن زیاد مو می تواند با کاهش چربی طبیعی پوست سر، موجب خشکی مو شود. ضمن این که گاهی شستشوی مداوم موها به آن ها آسیب می رساند. سعی کنید موهایتان را هر یک روز در میان و یا فقط هفته ای دو بار بشویید. مگر این که موهایتان بسیار چرب باشد و نیاز به شستشوی روزانه داشته باشید.

سعی کنید شامپویی که استفاده می کنید شامل سولفات و یا پارابن نباشد. سولفات ماده شیمیایی است که موجب کف کردن زیاد شامپو می شود. پارابن هم مواد نگهدارنده ای است که باعث سوزش چشم پس از استفاده طولانی مدت می شود. هر دو این مواد، شیمیایی هستند و برای سلامتی مضر می باشند. ضمن این که این مواد برای طبیعت نیز خطرناک هستند. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از شوینده های طبیعی استفاده کنید.

شامپویی که مناسب نوع موهایتان است را انتخاب کنید. همه شامپوها مناسب همه موها نمی باشند. شما باید شامپویی را انتخاب کنید که به موهایتان سازگار باشد. انواع شامپو با توجه به نوع مو به قرار زیر می باشند:

  • موهای فر دار باید از شامپو حاوی نرم کننده استفاده کنند.
  • موهای صاف یا روغنی باید با یک شامپو ملایم طراحی شده برای شستشوی روزانه شسته شوند.
  • موهایی که رنگ شده اند باید با شامپویی شسته شوند که حاوی عصاره های طبیعی بوده و یا با اسید آمینه غنی شده باشد. این اسید آمینه می تواند موهای آسیب دیده را درمان کند.
  • موهای خشک نیاز به شستشو با شامپو حاوی گلیسیرین و کلاژن برای کمک به بازگرداندن رطوبت به مو دارند.

اگر موهایتان آسیب دیده است باید از نرم کننده استفاده کنید. ضمن این که پیشنهاد می کنیم هفته ای یک بار ماسک مویی که عمیقا موجب بهبود آسیب می شود را به موها بمالید. نرم کردن موها به شکل عمیق برای موهای آسیب دیده از اهمیت زیادی برخوردار است. این نوع از شستشو دهنده ها موجب می شوند مو نرم و مرطوب شود. همان طور که می دانید طی عمل رنگ کردن مو، رطوبت طبیعی آن به طور کلی از بین می رود. پس ضمن باز گرداندن رطوبت به ساقه ها باید ریشه را نیز درمان کنید.

اگر موهایتان بسیار سست و آسیب دیده است قبل از استحمام حتما از روغن های گیاهی برای مرطوب کردن آن ها استفاده کنید. روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای (به صورت رقیق شده) از بهترین روغن ها برای استحکام بخشی به موها هستند. بعد از استفاده از این نوع روغن ها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کرده و بعد از آن موها را با شامپوی مناسب بشویید. بعد از شستشو نرم کننده را به مو مالیده و اجازه دهید ۲ الی ۳ دقیقه بر روی مو بماند.

هرگز از محصولات مراقبت از مو که حاوی پروتئین زیادی هستند استفاده نکنید. پروتئین بیش از حد می تواند موها را خشک و شکننده کند. این در حالی است که پروتئین برای رشد مو مناسب است اما استفاده آن در حد تعادل توصیه می شود.

از سرم برطرف کننده فر مو به حد تعادل استفاده کنید. پیشنهاد می کنید برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن سرتان از این محصول هفته ای یک بار استفاده کنید.

دو بار در سال موهای خود را با سرکه بشویید. این کار علاوه بر پاکسازی مو آن ها را درخشنده تر نیز می کند. به نسبت ۱ به ۳ از سرکه (ترجیحا سرکه سیب خانگی) و آب را مخلوط کرده و سپس موها را به صورت عادی مانند یک شامپو با آن بشویید.

موها را مرطوب نگه دارید. ۵ روغن فوق العاده  بادام، کرچک، زیتون، نارگیل و اسطوخودوس برای این کار عالی هستند. دو بار در هفته به نسبت مساوی از این ۵ روغن را با یک عدد تخم مرغ مخلوط کرده و بر روی مو بمالید. ۴ ساعت بعد استحمام کنید.

روش های مراقبت از مو
روش های مراقبت از مو

خشک کردن موها

اجازه دهید موها به صورت طبیعی خشک شوند. برای این کار کافی است بعد از استحمام موها را با پارچه پنبه ای پوشانید. هرگز از حوله های خشن برای خشک کردن مو استفاده نکنید. این حوله ها به مو آسیب می زنند. هرگز موها را در حالت خیس شانه نزنید. این کار نیز موها را ضعیف و شکننده می کند. اگر می خواهید موهایتان به صورت صاف خشک شود از یک شانه دندانه درشت آن هم به میزان کم استفاده کنید.

از شسوار برای خشک کردن مو استفاده نکنید. موهای سالم در برابر حرارت شدید سشوار آسیب می بینند. اگر مجبور شدید از شسوار استفاده کنید حتما آن را روی کمترین درجه حرارت تنظیم کنید و تنها هفته ای یک بار این کار را انجام دهید. اگر شب ها دوش می گیرید بهترین کار این است که اجاز دهید تا موها در مجاورت هوا خشک شوند.

برس کشیدن موها

موها را زیاد برس نکشید. درست است که برس کشیدن می تواند فولیکول های مو را برای رشد ترغیب کند اما استفاده زیاد از برس باعث آسیب به رشته های مو شده و آن ها را فر می کند.

بعد از استحمام نیز موهای خیس را شانه نکنید. برای این کار از یک شانه دندانه درشت یا انگشتان دست استفاده کنید.

حالت و ظاهر مو

موهای خود را همیشه کوتاه و مرتب نگه دارید. این کار باعث می شود انتهای ساقه مو، موخوره نزند و دو شاخه نشود. بهتر است هر ۶ الی ۸ هفته یک بار حدود ۱/۴ اینچ (۰٫۶ سانتی متر) از پایین موها را کوتاه کنید تا مشکل موخوره پیدا نکنید.

اجازه دهید موهایتان حالت طبیعی خودشان را داشته باشند. استفاده از حالت دهنده هایی مانند اتو مو یا بابلیس اگر چند بار در هفته استفاده شوند می توانند به مو آسیب برسانند. ضمن این که نباید از کش به مدت طولانی استفاده کنید. کش فولیکول های مو را می کشد و ممکن است موجب ریزش مو شود. اگر قرار است مدل مویی را برای عروسی رفتن انتخاب کنید مدلی را انتخاب کنید که پشت سر تزیین می شوند. این کار هم باعث می شود موها آسیب نبیند. مدل هایی که بالای سر جمع شده و موها در آن زیاد کشیده می شوند می توانند بر روی فولیکول های فشار زیادی وارد کنند.

از رنگ مو زیاد استفاده نکنید. رنگ مو موها را خشک و شکننده می کند. اگر سعی دارید از این ماده استفاده کنید سعی کنید رنگ موهای طبیعی بخرید و هرگز موها را به فاصله کم رنگ نکنید. این مهم است که در فاصله دو رنگ مو، به آن ها استراحت بدهید.

سلامت عمومی بدن

موها هم مانند سایر اعضا به مقدار مناسبی از ویتامین ها نیاز دارند. از آنجا که مو از پروتئین ساخته شده، رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از پروتئین بدون چربی، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات می تواند روش خوبی برای مراقبت از مو باشد. رژیم غذایی سالم سلامت مو را نیز تضمین می کند.

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی از ویتامین C مصرف می کنید. این ویتامین تقویت کننده مو است. به علاوه، آهن کمک می کند تا اکسیژن از طریق رگ های خونی بهتر به پوست سر برسد. روی نیز موجب بهبود بافت های آسیب مو می شود و اسید چرب امگا ۳ سلامت رشد مو را به همراه دارد. به همین خاطر است که گاهی احساس می کنید موهایتان درخشنده تر شده است. در این حالت باید به غذایی که می خورید فکر کنید. حتما رژیم غذاییتان در آن بازه زمانی غنی از مواد ذکر شده در بالا بوده است.

برای مراقبت از مو باید استرس را از زندگی خود حذف کنید. عوامل استرس زا جسمی و روانی پتانسیل این را دارند که به موها آسیب برسانند. استرس می تواند موجب ریزش مو شود. بنابراین سعی کنید با استرس مقابله کنید. یوگا، دوچرخه سواری، مدیتیشن، و یا انواع دیگر ورزش های تمرکزی و فیزیکی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.